fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בחזקת חף מפשע

לפני ארבע שנים התלוננה חיילת נגד קצין מג"ב ראהד קבלאן, על הטרדה מינית. חייו נעצרו באותה נקודת זמן. ארוסתו עזבה אותו וביטלה את החתונה, הוא הושעה מעבודתו ולאחר תקופה פוטר מהמשטרה ללא כל יכולת להתקבל לעבודה חדשה. בשבוע שעבר זוכה, אך למרות הכל הוא אומר: "אני עדיין אני רוצה לחזור למג"ב"
עו"ד מירב כהן
קיווינו ליום הזה. עו"ד מירב כהן

בשבוע שעבר זיכה בית משפט השלום בירושלים את ראהד קבלאן בן 29 מבית ג'אן מאשמת הטרדה מינית. חייו של קבלאן, שוטר מג"ב, נעצרו לפני כארבע שנים, כשאחת מהחיילות בבסיס בו שירת, הגישה נגדו תלונה על הטרדה מינית.

הוא התגייס באוגוסט 2003 למשמר הגבול. הוא רצה לשרת באותה היחידה, בה שירת אביו, במשך 32 שנים. "כשנולדתי, איך שפתחתי את העיניים ראיתי את המדים של משמר", הוא אומר.

הוא התגייס ביום חמישי ובדיוק באותו היום, כשיצא אביו לכיוון הבית, היה מעורב בתאונת דרכים חזיתית ונהרג במקום. "בדיוק חילקו אותנו למחלקות והגיעה הרס"פית וקראה לי. הרגשתי שמשהו לא בסדר. היא אמרה לי להגיע למשרד של המ"פ, שם היה סגן המ"פ מהכפר שלי. הוא לא היה מסוגל להגיד לי. הוא נתן לי לשתות ואמר לי: 'זה גורלו של בנאדם ואבא שלך נהרג בתאונת דרכים'. לא בכיתי, הוא בכה, לא האמנתי".

קבלאן המשיך את הטירונות וסיים כחניך מצטיין. הוא יצא לקורס מ"כים וגם אותו סיים בהצטיינות. לאחר מכן התעקש לשרת באותה פלוגה שאבא שלו שירת. "היה לי קשה מבפנים אבל רציתי לשרת עם האנשים ששירתו עם אבא שלי".

עו"ד מירב כהן
"קיווינו ליום הזה". עו"ד מירב כהן

במהלך השירות הסדיר קיבל הרבה תעודות הוקרה על עבודה מבצעית, מצטיין מפקד מרחב יהודה ושומרון ועוד. לקראת סיום השירות החליט לחתום קבע. בתחילת השירות לא היו לוחמות, אלא רק בקריות. "הייתי עם הבנות שלוש שנים בסדיר ושנתיים בקבע ומעולם לא התחלתי עם אף אחת, קראו  לי סנוב. שהגיעו הלוחמות, הן לא היו ממושמעות או מקצועיות. לא היה איתן כלום, היינו עובדים, בבסיס 'שלום ובוקר טוב' הכל לגיטימי".

הכל היה שקט עד לבוקר אחד בו נסע למחסום כקצין תורן והבחין באחת החיילות, להלן ס', מדברת בטלפון הנייד שלה, דבר אסור. "רציתי לתרגל את הצוות אבל היא לא התייחסה אלי ודיברה בטלפון. מישהו במחסום אמר לי שיש לה בעיות עם אביה, שהוא עשה תאונה. כשחזרתי לבסיס סיפרתי למפקדים הישירים שלה, כדי שיבדקו אם היא צריכה משהו. לא יודע מה קרה עם זה".

קבלאן לא ידע שהבוקר ההוא יקבע את גורל השנים הבאות. לאחר מספר ימים, העביר מסדר לכל שוטרי הפלוגה. הוא התחיל לבדוק את הציוד של השוטרים, עד שהגיע לס'. הציוד שלה לא היה מושלם והיא התחצפה, אך קבלאן עבר הלאה. גם בתום המסדר, ביקש מהחיילים לחבוש כומתות על הראש וס' התעלמה.

"כשאמרתי לה לשים את הכומתה היא התחצפה שוב: 'מי אתה? אל תסתכל עלי בכלל'. אמרתי לה לצאת מהמסדר וללכת לחדר. למחרת היה תדריך והיא איחרה בשעה, למרות שצלצלו אליה שוב ושוב". לאחר התדריך נכנס קבלאן לרס"ר המשמעת ורשם לס' דוח משמעת. הוא יצא לשבת, הביתה וחזר ביום בו ס' נשפטה. הוא נתקל בה והיא סיננה לעברו קללות.

לאחר מספר חודשים קיבל קבלאן הזמנה להגיע למשרדי מח"ש. הוא לא ניחש מה מצפה לו שם. "הגעתי למח"ש בפעם הראשונה בחיי ואני לא יודע מה זה", הוא אומר, "נכנסתי לחקירה. לא ידעתי מה התלונה. ישבתי מול החוקרת וחייכתי. הייתי לחוץ מי התלונן נגדי. אמרה לי שס' התלוננה נגדי שפעם נסעתי איתה ברכב וניסיתי להתנשק אתה. בחקירה היא הזכירה שניים מהמחסום שהעידו שראו אותה איתי לבד. כל הזמן אמרתי שלא היה מקרה כזה שהיא הייתה נגדי לבד".

קבאלן הרגיש שעולמו מתמוטט. הוא היה בטוח בחפותו, אך למתלוננת היו שני עדים שראו אותם יחד במחסום. "לאדם שלא עשה דבר, זה מצב מאוד קשה מבחינה אישית. אצל הדרוזים, כולם מכירים את כולם ושמועה על הטרדה מינית יכולה להרוס. אנשים מתרחקים ממנו, מנדים אותו. הייתה לי ארוסה ולא לקח הרבה זמן עד שהיא עזבה אותי. לא שהיא לא אהבה אותי, אבל השמועות ואנשים באו להורים שלה. בדיוק תכננו להתחיל לבנות את הבית שלנו, בדיוק קיבלתי את השטח".

בתום החקירה במח"ש הודיעו לו החוקרים שהוא מוצא לחופשה כפויה למשך ארבעה חודשים. "לא חשבתי בכלל לקחת עורך דין, אבל המצב השתנה. אסור היה לי אפילו לעלות על מדים". הוא התבייש לספר למשפחה וכך במשך ארבעה חודשים עבר להתגורר אצל חבר בטבריה. בתום ארבעת החודשים הגישו נגדו כתב אישום ואז סיפר לאימו.

"זה היה הכי קשה לספר לאמא. היא קיבלה את זה מאוד קשה, אבל היא מהאימהות שלא מראות לילד שזה כואב, היא מחזיקה בפנים. היא אמרה לי: 'אני יודעת איזה ילדים חינכתי, אני מכירה אותך ואלוהים גדול יהיה בסדר".

קבאלן נכנס לתקופה מאוד קשה בחייו. החברים התרחקו, הוא התחיל לעשן ואגר את הכל בפנים, לא דיבר. כשהבין שהמצב קשה שכר את שירותיה של עו"ד מירב כהן מקרית ביאליק.

ראהד קבלאן
 "אני לא יודע מה יהיה בעתיד". ראהד קבלאן (צילום: עצמי)

הכתבה המורחבת ביום שישי בצפון 1 כרמיאל 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות