fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ציפורים בראש

כל מה שרציתם לדעת על מחלות של ציפורים וסכנת ההידבקות
להיזהר ממחלות ציפורים (צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה)
להיזהר ממחלות ציפורים (צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה)

סקרים שבדקו את הרגלי גידול חיות המחמד בישראל מראים ש-4 אחוז מחיות המחמד הן תוכי הוא ציפור כלשהי (30 אחוז – כלבים וחתולים). בשל סכנת הידבקות ממחלות שונות, לעיתים גם לבני אדם, חשוב לאבחן מוקדם ככל האפשר מחלות כמו מחלת המקור והנוצות, וירוס הפוליומה וכלמידיה.

מחלת המקור והנוצות

גורם המחלה הוא וירוס החי בבסיס הנוצות, בדם הציפור ובמקור ופוגע בייצור הנוצות, במערכת החיסון ובדם. ברוב המקרים המחלה סופנית ונובעת בעיקר מכשל חיסוני. הסימנים הקליניים בגוזלים הם בעיות בניצוי ובמקור, חוסר תיאבון, שלשול ומוות בתוך שבוע עד שבועיים. גוזל ששרד נשאר נשא והמחלה יכולה לחזור בגיל מאוחר יותר. בציפור בוגרת המחלה נחשבת סופנית והציפור מתה לרוב כשנתיים לאחר תחילת הסימנים הקליניים. בשלבי הדגירה, אין למחלה סימנים קליניים ולכן הדרך היחידה לדעת אם הציפור נשאית היא בבדיקת דנ"א במעבדה.

להיזהר ממחלות ציפורים (צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה)
להיזהר ממחלות ציפורים (צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה)

מחלת הכלמידיה

גורם המחלה הוא חיידק החי כטפיל בתאי הציפור. סימני המחלה מופיעים בעיקר במצבי עקה של הציפור, אך הציפור יכולה להיות נשאית ולהפריש את החיידק גם ללא הסימנים הקליניים. משך דגירת המחלה הוא בין 42 יום ועד מספר שנים. החיידק מועבר ומופץ דרך הפרשות הציפור ואבק הנוצות ויכול להדביק בני אדם וחיות אחרות. הסימנים הקליניים הנפוצים הם: שלשולים, חוסר תיאבון וסימור נוצות. המחלה ניתנת לטיפול על ידי סידרת זריקות אנטיביוטיקה בציפורים ומתן אנטיביוטיקה לבליעה באדם.

וירוס הפוליומה

נפוץ במיני תוכים ובחלק מציפורי השיר. המחלה תוקפת בעיקר גוזלים ומובילה למוות בתוך יומיים מרגע הופעת הסימנים הקליניים. הסימנים כוללים אובדן תנועתיות, שלשולים ודימומים פנימיים. ציפור ששרדה את הווירוס נשארת נשאית ומידת הפצת הנגיף משתנה בין הציפורים הנגועות. המחלה נפוצה מאוד בארץ ונחשבת בעייתית מאוד בקרב המגדלים. אין אפשרות לדעת אם הציפור נשאית ללא בדיקת מעבדה. בדיקת מעבדה היא תהליך קצר האורך מספר ימים בלבד והוא לא יקר במיוחד.

ד"ר פביאן בן זקן, וטרינר

טל': 04-2851972

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות