fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סכסוך עבודה במפעל נייר חדרה

לטענת ועד העובדים, ההנהלה מבקשת לפגוע בהסכם הקיבוצי שנחתם עימם, ולדון בשינויים הכוללים את הורדת התוספת השנתית האוטומטית של 4.5 אחוזים שקיבלו העובדים, הוצאת עובדים לפרישה ותוספת משמרות לעובדים בלי להגדיל את שכרם
מפעל נייר חדרה (צילום: שלומי גבאי)
מפעל נייר חדרה (צילום: שלומי גבאי)

סכסוך עבודה הוכרז בשבוע שעבר בין ועד העובדים של מפעלי נייר חדרה בעיר לבין הנהלת הקבוצה, שנדון בבית הדין לעבודה בחיפה. הסיבה לפרוץ הסכסוך, לדברי העובדים, היא ניסיונות מצד הנהלת המפעל לשנות את ההסכם הקיבוצי עם העובדים.

ביום שני השבוע, אחרי פרוץ הסכסוך וקיומו של קדם דיון בבית הדין לענייני עבודה, קיבל יו"ר מרחב חדרה שומרון בהסתדרות, ניר בן חיים, מכתב מסמנכ"ל משאבי האנוש של הקבוצה צביקה אברמוביץ'. מהמכתב עולה כי ההנהלה מתכוונת לדון עם העובדים על שינויים בהסכם הקיבוצי, הכוללים את הורדת התוספת השנתית האוטומטית של 4.5 אחוזים שקיבלו העובדים עד כה, הוצאת עובדים לפרישה מוקדמת, ביטול משכורת 13, תוספת משמרות לעובדים מבלי להגדיל את שכרם, שינוי הסכם המעבר לקביעות בתוך חמש שנים, קיצוץ בדמי ההבראה והנופש השנתיים וכן תיקוני שכר. בנוסף נודע לבן חיים כי 29 עובדים משלושת המפעלים בעיר זומנו לשימוע.

 בן חיים: "מדובר בביטול מוחלט של ההסכם הקיבוצי שהיה מקובל בקבוצה מאז הוקם המפעל. לא נעבור על כך בשתיקה. החלום של ההנהלה הוא ליצור במפעל עובדים דור ב' שלא יהיו זכאים לתנאים של קודמיהם".

שביתה ליום אחד
קבוצת מפעלי נייר חדרה מורכבת מכמה חברות בת וחטיבות עסקיות, בהן חוגלה קימברלי, אמניר מחזור, מונדי נייר חדרה ועוד, הפזורות במקומות שונים בארץ. בקבוצה כולה מועסקים כ-3,000 עובדים. יותר ממחצית מהם מאוגדים בהסכמים קיבוציים, כל מפעל בהסכם קיבוצי נפרד. הקבוצה הוקמה בשנת 1951 ונקראה אז "מפעלי נייר אמריקאים ישראליים בע"מ". כיום בעלת השליטה בקבוצה היא כלל תעשיות, השייכת ללאונרד בלווטניק. בעיר חדרה נמצאים בבעלות הקבוצה המפעל נייר חדרה המייצר נייר והמפעל אמניר, העוסק באיסוף פסולת ומחזור וחוגלה קימברלי.

בשלושת המפעלים האלה מועסקים כ-1,000 עובדים, מהם 600 המאוגדים בהסכם קיבוצי, כאשר 400 במעמד של עובדים קבועים ו-200 שאינם קבועים. בימים אלה מקיימים ועדי העובדים של מפעלי הקבוצה בכל רחבי הארץ ישיבות מטה, זאת בעקבות חרב הקיצוצים שמונפת מעל כולם.

לדברי בן חיים, עד לפני שנתיים התקיים שיתוף פעולה מלא בין הנהלת המפעל לבין ועד העובדים. זאת תוך כיבוד ההסכמים הקיבוציים ששודרגו ונחתמו מחדש מדי זמן מה. אולם לדבריו אז החליטה ההנהלה שלא לכבד את ההסכמים הקיבוציים ולא לשלם את תוספת השכר של 2.5 אחוזים אותה נהגה לשלם עד אז בחודש אפריל.

בשל כך שבתו ליום אחד העובדים המאוגדים בהסכם קיבוצי במפעלים השייכים לקבוצה בחדרה. בעקבות השביתה ישבו חברי ההנהלה וועד העובדים בחדרה על שולחן המשא ומתן והגיעו להבנות. על פי ההבנות, תשולם תוספת השכר אך לא תשולם משכורת 13 במלואה וכן 70 מעובדי המפעל יפרשו לפנסיה מוקדמת. בשבועיים האחרונים שוב קיבלו העובדים הודעות על קיצוצים חד צדדיים.

מפעל נייר חדרה (צילום: שלומי גבאי)

השכר לא הועלה
במכתב שהופנה ליו"ר ועד העובדים בנייר חדרה, אדי חננוב, הנדסאי אלקטרוניקה וחשמלאי העובד במפעל זה 27 שנים, בתאריך 27 באוקטובר, נכתב: "לצערנו בשל מצבה של החברה, כפי שהוסבר לכל חברי הוועד באריכות, על הנהלת החברה לפעול מיידית לצמצום ההוצאות בכל התחומים, ובכלל זה בכל הנוגע לעלויות שכר העובדים. בכוונת ההנהלה לצמצם את עלויות השכר בחברה, הן בדרך של ביטול ו/או תיקון של מספר סעיפים בהסכם הקיבוצי והן בדרך של סיום העסקה של עובדים".

בנוסף נכתב: "מאחר שהנהלת החברה מעוניינת לנהל מו"מ עם ועד העובדים וההסתדרות, לא נעביר בשלב הזה הודעה ובה פירוט מדויק של הסעיפים בהם אנו מבקשים שינוי או אותם אנו מבקשים לבטל".

ב-4 בנובמבר קיבלו העובדים והמנהלים בחברה, מכתב על צעדי ההתייעלות הנדרשים בשל המשבר העמוק המתהווה בשוק הנייר ופוקד את העולם כולו. זאת בשל הטכנולוגיות המחליפות כיום את השימוש בנייר. "על רקע כל זאת, ובמקביל גם לאור הקשיים והתחרות הגוברת והולכת בתחומי פעילות אחרים של החברה", כך צוין במכתב, "ביצענו בשנים האחרונות צעדי התייעלות מרחיקי לכת לצמצום בהוצאות הקבועות. בכלל זה הורינו על סיום העסקתם של 25 מנהלים ושכרם של מנהלים ועובדים המועסקים בחוזה אישי לא הועלה בשנתיים האחרונות. כידוע, באתר חדרה מועסקת כיום קבוצה של כ-375 עובדים ותיקים ומנוסים, שתורמים רבות להצלחת החברה. יחד עם זאת, עובדים אלה זוכים מדי שנה לשיפור משמעותי בתנאי העסקתם, ללא כל קשר למצבה של החברה. ברור כי בנסיבות העניין, מצב זה אינו יכול להימשך".

במכתב שכתב מנכ"ל נייר חדרה, עופר בלוך, להנהלה ולעובדים, צוין כי נציגות העובדים קיבלה החלטה לפגוע במערך הייצור, על ידי כך שעובדים מסוימים לא הגיעו להפעיל את אחת המכונות במפעל, בטענה כי הם חולים. חברי ועד העובדים, לעומת זאת, טוענים כי ההנהלה היא שהשביתה את פעולת המכונה בשישי-שבת. העובדים שעבדו על המכונה במשמרות, כ-200 במספר, לא הגיעו לעבודה מיוזמתם ולא מיוזמת ועד העובדים, זאת לדבריהם בשל התחושות הקשות שליוו את ההפחתה בשכרם.

חננוב: "סגירת 'מכונה 4' בסופי שבוע הייתה צעד של ההנהלה. במקביל התרחב המפעל, הובאה מכונה חדשה לייצור נייר שהחלה לפעול בינואר 2010 ונוספו מערכות לטיפול בשפכים. ולמרות המערכות החדשות האלה, מצבת כוח האדם הצטמצמה".

יו"ר איגוד עובדי הדפוס בהסתדרות, דוד גלנוס, שנפגש עם ראשי ועד העובדים: "אנחנו מקווים שההנהלה תתעשת וננהל איתה משא ומתן בצורה בוגרת. והיה ולא, לא תהיה לנו ברירה אלא לנקוט את כל הצעדים החוקיים העומדים לרשותנו. אנחנו רוצים להגיע לפשרות, לא מעמדה של חולשה אלא מעמדה של כוח. אם ההנהלה לא תגיע איתנו לפשרות, זה אומר שהיא החליטה מראש לשבור את התאגדות העובדים במפעלי נייר חדרה. ואז זו מלחמת עולם ואנחנו נילחם על הבית. במשך 30 שנה לא קרה שהנהלת המפעל לא כבדה הסכמים קיבוציים".

ממפעלי נייר חדרה נמסר בתגובה: "הירידה בשימוש בנייר הלבן כתוצאה מהמהפכה הטכנולוגית מביאה לכך שיש צורך בצמצומים. החברה מצויה בעיצומו של תהליך התייעלות כולל, במסגרתו ערכה בין היתר, גם שינוי מבני רחב, סיימה את העסקתם של 25 מנהלים (מתוכם שני מנכ"לים וחמישה סמנכ"לים) ו-80 עובדים המועסקים בחוזה אישי וזמניים, הורתה על הפחתה במשכורות ההנהלה והעובדים המועסקים בחוזים אישיים, מיזגה פעילויות לשם צמצום עלויות, מכרה פעילויות לא רווחיות וסגרה אתרי פעילות. סכסוך העבודה נובע מסירובם הנחרץ של 375 עובדים מתוך 3,000 עובדי החברה, שעלות העסקתם היא כ-25 אלף שקלים בחודש, לנהל מו"מ עם החברה, תוך שהם נוקטים צעדים חד צדדים הגורמים לשיבושים בפעילות החברה".

"לא נעבור בשתיקה". נציגי ועד העובדים וההסתדרות במהלך דיון במפעל (צילום: אייל קדם)
"לא נעבור בשתיקה". נציגי ועד העובדים וההסתדרות במהלך דיון במפעל (צילום: אייל קדם)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות