fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שבוע שני: פעילי זכויות מפגינים נגד ציד כרישים בחדרה

רקפת כהן, ממארגני ההפגנה: "בניגוד לפחד הרווח בעולם, סוג הכרישים המגיע לחופי חדרה אינו מסוכן כלל לבני אדם ואינו תוקף אותם"
הפגנה נגד ציד כרישים בחדרה
הפגנה נגד ציד כרישים בחדרה (צילום: הילה בר-מג)

עשרות פעילי זכויות בעלי חיים  הפגינו מול עיריית חדרה, נגד דיג מסיבי של כרישים סמוך לחופי חדרה. בהפגנה ניסו הפעילים לעורר את מודעות הציבור להשלכות דיג הכרישים, ולקרוא לעיריית חדרה לפעול להגברת האכיפה בנושא. זו הםגנה שנייה החודש בנושא.

הכרישים, שרבים בארץ לא יודעים כלל על קיומם, מגיעים בכל שנה לחופי חדרה בין פברואר למאי כבר שנים, וניצודים מדי פעם ברשתות הדייגים.  הפעם והביא להפגנת הפעילים הוא שלדבריהם, השנה מסתמנת עליית מדרגה בנושא, ויש מגמה של ציד כרישים באופן מכוון ולא כשלל לוואי. רקפת כהן, ממארגני ההפגנה, טוענת כי בניגוד לפחד הרווח בעולם מפני אלימות של כרישים, זן הכרישים המגיע לחופי חדרה אינו מסוכן כלל לבני אדם ואינו תוקף אותם. "מעט מאוד כרישים באים לישראל בהפגנה דיברנו עם הרבה אנשים, לא מעט מהם מבוגרים, וכולם היו בשוק כששמעו על טבח הכרישים בחדרה. הם לא ידעו שיש בחוף חדרה כרישים, וזאת עוד ראיה לכך שהכרישים לא מתעניינים בבני אדם".

הפגנה נגד ציד כרישים בחדרה
דורשים להגביר את האכיפה. הפגנה נגד ציד כרישים בחדרה (צילום: הילה בר-מג)

"עוד לא ברור לשם מה באים הכרישים לחופי הארץ", מוסיפה כהן. "יש סברה שאומרת שהם באים לפה להתרבות, מה שהופך את הציד שלהם לבעל השלכות יותר חמורות בנוגע לשימור שלהם". כהן מספרת כי הציד מסתיים במכירת הכרישים כבשר למסעדות. "בשווקים ביפו ובעכו אפשר לראות תמונות של כריש שלם תלוי על וו, מוצג לעיני כל. במסעדת הדייגים בנמל יפו, כמו שאפשר לראות בדף הבית שלהם, מצוין "סטייק כריש" שחור על גבי לבן כחלק מהתפריט שלהם. כנ"ל לגבי מסעדה בשוק בעכו שמגישה אותו באופן קבוע. אבל נראה שהכמויות היותר גדולות הולכות לעזה, ויש גם מכירת כרישים שלמים ואיברי כרישים לאסיה."

עניין האכיפה נגד הדיג, כך מסתבר, הוא מורכב בשל מחסור באמצעי אכיפה. כהן מסבירה: "בעיקרון, ענף הדיג במשרד החקלאות הוא זה שאמון על הנושא. הוא היה אמור לאכוף את חוק הגנת חיות הבר. הפקחים של רשות הטבע והגנים מנסים, אבל יש רק חמישה פקחים כאלה בכל הארץ. אנחנו קוראים להגביר את האכיפה. חמישה פקחים זה לא מספיק, וזה בכלל לא היה אמור להגיע אליהם. זה אמור היה להיאכף ע"י ענף הדיג".

ממשרד החקלאות נמסר: "איסור דיג של כרישים הינו בסמכות רט"ג (רשות הטבע והגנים) שאמונים על החוק להגנת חיות הבר". ברשות הטבע והגנים אמרו: "מושקע מאמץ רב לאיתור ותפיסה של דייגים אלה, פקחי הרשות מבצעים פעילות גלויה ופעילות סמויה לאיתור ותפיסה של העבריינים גם בנמלי הדייג, לצערנו לא בכל המקרים אנו נוחלים הצלחה. רק השנה ניתנו למעלה מ-30 דוחות על דייג לא חוקי באזור חדרה. עם כל המאמצים, הרשות עדיין מוגבלת באמצעים ימיים וכבר פנינו למשרד האוצר בבקשה מיוחדת להעצים את יכולת האכיפה שלנו בים. נשמח מאוד לקבל אינפורמציה בזמן אמת, תמונות ופרטים מזהים מאזרחים שמזהים דייג כרישים בשטח. כמו כן כל נושא המכמורתנים והפיקוח על הדייג נמצא באחריות ישירה ובלעדית של אגף הדייג במשרד החקלאות".

מעיריית חדרה מסרו שסגנית ראש עיריית חדרה ומחזיקת תיק איכות הסביבה, חדווה יחזקאלי, שלחה למנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן, מכתב בנושא, בזו הלשון: "הובא לידיעתי כי בשבועות האחרונים בוצע ציד כרישים סמוך לחופי חדרה, באזור פארק נחל חדרה שליד תחנת הכוח. באזור זה מי הים חמים יותר, עקב פעילות תחנת הכוח, ולהקות כרישים שאינן מסוכנות לאדם, נמשכות לשם בעונת החורף. למרבה הצער, למרות פעילות ההסברה שקיימה עיריית חדרה ושיתוף הפעולה עם ועד דייגי האזור, מגיעים ציידי כרישים ולעתים מחסלים להקות שלמות באכזריות רבה.

"מיותר לציין כי אנו, בעיריית חדרה, רואים את הדבר בחומרה רבה ומבקשים את עזרתכם במניעת התופעה הפסולה, ובכלל זה, בתגבור מערך הסיורים בתקופות שבהן מגיעים הכרישים לאזור, ובהדרכות משותפות של פקחי איכות הסביבה של העירייה, על מנת לייעל את מערך האכיפה העירונית. לתופעות מעין אלה, ובפרט באזור המוביל בתיירות הפנים של חדרה, אין מקום. אבקש את מעורבותך האישית בעניין."

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות