fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה מסתתר מאחורי השניצל

הרבה לפני שארגון הבריאות העולמי הכריז שבשר מעובד מסוכן לבריאות, יפעת שמר מרמת פולג יצאה למאבק למען שיפור התזונה בצהרונים. הכל התחיל כשאמה חלתה בסרטן. "אמרתי לעצמי שזה לא הגיוני שבזמן שאני מבשלת לאמי מזון בריא, מישהו מגיש לילדה שלי מזון מתועש"
בישול בריא. יפעת שמר צילום: דורון גרוסמן

"מצחיק איך שגלגל מסתובב. פעם הייתי צריכה לרדוף אחר עיתונאים שיפרסמו את נושא הדרישה לשיפור תזונת הילדים בצהרונים, במטרה לקדם את המאבק בנושא, ועכשיו בעקבות הכרזת ארגון הבריאות העולמי על הסכנות הבריאותיות בבשר מעובד העיתונאים רודפים אחרי שאמצא להם איזה נקניקייה בצהרונים", אומרת יפעת שמר מרמת פולג, אמא לשניים, ובין מובילי המאבק למען שיפור איכות התזונה בצהרונים שהחלה לפעול במישור המקומי והגיעה עד הכנסת.

"עכשיו זה מאוד פופוליסטי לדבר על נקניקיות, אבל מה שבאמת חשוב לבריאות הילדים ולבריאותנו  זה שנפנים את המסר, שנבין את חשיבות התזונה הנבונה ונקפיד לבדוק את כלל מרכיבי הארוחה ולא להתמקד רק הבשר המתועש שכרגע עלה לכותרות. לפני שנה התמקדנו בנתרן, אחר כך בשומן הטראנס ובסוכר, כל פעם מרכיב אחר של המזון מוגדר כפוגע בבריאות. החשוב הוא שנבין ונפנים את המסר, שאנחנו חייבים לקחת אחריות על הבריאות שלנו ולא לסמוך על  הרשויות בעיניים עצומות, בטח לא בנושאים שמשפיעים על הבריאות שלנו ושל ילדינו".

כבר ארבע שנים ששמר מובילה את המאבק לשיפור התזונה בצהרונים בנתניה בפרט וברחבי הארץ בכלל. "בכל התקופה אני לא נתקלתי בנקניקיות בצהרונים, אבל זה לא אומר שהילדים אוכלים מזון מזין ולא מתועש – השניצל, הקציצה, אתם יודעים מה מסתתר בתוכם?".

אז ההורים לא צריכים להיות רגועים?

"על פי הנחיות משרד הבריאות, ספקי הצהרון מחויבים להציג בשקיפות ובגלוי להורים את הרכיבים והערכים התזונתיים במלואם. מישהו מההורים קיבל פירוט מלא? מישהו יודע מה המפרט של הקציצה? כמה חלבון באמת יש בה? כמה נתרן או פחמימות הילד שלו צורך בתזונה בצהרון? לצערנו, זה לא קורה, כך שאף הורה לא באמת יכול להיות רגוע מה מכיל המזון שהילדים אוכלים, גם אם זה לא נראה כמו נקניקייה".

יפעת שמר היא לא תזונאית בהכשרתה, אלא פשוט אמא שדואגת לבריאות ילדיה. המאבק שלה החל כשטיפלה באמה שחלתה בסרטן. "כשבאתי להוציא את הבת שלי מהצהרון תמיד הלחיים שלה היו מרוחות בממרח בטעם שוקולד. אמרתי לעצמי שזה לא הגיוני שבזמן שאני נלחמת על החיים של אמא שלי ומבשלת לה כל יום מזון בריא ומזין, מישהו אחר מגיש לילדה שלי מזון מתועש, עשיר בסוכרים ונתרן, שבוודאות בטווח הרחוק ישפיע לרעה על הבריאות שלה".

ההתחלה הייתה קשה. שמר ניסתה להשפיע במישור המקומי, השמיעה את קולה בפני הורים וחברי מועצה בנתניה אך ללא הצלחה. בין התגובות ששמעה – "זה חוצפה וכפייה לא לאפשר לילדים לאכול כל יום כריך עם ממרח שוקולד". כשנודע לה שמתוכנן להתקיים דיון בנושא בוועדה לזכויות הילד בכנסת, היא נרשמה ועלתה לירושלים.

הסיפור המלא יפורסם מחר ב: "חדשות נתניה".

בישול בריא. יפעת שמר צילום: דורון גרוסמן
בישול בריא. יפעת שמר צילום: דורון גרוסמן

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות