fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דרך הים

הם ביחד מכיתה א' והשבוע עמדו נרגשים ברחבת המסדרים בטקס סיום קורס חובלים. ערן הלר ועדי הדס מרמת פולג מספרים על המסע המפרך שעברו בשנתיים וחצי האחרונות ועל הציפייה לקראת חמש שנות שירות מאתגרות
"השירות דורש הקרבה עצמית, אבל מאוד מאתגר". עדי הדס וערן הלר

"זו סערת רגשות מטורפת, סיפוק ענק, כי אתה לא מאמין שתצליח לסיים את הקורס. אתה רואה אחרים מודחים וחושב: 'זה מטורף, איך אני אצליח איפה שהגאון ההוא נכשל? אני בסך הכל אדם פשוט'. למרות המסעות הפיזיים המפרכים, הלימודים הקשים והימים ללא שינה, יש דברים בקורס שנותנים לך תחושת מסוגלות אדירה". כך אמרו השבוע בהתרגשות ערן הלר ועדי הדס, חברי ילדות מרמת פולג שעברו יחד את כל הדרך מכיתה א' בבית הספר היסודי ועד סיום קורס החובלים היוקרתי, השני באורכו בצה"ל.

המסלול, המכשיר את קציני הים של העתיד, נמשך כשנתיים וחצי וכולל סדרת אימונים ארוכה ולימודים רבים על מנת להבטיח את מקצועיות החובלים. על גב קצינים אלו מוטלות המשימות להגן על הגבול הימי של ישראל, לבצע פעולות אסטרטגיות מיוחדות ולשמור על משאבי הטבע בים.

שניהם בני 21. הלר למד בתיכון אלדד וסיים בגרות מורחבת במגמות ביולוגיה וערבית. האמביציה הצבאית שלו כנראה עוברת במשפחה – אביו פנסיונר של שירות הביטחון ואחותו משרתת בתפקיד מסווג. עד השירות הצבאי, נראה היה שהוא יהפוך לכוכב ספורט. במשך עשר שנים הוא שיחק טניס במועדון מכבי נתניה וזכה במקום הראשון באליפות ישראל. בגיל 15 השתתף מטעם המדינה באולימפיאדת הנוער שהתקיימה בארה"ב. "היה ממש חווייתי ומגניב, הייתי הכי צעיר שם, בסך הכל היינו שני נציגים מישראל וזה היה כבוד גדול", הוא מספר. אבל כשהבין שהוא שואף לשירות קרבי, החליט בגיל 16 וחצי לפרוש מהטניס.

"אתה חי בספינה, בחדר קטן עם שותפים, שבו אתה אוכל, ישן, עובד, הכל שם". ספינות טילים
"אתה חי בספינה, בחדר קטן עם שותפים, שבו אתה אוכל, ישן, עובד, הכל שם". ספינות טילים (צילום: דובר צה"ל)

הדס, דובר צרפתית מהבית בזכות שיחותיו עם סבתו, למד בבית הספר עתיד רויאל, במסלול בגרות מורחב במקצועות פיזיקה ומחשבים. למרות הלימודים האינטנסיביים, הוא התנדב במשך שנתיים בסניף עמותת "אחריי" שבנתניה.

גם הלר וגם הדס מודים שקורס חובלים לא היה משאת נפשם. "לאחר יום הסיירות, קיבלתי זימון לחובלים. לפני הגיוס לא הייתה יחידה ספציפית שרציתי להגיע אליה. אחר כך אמרתי שאם אפול מקורס חובלים, אשמח להיות בסיירת דובדבן", אומר הלר, "זה אולי נשמע קיטשי, אבל מבחינתי זה היה לשאוף לשמיים אבל לרצות לנגוע בכוכבים. במהלך הקורס, כשעברתי עוד שלב ועוד שלב, כבר לא היו בי ספקות, הבנתי יחסית מהר שזה מה שאני רוצה ועפתי על זה".

הדס: "רציתי לעשות משהו משמעותי בצבא, בתחילה עברתי מיונים לטיס ואחר כך קיבלתי זימון למיון לחובלים. ביום היכרות הביאו חובלים שסיפרו על עצמם. היה שם חובל ששירת במלחמת יום כיפור והסיפורים שלהם התחברו לי. הבנתי יותר והרגשתי שאני רוצה את זה. מעבר לצד המילים 'קורס חובלים', אנשים לא יודעים את המשמעות של התפקיד. רק במיונים אתה מגלה את התפקיד ומשמעותו, מבין שזה גם פיקוד – ופיקוד בים שונה מכל פיקוד אחר כי הוא משלב פיזיות ומנטליות".

שלוש שעות שינה

הם התגייסו לקורס ב-30 במרס 2015 והחלו במסע מפרך של שנתיים וחצי, כשסכנת ההדחה מרחפת מעל ראשם בכל עת, והם רואים את חבריהם נושרים בזה אחר זה. לא ניתן לחשוף את המספרים המדויקים של המתגייסים והמסיימים של הקורס, אבל בדובר צה"ל מאשרים כי מתוך כ-100 מתגייסים לקורס, כמחצית שרדו עד הסוף וזכו לסיים את הקורס בדרגת סגן.

הקורס מחולק לארבעה שלבים המאתגרים את היכולות הפיזיות והמנטליות של החניכים בצורה שאין דומה לה באזרחות. כל אחד מהשלבים מתמקד בלימוד והעברת חומרים לימודיים וערכים שונים – מצוינות, מקצועניות, חתירה לניצחון, אמינות ומתן דוגמה אישית.

השלב הראשון הוא הפיזי והממיין ביותר. השלב השני מתמקד בהיבטים מקצועיים יותר ובסופו החניך מקבל סיכת מ"מ ודרגת קצין. השלב השלישי הוא "כיף חיים", כהגדרת הלר והדס, שמונה חודשים מרוכזים של לימודים לתואר ראשון במדעי המדינה.

"השירות דורש הקרבה עצמית, אבל מאוד מאתגר". עדי הדס וערן הלר
"השירות דורש הקרבה עצמית, אבל מאוד מאתגר". עדי הדס וערן הלר (צילום: דובר צה"ל)

"זהו מסלול מקוצר שכולל את התכנים שאנחנו צריכים לקבל", מפרט הלר, "לימודי מדעי המדינה בונים לך את האישיות ומעצבים עבורך את דמות המפקד שתהיה. אותי אישית פוליטיקה לא מעניינת, אבל יש הרבה שכן מתעניינים. אני יותר בעניין של מינהל עסקים וכלכלה".

איך הרגיש פתאום לעבור לעולם האקדמי?

הלר: "בהשוואה לחומרי הלימוד בקורס, הלימודים האקדמיים היו פשוטים. האוניברסיטה הייתה עבורי כיף חיים, למרות שזה הרבה יותר עמוס ממה שעובר סטודנט רגיל. אנחנו למדנו פחות או יותר את אותם תכנים בשליש זמן, כל יום 12 שעות".

אתם רואים את עצמכם כיחידי סגולה?

הלר צחוק: "לא הייתי אומר את זה. זה לא פשוט, אבל מישהו צריך לעשות את זה".

השלב הרביעי והמסכם נמשך שמונה חודשים והוא העמוס ביותר. "כל מה שלמדת עד אותו רגע הופך למוצר מוגמר. כל הזמן לומדים, מהבוקר עד הלילה, בלי לישון כמעט. אתה מתרגל במשך חודשים רבים להסתפק בשלוש שעות שינה".

הדס: "במהלך הקורס אתה נחשף יותר ויותר לתפקיד ומבין אותו. את האחריות והיכולות הגדולות שהוא מצריך. החברים שלי היו אומרים לי: 'מתי אתה רוצה שנבוא להחזיק את ההגה של הספינה?', והיי, זה ממש לא זה. להיות קצין בספינה זה אומר לפקד על חיילים בים, לא להחזיק את ההגה בסתלבט".

היו רגעי שבירה?

"בהתחלה היה מאוד קשה מנטלית ופיזית", אומר הדס, "מה שהחזיק אותי היה הרצון להצליח והאנשים סביבי. העובדה שערן, חבר מהבית, היה איתי עזר לי מאוד. בכל שלב בקורס אתה לומד דברים על חיל הים, ממש מראים לך את הכלים והיכולות שעומדים לרשותך וזה משך אותי, החומר מאוד מעניין ומשלב טכנולוגיה, ערכים ופיקוד, גם במצבי לחץ קשים. רציתי לדעת עוד ולהמשיך לתת מעצמי כמה שיותר כדי להצליח ולהישאר בקורס".

ואם לא די בלימודים והאימונים המפרכים, גם תנאי המחיה במשך שנתיים וחצי לא פשוטים: "אתה חי בספינה, בחדר קטן עם שותפים, שבו אתה אוכל, ישן, עובד, הכל שם. אין לך ארון משלך, במקרה הטוב יש לך ארונית. הכל קטן וצפוף ואתה חי עם כולם וגם עם המפקד. אתה נתון לאתגרים, החלטות בשעת לחץ, מתרגל לצורת החיים שמחכה לך בתפקיד", מספר הלר.

מה עם שבתות וארוחות שישי אצל אמא? בשלב הראשון רואים את הבית אחת לחודש, בשלב השני אחת לשלושה שבועות ואחר כך פעם בשבועיים. הדס: "בהתחלה אין לך טלפון בכלל, רק ביום שישי לכל אחד 'זמן טלפון' של רבע שעה. היה לי פנקס קטן עם מספרי הטלפון של כולם ומהר מהר הייתי מחייג כדי להצליח לדבר עם כולם. זה חלק מהשירות בספינה. בים אין לך טלפון. אחר כך מתרגלים, אני אפילו קצת נהניתי מהניתוק והשארתי את הטלפון סגור עוד כמה שעות".

עם כל הכבוד לאתגר ולערכים, עלתה בכם לפעמים המחשבה "למה אני צריך את זה בכלל"?

הדס: "היו רגעים שאמרתי לעצמי שזה קשה. השירות לא קל, דורש הקרבה עצמית, אבל מאוד מאתגר, וזה שווה את זה. אני שמח שהצלחתי להגיע לסוף. מצד שני, אתה רואה חברים שלך מודחים וזה מבאס".

הלר: "אתה לומד ומשקיע המון כדי להצליח, ויש חשש בעיקר לפני שאתה עומד מול ועדה בסוף של כל שלב. אבל זה שווה את זה, אני ממליץ על הקורס לכל מי שמתגייס לצבא".

למרות התנאים הקשים, הם הצליחו לקיים מעט חיים פרטיים. להדס הייתה חברה במשך שנה וחצי. "לא נפרדנו בגלל הקשיים בקורס, אלא דווקא בשלב הלימודים האקדמיים שהוא הרבה יותר קל".

להלר יש בת זוג זה חמש שנים, ולפני תחילת השירות הם ייסעו לחופשה בפריז. "היא חיכתה לי כל הזמן", הוא אומר בחיוך.

ביום רביעי השבוע הם חגגו בהתרגשות את טקס הסיום של הקורס, ובתום חופשה קצרה יחלו תקופת שירות של כחמש שנים. הלר צפוי לשרת כסגן קצין נשק בספינת טילים אח"י להב בחיפה. הדס ישרת כסגן  קצין מחלקת נשק בספינת אחי חץ, גם כן בחיפה. "אני מאוד מתרגש ומצפה לתפקיד. התחברתי לספינה ולאנשים", אומר הדס, "זה תפקיד שאין כמותו בצבא, פיקוד ושירות שונים מאוד".

"אני מרגיש סיפוק ענק, לא מאמין כל כך שזה נגמר, זה דבר שלוקח זמן לעכל", אומר הלר, "אני גם לא מכיר משהו אחר חוץ מהקורס. עכשיו מתחילות חמש שנים של מחויבות ואני מוכן ומזומן".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות