fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אותו זה לא מצחיק

"לא לטעמי שלראש הממשלה שלנו אין שאר רוח". "אני נגד הפנאטיות של הרבנות". "הערבים במדינה שלנו לא מקבלים את היחס שאנחנו מקבלים". גברי בנאי, שליש הגשש החיוור וחתן פרס ישראל, שמדי סוף שבוע מגיע לביתו שבעין הוד, מדבר על החיים בארץ ממרום 76 שנותיו. ראיון חגיגי
גברי בנאי (צילום: הילה אייזינגר)
גברי בנאי (צילום: הילה אייזינגר)

בעיצומו של הראיון שנערך בביתו שבעין הוד, לפתע גברי בנאי משתתק ולאחר שנייה אומר: "מה עשיתי בימי חיי? שלושה דברים וכל אחד מהם פצצה. להקת התרנגולים, 'גבעת חלפון' שהפך להיות קלאסיקה וכל המדינה רואה אותו ביום העצמאות – אם היא רוצה או לא רוצה – והגשש החיוור שקיבלנו עליו פרס ישראל בשנת 2000. העניין הוא שפרס ישראל מחולק בדרך כלל בקטגוריה מסוימת כמו כימיה, מתמטיקה או משחק ואנחנו קיבלנו אותו על תרומה למדינה ולחברה. בדרך כלל נותנים את הפרס הזה למנהיגים".

כבר כמעט שלושה עשורים שבנאי, בן 76, מחלק את זמנו בין ביתו שבמרכז הארץ לבין ביתו בכפר האמנים עין הוד, ולאורך כל השנים לא הפסיק ליצור ולהופיע. "מה כבר עשיתי?", הוא אומר, והתשובה לא משתמעת לשתי פנים – במהלך השנים הפך בנאי לאחד מנכסי צאן הברזל התרבותיים של החברה הישראלית.

מה אתה חושב על תחום התרבות בארץ?

"אני חושב שיש לנו יופי של מדינה בכל מה שקשור לתרבות ואמנות. אנחנו עם בעל כמות גדולה של תרבות, ולא משנה כמה יקטרו. במדינה שלנו מוציאים ספרים, כותבים מחזות. בהשוואה לכל מקום בעולם, אנחנו מדינה עם הכי הרבה תרבות, ממש לקנא. זה יופי. התרבות זה תחום שהולך ומשתבח בארץ עם השנים. בעבר הופעתי על במות בתוך בתי קולנוע, אפילו לא היו אז שירותים על הבמה, והיום – אין מקום שאין בו היכל תיאטרון או אולם תרבות. זה ממש מחמם את הלב, עושה חשק לבוא להופיע".

יש הבדל בין הקהל הישראלי של פעם לזה של היום?

"הקהל מתנהג אחרת. הוא מתנהג בהתאם למקום ולאווירה של המקום שהוא נמצא בו. הוא הרבה יותר תרבותי מפעם, אז היו מעשנים בהצגות, היום לא. הכול פה מתקדם. תסתכלי כמה אנשים נוסעים לחוץ לארץ לעומת פעם. אנשים אוהבים לנסוע ולחיות. עם כל זה שיש תרבות ויש אמנות, לתושבים אין צניעות. הכול ראוותנות, שופוני. הייתי מצפה שאנשים יבנו פחות ראוותני. היום בתים נראים כמו קניונים.

"אמרתי פעם לראש המועצה, כרמל סלע, שהכל בארץ פחות צנוע, דיברתי איתו גם על עין הוד. כשבנו אותו היו בתים של שניים- שלושה חדרים. אמרתי לו: "אתה מבסוט מזה כי אתה מקבל ארנונה'. והוא צחק. אני יכול להבין אותו, הוא זקוק לכל גרוש. זה לא התפקיד שלו לדאוג שיבנו בתים קטנים יותר. יחד עם זאת, לצערי, יש עדיין במדינה פה ושם עניים. אני חושב שבשביל לשנות את זה צריך מדיניות של התחשבות".

הסיפור המלא "בכל זכרון".

גברי בנאי (צילום: הילה אייזינגר)
גברי בנאי (צילום: הילה אייזינגר)

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות