fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אני לא רוצה להיות פראייר, אך אשמח להיות לארג'"

"אני לא סוציאליסט אלא קפיטליסט הומני", כך מגדיר את עצמו פרופסור יוסי יסעור מכפר ויתקין שהציע לשר האוצר יאיר לפיד לקחת את המס מהעשירים ולא מהמעמד הנמוך
פרופרסור יוסי יסעור
לא רוצה לקחת מעוזרת הבית. פרופ' יסעור (צילום: רותי ברמן)

פרופסור יוסי יסעור, מרצה במכללה האקדמית רופין, חבר מושב כפר ויתקין החליט לנקוט עמדה וכמו שר האוצר יאיר לפיד גם הוא העלה פוסט אותו שתל על הדף של לפיד  לפני מספר כמה ימים והסעיר את הרשת. בפוסט הציע יסעור לממשלה להעלות את מס ההכנסה על משכורתו ועל שכרם של בעלי הכנסות גבוהות לתקופה מוגדרת כדי לעזור לממשלה לצאת מהגרעון. זאת במקום להעלות את המע"מ וגזירות נוספות הפוגעות באוכלוסיות חלשות. הפוסט זכה ל- 20 אלף איש  לייקים ומעל 7000  גולשים  שיתפו והגיבו לדבריו.

פרופרסור יוסי יסעור
לא רוצה לקחת מעוזרת הבית. פרופ' יסעור (צילום: רותי ברמן)

יסעור בן 70 נשוי ואב לשלוש בנות. מרצה לתורת קבלת החלטות ולקיחת סיכונים במרכז האקדמי רופין. נולד בתל אביב שרת בנח"ל במנרה בכיר שם את אשתו וחי בקיבוץ 18 שנים שם היה גם מזכיר הקיבוץ. כשחזרו מארה"ב שם עשה דוקטורט בהרוורד במנהל עסקים הגיעו לפני 34 שנים לכפר ויתקין ומאז הוא מרצה ברופין. במהלך השנים כתב חמישה ספרים בנושא קבלת החלטות והאחרון שבהם: "גם לכם לא היו מים חמים?" הוא רב מכר ונמכר במעל 30 אלף  עותקים.

וכך נכתב בפייסבוק של לפיד: "שמי יוסי יסעור, בן 70, פרופסור למינהל עסקים במרכז האקדמי רופין. אני מרוויח כ- 20 אלף שקלים ברוטו לחודש, מלמד גם שעות נוספות ומרצה בארגונים ובחברות ומרוויח עוד כ- 20 אלף שקלים לחודש. בקיצור, אני מרוויח מצוין. אין לי כל בעיה לשלם קצת יותר מס הכנסה, נניח עוד 1000 או 2000 ש"ח לחודש, עד יעבור זעם, כדי שאוכל להביט בעיניה של מי שמנקה את משרדי, יוצאת אתיופיה בת 60, עובדת קבלן, השוברת את גבה כדי לממן את לימודיהם של ילדיה ומרוויחה עשירית ממני, וצריכה עכשיו לשלם עוד אחוז אחד מע"מ. איני מבין מדוע לא מועלה המס על מי שמרוויח כמוני, שלא לדבר על מנהלים בכירים המרוויחים פי כמה וכמה? מאה אלף איש עשירים בישראל ישלמו עוד 1500 שקלים לחודש ויש לך (ולנו) 1.8 מיליארד שקלים לשנה. אשמח להיות שותף למהלך שכזה אם יהיה חלק ממדיניות האוצר. אני לא רוצה להיות פראייר, אך אשמח להיות לארג'". התגובות הגיעו במהרה. הרוב תומכים ברעיון של  יסעור שפיתח חוג של מעריצים ועשרות ראיונות בתקשורת.

איך אתה מסביר שהפוסט שלך עשה רעש גדול?
"בהצעה שלי יש רגש ונכונות לתת. אלה שהגיבו בחיוב הם אלה שזקוקים לכסף ורובם צעירים אבל רבים מהם גם מבוססים. מעל 2000 איש טרחו להגיב וברכו ב"יישר כח". אני קיוויתי שיאיר לפיד יגיב. ההצלחה שלו שימחה אותי מאד ואני חושב שיש לו יתרונות רבים. מצבו קשה מאחר וקיבל ירושה קשה. הוא יכול לעשות שינויים מסוימים בתקציב שיראה שהוא מתחשב באוכלוסיות החלשות מאידך מראה אומץ לב ציבורי שלקח על עצמו את האוצר".

מה הניע אותך לצאת לתקשורת?
"ראשית הידע שלי בתחום קבלת החלטות. מחקרים מודרניים ביותר מראים שאנשים שנותנים מאושרים יותר מאנשים שמקבלים. יש משהו טוב בנתינה. כמו כן הכאב האמיתי שאני מרגיש כלפי אנשים קשי יום והמנקה של המשרד היא הדוגמא. כפי שכתבתי אני במצב שאני מרוויח הרבה, אין לי הוצאות גדולות, אין לי משכנתה והילדים כבר עזבו את הבית. אני יכול לשלם עוד 1500 שקלים מס הכנסה כחלק מתכנית כללית מתוך סולידריות לתקופה מסוימת ואני חושב שעוד הרבה אנשים ילכו בדרך זו. אם אדם כמו תשובה היה אומר שהוא מוכן למשך שנתיים לשלם יותר מס הכנסה זה היה גורם לשר האוצר להבין שישנן דרכים אחרות לכסות את הגרעון. ווארן באפט אמר את זה בארה"ב"".

איזה תגובות קיבלת?
"אנשים כתבו שהם מוכנים לוותר על קצבאות ילדים וזקנה ומוכנים לשלם יותר מס כשהם יודעים שהכסף מופנה ומטרות נכונות, זה זמני וזה יישר את הגיבנת של הגרעון, לתת צ'אנס לממשלה החדשה".

אתה  מגדיר את עצמך כסוציאליסט?
"לא. אני קפיטליסט אבל שואף לקפיטליזם הומני, כזה שמרגיש צרכים של אנשים שקשה להם, אבל עושים הכל כדי לצאת מהקושי. אני לא בעד קצבאות בכל החזית. כוונתי שיש לתת הזדמנות לאנשים להיחלץ ממצבם הקשה. אני מעדיף לכסות הוצאות טיפול שיניים לניצול שואה כדי שיאכל תפוח עץ ולא יהיו לו כאבי בטן מאשר להגן עליו מפני פצצה אירנית שגם אם תוטל לא תשנה בכל מקרה את מצבו. חינוך לילדים חשוב כמו הגנה על החיים. האם יחס לעניים אינו חשוב כחייהם? חברה סולידרית לא חשובה כמו גדר בטחון? על מה אנחנו מגינים על נכסים או ערכים?".

אתה מדבר כאיש מקצוע בקבלת החלטות?
"כן. אני מנסה להביא רגש מול הגיון כי אני יודע שהחלטות מתקבלות מהרגש: טוב לב, קנאה, אכזבה, חרטה, שנאה, פרגון וסולידריות מתחילים מהרגש ומהאהבה. הרגש משפיע על חיינו יותר מאשר ההגיון. זוג שמגרש יכול לחלק את הנכסים בצורה הגיונית אבל הרגש גורם להם לריב ולהעביר את רכושם לעורכי הדין שלהם על חשבון בריאות הנפש שלהם ושל ילדיהם והכל בגלל רגש, נקמה ושנאה".

מה זה להיות מסודר?
"זה מתחיל בגיל 50 ואילך וכדי שתהיה מסודר בגיל הזה עליך לדאוג לכך מהמשכורת הראשונה שהרווחת תוך שאתה מבין שהעתיד טוב יותר מאשר ההווה. עם הזמן ההוצאות קטנות וההכנסות גדלות וזה קורה ברגע שסיימת לשלם משכנתא והילדים עצמאיים. בני 30- 40 צריכים להיות על המסלול בדרך להיות מסודרים. להשקיע בהשכלה, לפתוח תכניות חסכון ולחיות על פי התקציב. אני לא רוצה להישמע מטיף אבל קצת צניעות לא תזיק".

איך אתה הגעת למעמדך?
 "נישאתי עם בת קיבוץ, עזבנו את הקיבוץ ללימודים בארה"ב. אשתי באה בלי נדוניה ואת כל מה שהיה לנו השקענו בהשכלה. חיינו בתנאים קשים. בזמן שעשיתי את הדוקטורט עם שלושה ילדים בארץ זרה בלי עזרה כשאשתי גם לומדת. ההשקעה שלי בהשכלה היתה הצדיקה את עצמה. ההשקעה בהשכלה זה לא רק שכר הלימוד זה גם ההפסד מהשתכרות בעבודה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות