fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

על יחידת הילת"ם כבר שמעתם?

מדובר ביחידה מיוחדת של הים העוסקת במשימות תת מיימיות מורכבות ומרתקות. מוזמנים למסע מתחת למים
סא"ל עידו קאופמן
סא"ל עידו קאופמן (צילום: דו"צ)

יחידת הילת"ם היא יחידה לא כל כך מוכרת בצבא. מדובר ביחידה למשימות תת מימיות בחיל הים. זו אחת ​היחידות המיוחדות ביותר שיש בצה"ל. הלוחמים של הילת"ם נותנים מענה לכל בעיה מתחת למים, מהתקנת חיישנים בגבול הימי, נטרול מוקשים והזזתם ושלל פעולות חבלה נוספות. יחידה זו מורכבת מחיילים בשירות סדיר ואנשי קבע, אשר נבחרים בקפידה ולומדים לבצע משימות ייחודיות שאף אחד אחר לא יכול לבצע. במהלך ההכשרה שלהם עוברים הלוחמים​ סדרה של צלילות בעומקים משתנים על מנת להכשיר אותם לצלילה בעומק מקסימאלי של כ~100 מטרים. ב​צלילה בעומקים כאלו ישנן סכנות רבות איתן צריכים להתמודד הצוללנים של יחידת ילת"ם כמו תופעות שיכרון מעמקים, חרדה, חבלות, לחץ ועוד.

בנוסף היחידה מבצעת שיתופי פעולה עם ציים זרים, למשל תרגיל "נובל מלינדה" בשת"פ עם האמריקאים בנושא חבלה תת מימית ונטרול מוקשים מעל פני המים על גבי הספינה.

סא"ל עידו קאופמן הוא מפקד היחידה. קאופמן נשוי פלוס שתי בנות, נולד, גדל וחי עד היום בקיבוץ ראש הנקרה. "הרווחתי שם חינוך ימי כיאה לקיבוץ שקרוב לים, גדלתי בימיה", הוא מספר, "התגייסתי לחיל הים והוסמכתי כצולל בילת"ם. הייתי משוחרר שנתיים ועבדתי בהדרכת צלילה ועבודות מזדמנות, אחר כך חזרתי לקבע, יצאתי לקורס קצינים, עשיתי סבב של תפקידי הקצינים ביחידה ועכשיו אני מפקד היחידה".

 ספר קצת על היחידה.

" זו יחידה מובחרת שעוסקת בעיקר בצלילה מקצועית עמוקה. שתי הפלגות המבצעיות שלה הן פלגת צוללים ופלגת חבלה ויש גם פלגת מסלול שזו ההכשרה של החיילים. יש הכשרה בבה"ד חיל הים, אחרי זה הכשרת צלילה מקצועית שנמשכת חצי שנה ועוד חודשיים התמקצעות בחבלה למי שממשיך. עשנה הכשרה בסך הכל.

"לאחר השלב הראשוני בבה"ד החיילים מתחילים את השלב המקצועי של היבטי הצלילה, אימונים בים בכל מזג אוויר מעל ומתחת למים, משימות תת מימיות, שליית חפצים, פירוק והרכבת מתקנים, ובעצם מכינים אותם לתפקידם בשירות כלוחמים. החיילים משרתים שלוש שנים אך הרבה גם ממשיכים לקבע בגלל שהמשימות ביחידה הן מורכבות ומצריכות הרבה ניסיון וידע. הפיקוד הוא מורכב ובגלל זה אנשי הקבע המנוסים יכולים לבצע את התפקיד. גם מערכות הצלילה מורכבות ולכך גם צריך ניסיון ויכולת ניהול ופיקוד ולכן יחסית יש הרבה אנשי קבע".

סא"ל עידו קאופמן
סא"ל עידו קאופמן (צילום: דו"צ)

איך מצטרפים ליחידה המיוחדת?

"החבר'ה הצעירים מגיעים לגיבוש של לוחם ימי בבה"ד חיל הים, שמאפשר להתחיל קורס בסטילים. מי שרוצה להגיע לסנפיר עושה עוד גיבוש ובמהלך ההכשרה, לאחר הגיוס, אנחנו מושכים את מי שמתאים לנו. כל שנה וחצי נפתח אצלנו קורס".

שקט נפשי

קאופמן מסביר שלא חייבים רקע ימי או ניסיון בצלילה כדי להצליח במשימות היחידה. "בצלילה מקצועית אין הרבה משמעות למי שיש ניסיון בים, זה כמובן עוזר, אבל אחרי שעושים מאות צלילות בהכשרה ובפעילות אנחנו מגיעים למצב שיש לחיילים יכולת טכנית ומקצועית גבוהה מאוד. נוצר מצב בו הנשימה והשימוש במערכות הצלילה הופכות ממש לחלק מהם ולמובן מאליו אז הם יכולים להתרכז נטו במשימות שלהם. מעבר לרקע הימי גם צריך לתפקיד יכולת טכנית גבוהה, לדעת לאלתר מתחת למים, שליטה, יכולת עבודה בתנאים קשים, יכולת לעבוד בצוות, מקצועיות, כושר גופני גבוה, צניעות ושקט נפשי. ביחידה יש גם בנות לוחמות המשתלבות מצוין".

 מה תפקיד הלוחמים?

"פלגת הצוללים עוסקת בשלייה והרמת דברים -כל דבר שנופל או קיים במים וצריך להוציא, אנחנו מאתרים יחד עם חידת איתור נעדרים ויחידות נוספות מחיל האוויר. זו עבודה מורכבת. מעל המים אנחנו לרוב מאתרים עם משקפת ומתחת למים הראות שונה וצריך להשתמש במערכות שונות _ רובוטים, רכבים ומערכות מיוחדות כמו מכ"מים תת מימים ועוד. בנוסף, הפלוגה הזו מוכשרת מקצועית גם להצלת צוללות. אנחנו מספקים לחיל הים סיוע לכלי שיט אם הוא פגוע כתוצאה מקרב או מתקלה טכנית, אם זה במשימות שצריך לעשות בתחתית הספינה על מנת שתחזור בבטחה או תמשיך בדרכה, פעילות ריתוך וחיתוך תת מימי והרבה עבודה מקצועית של עזרה לצוללות. כמו כן אנחנו מתקינים אמצעים לגילוי מתחת למים, אוספים את מה שנורה בניסויי ירי ועוד משימות רבות.

"בתחום החבלה אנחנו עובדים עם יחידות מקבילות שהן חבלני המשטרה, לוחמי יהל"ם של חיל הנדסה, יחידת עוקץ ועוד. אנחנו אמונים על משימות החבלה מקו החוף ואל תוך הים. זה יכול להתחיל בחפץ חשוד שמזהים ואנחנו אמונים על השמדה וסילוק, ועד עיסוק בפח"ע כדי למנוע פגיעה באזרחים או חיילים. יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם כל היחידות השונות".

יחידת הילת"ם היא לא יחידה גדולה אבל היא מאוד עסוקה. היא חולשת על כל המרחב הימי של ישראל כולל הכנרת וים המלח.

קאופמן: "יש ביחידה כל הזמן משימות והפעלות שונות, מגוונות ומעניינות. אתה מתחיל את היום ולא יודע איך הוא יסתיים. בים המלח למשל אנו עוסקים בפינוי מוקשים שנסחפו לאזור בשיטפונות ובכנרת אנחנו עוזקים בחילוץ ואיתור נעדרים. למשל, לאחרונה, בשיתוף פעולה עם משמר הגבול ומשטרת ישראל איתרנו את טל קדושים ז"ל, לוחם מג"ב שנפגע מסירה בכנרת במהלך חופשה, טבע והיה בקרקעית הכנרת. חיפשנו אותו רובוטים ומערכות מיוחדות. זרוע הים השתמשה ביכולות גם של חיל האוויר. הייתה הרבה נחישות, היינו בים כמעט 24 שעות בכל יום ובסוף מצאנו אותו והוצאנו אותו. או שהיה לנו אימון משותף עם הצי האמריקאי של נטרול מטעני חבלה מעל ומתחת למים ונטרול של מוקשים תת מימיים.

"בתוך זרוע הים עובדים בשיתוף פעולה עם השייטת, צוללות, דבורות ועוד. גורמי חיל הים משתמשים בידע וביכולות שלנו, ואנחנו מתאמנים גם עם מדינות מאירופה ומאמריקה. היכולות של היחידה שלנו רלוונטיות אך ורק לנו. אין עוד כזאת בצה"ל וכאן המיוחדות שלה והכישרון שלה".

לקאופמן חשוב להדגיש את השמירה העליונה על בטיחות החיילים ביחידה. "היחידה עוסקת בהרבה פעילויות מתחת למים אך הצלילה שם היא לא המטרה. המטרה היא לבצע את המשימות החשובות כמו למשל לנטרל אובייקט מסוכן מתחת למים ולמשות אותו החוצה. לכן עושים הרבה אימוני צלילה כדי שהצולל עצמו לא יצטרך לחשוב על הצלילה אלא על המשימה שלו. הים עצום גם במרחקים וגם בעומקים ורוב המשימות הן בתנאי ראות קשים עד כמעט אפס והטמפרטורות קרות מאוד. אנחנו עובדים בכל תנאי הים והמשימות עד גבול קצה היכולת ועם זאת בטיחות היא אחד הערכים הגבוהים שלנו. אנחנו דואגים להורדת רמת הסיכון על ידי מערך הפיקוח והבקרה. יש תקשורת עם צוללים, מערך רפואי גדול שמלווה אותנו במשימות, ספינות לסיוע וחילוץ, מפקדים שנמצאים מוכנים לרדת ולעזור במידת הצורך. אנחנו מורידים כמה שיותר סיכונים כדי להתמקד בעיקר שהוא המשימה".

"אנחנו עובדים בכל תנאי הים והמשימות עד גבול קצה היכולת ועם זאת בטיחות היא אחד הערכים הגבוהים שלנו"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות