fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קרון השואה שהובא מגרמניה לנתניה

מסלול הנצחה ייחודי לזיכרון השואה בבית יד לבנים בנתניה- קרון רכבת גרמני אותנטי ששימש לפינוי יהודים אל מחנות ההשמדה. רכישת הקרון, שיפוצו והבאתו ארצה היו פרויקט מורכב אליו חברו שלושה אזרחים אכפתיים בשיתוף עם העירייה
קרון השואה שהובא מגרמניה לנתניה (צילום: רותי ברמן)
קרון השואה שהובא מגרמניה (צילום: רותי ברמן)

במסגרת הנצחת השואה ושימור הזיכרון, השיקה עיריית נתניה מסלול הנצחה ייחודי ואותנטי באתר ההנצחה המרכזי בבית יד לבנים. המסלול משלב סיור בקרון רכבת גרמני אותנטי שנבנה בגרמניה בתחילת המאה העשרים ושימש לפינוי יהודים אל מחנות ההשמדה על ידי הנאצים.

קרון השואה הוא עדות נצח להשמדתם של שישה מיליוני יהודים בידי הנאצים. הקרון, המכונה 'munchen12-246' אותר בשנת 2013 על ידי היזם והמומחה לשימור אתרים רוני דותן ביחד עם טטיאנה רוגה, המתמחה בהנצחת השואה, ורחל פרידמן מנתניה שהוריה, נעמי ויוסף פרידמן, הינם ניצולי שואה. השלושה פעלו להבאתו ארצה בהתנדבות ומתוך אמונה כי הצבת קרון זה תעמיק את הידע ותסייע בשימור זיכרון נספי השואה.

קרון השואה שהובא מגרמניה לנתניה (צילום: רותי ברמן)
קרון השואה שהובא מגרמניה לנתניה (צילום: רותי ברמן)

עיריית נתניה החליטה לאמץ פרויקט חשוב זה ולהשקיע את כל המשאבים הנדרשים לטובת רכישת הקרון, שיפוצו והבאתו ארצה. כמו כן, באמצעות "קרן נתניה" גויסו תרומות לטובת הנושא. לאחר ניהול משא ומתן עיקש מול הגורמים בגרמניה, באמצעות עיריית נתניה, נחתם לפני כחצי שנה ההסכם.

לאורך המסלול מוצבים שלטי הסבר בשפות שונות, וכן אפשרות להגיע אל סיפורו של הקרון שהפך כלי מוות בידי הנאצים, אל עדויות נדירות של ניצולים ששרדו את התופת, וכן מידע על השואה ותפקידן של הרכבות במפעל המוות של הנאצים. את האפליקציה הזו פיתחו תלמידי חטיבת הביניים של אורט גוטמן בשילוב אלמנטים וירטואליים עם הסביבה האמיתית בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי.

במסלול ההנצחה אפשר לצפות גם אנדרטת הניצחון של הצבא האדום על גרמניה הנאצית, אנדרטת מעפילי 'הפנצו', אתר חטיבת אלכסנדרוני, בית יד לבנים ואתר חיל החימוש שהוא אתר הנצחה וזיכרון של בני העיר נתניה וחללי חיל החימוש.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות