fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ריקי כהן מחדרה תרשמי: אולי כך תצליחי לרכוש לילדיך דירה

שמאי המקרקעין ארז כהן טוען כי "קבינט הנדל"ן בראשות יאיר לפיד כבודו במקומו מונח, אולם לא ניתן יהיה לשחרר את הפקק הנדל"ני ללא 15 "כללי הזהב". יש עתיד?
ארז כהן (צילום: יח"צ)
ארז כהן (צילום: יח"צ)

ריקי כהן מחדרה, תרשמי לפניך. כך אולי תצליחי יום אחד לרכוש לילדים שלך דירה. 15 כללי זהב שמפרסם ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין והבעלים של פירמת השמאות "זאב כהן-ארז כהן", שערך בשנה האחרונה בדיקה מקיפה של פתרונות אפשריים לפתרון בעיית שוק הדיור. לדברי כהן "קבינט הנדל"ן בראשות יאיר לפיד כבודו במקומו מונח, אולם לא ניתן יהיה לשחרר את הפקק הנדלנ"י ללא כללי הזהב הבאים:

1. רפורמה אמיתית בחוק התכנון והבנייה שמשמעותה קיצור תהליכים ביורוקרטים משמעותי לעומת היום.

2. פיקוח על "תכניות תקועות" בוועדות התכנון וקידומן המהיר.

3.תקצוב ועדות התכנון כך שיוכלו לקדם תכניות במהירות האפשרית

4. ביטול מע"מ לדירה ראשונה הנקנית על ידי זוגות צעירים.(בפועל הורדה של 17 אחוזים ממחיר דירה זו.)

5. מיכון ותיעוש ענף הבנייה בשיטות מתקדמות שיאפשרו קיצור זמן הבנייה בכ-25 אחוזים(20 חודשים לעומת 30 חודשים כיום) והוזלה כ-10 אחוזים של עלות הבנייה.

6. הכפלת מספר העובדים הזרים המקצועיים, מה שיאפשר קיצור נוסף של 10 אחוזים לפחות מזמן הבנייה והורדה של 5 אחוזים לפחות.

7. פיקוח הדוק על מכרזי מנהל מקרקעי ישראל שיאפשר הוזלתם במידת הצורך וקידומם לעומת היום, מה שיקדם מאוד תכנון ושיווק קרקע.

8. מסלול ירוק ליזמים ועיריות שיקדמו תכניות פינוי בינוי במרכזי ערים ותיקות. להערכת משרד "זאב כהן-ארז כהן" קיים פוטנציאל לפינוי בינוי של כ-200 אלף יחידות דיור בגוש דן לבדו.

9. פיקוח ראש הממשלה וקידום תכניות אסטרטגיות דוגמת התע"ש רמת השרון, גלילות וכו' שיאפשרו רבבות יחידות דיור חדשות באיזור הביקוש.

10. להוציא מהפקק את כל תכנית פינוי מחנות צה"ל מול משרד הבטחון, מה שיאפשר עוד כ-50-60 אלף יחידות דיור חדשות לפחות באזור הביקוש (צריפין, סירקין, שלישות, תל השומר, שדה דב וכו')

11. הקלות משמעותיות ליזמים ועיריות המקדמים תמ"א 38.

12. מיפוי מדוייק של כל המתחמים במדינת ישראל המיועדים לקידום תכנון בעשור הקרוב, הן באיזור הביקוש והן בפריפריה וקביעת יעדים ברורים.

13. קיבוע המשכנתאות שנלקחו בשנים האחרונות לדירה ראשונה על ריבית קבועה, זאת על מנת למנוע סכנה של קריסת רבבות משקי בית.

14. בדיקה ממשלתית מקיפה של מדיניות המשכנתאות והמימון של רוכשי הדירות.

15. רפורמה במדיניות האשראי ליזמים וקבלנים, זאת על מנת לעודד בנייה של תכניות תקועות ותכניות חדשות.

להערכת פירמת שמאות המקרקעין ,"זאב כהן-ארז כהן", במידה וייושמו כללי הזהב לעיל, ניתן יהיה כבר בשנה הקרובה "להוציא את הנדל"ן מן הפקק", ליצור מדיניות דיור מאוזנת ובסופו של דבר גם להוריד את מחירי הדיור. להערכת ארז כהן "ניתן יהיה תוך כשנה להגדיל את מכסת התחלות הבנייה לכ-50-60 אלף לשנה, זאת לעומת פחות מ-40 כיום, ובהדרגה "לסגור" את הפער שנוצר בשנים האחרונות בין הביקוש להיצע.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות