fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זוועות השואה הפכו להצגה

ניצולי שואה ובני הדור השני מחוף הכרמל השתתפו בקבוצה טיפולית והעלו הצגה המבוססת על סיפור חייהם. אחת השחקניות: "רציתי להראות איך שרדתי כילדה בת 3"
השחקנים עם המטפל-במאי (צילום: פרטי)
השחקנים עם המטפל-במאי (צילום: פרטי)

 

לאחרונה הועלתה בתיאטרון המוזה הפועל במרכז מיר"ב שבחוף הכרמל, ההצגה "ניגונים" בה משתתפים תשעה ניצולי שואה ובני הדור השני המתגוררים ביישובי חוף הכרמל.

ההצגה הייתה שיאו של תהליך טיפולי שהנחו עובדים סוציאליים מהמחלקה לשירותים חברתיים של המועצה. ההצגה מבוססת על סיפור חייהם של השחקנים ומטרתה להפגיש בין הדורות ולבחון את השלכות השואה על הדורות הבאים.

במשך שנתיים נפגשו חברי הקבוצה אחת לשבוע עם מטפל משפחתי שהוא גם במאי תיאטרון, העלו את סיפוריהם האישיים ונתנו משובים אחד לשני. המפגש בין הדורות נתן לכל אחד מהצדדים הזדמנות להיחשף לאופן בו האחר חווה את תקופת השואה. בחודשים האחרונים עיבדה הקבוצה את הסיפורים למחזה.

זו הפעם השנייה שהמחלקה לשירותים חברתיים בחוף הכרמל מעלה הצגה כחלק מטיפול. לפני כשנתיים העלתה קבוצה של שישה ניצולי שואה את המחזה "לא משחק ילדים" שזכה להצלחה רבה והועלה במסגרות שונות. 

 

"החשיפה לא הייתה קלה". עלינא גוטליב (צילום: פרטי)
"החשיפה לא הייתה קלה". עלינא גוטליב (צילום: פרטי)

 

אתי פז, העובדת הסוציאלית שיזמה את הפרויקט, איתרה את חברי הקבוצה וליוותה אותם בתהליך: "עיבוד סיפור חיים בגיל השלישי משפר את הרווחה הנפשית של האדם מאחר שבמהלכו הוא מצליח לזהות את הכוחות, היכולות וההישגים שלו, למרות המכשולים שהתמודד איתם בדרך".

ניצולת השואה, עלינא גוטליב מעתלית, שמשחקת בהצגה "ניגונים", מספרת על תהליך קשה עם שכר גדול בצידו: "התהליך והחשיפה לא היו קלים, אבל היה לי מאוד חשוב להראות את ההתמודדות שלי כילדה מגיל 3, איך ששרדתי בשואה. כל השנים לא דיברתי על מה שעברתי כי אני לא טיפוס שמוציא דברים החוצה. למרות הקושי שעברתי בשואה ואחריה קיבלתי כוחות להתפתח בארץ ולתרום. יכולת הנתינה שלי היא תוצאה של העזרה שקיבלתי בדרך מאנשים טובים".

נירה רון, בת הדור השני שהשתתפה בהצגה: "בפעם הראשונה בחיי הרגשתי שנותנים מקום לדור השני כמו לדור הראשון. הקשיבו לי באותה רצינות ונתנו לסיפורים שלי מקום שווה וחשיבות כמו לסיפורים של הדור הראשון. התמיכה של הקבוצה מאפשרת את החשיפה בפני קהל, וזה משהו שהקל עליי. בערב ההצגה מאוד התרגשתי, הרגשתי המון סיפוק שעשיתי את זה מול קהל כל כך גדול ומול בני המשפחה שלי".

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות