fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מלכה, דיאנה

דיאנה חודורקובסקי סיגל מחדרה מטפלת באומנות ועוזרת להורים להבין טוב יותר את הילדים ואת הצרכים שלהם * הילדות המיוחדת בברה"מ, הניסיון הרב ובעיקר האמונה בדרך מאפשרים לה לספק כלים להתמודדות טובה יותר עם החיים * ראיון חובה לכל הורה
דיאנה חודורקובסקי סיגל. "אני אמא טובה" (צילום: עצמי)
דיאנה חודורקובסקי סיגל. "אני אמא טובה" (צילום: עצמי)

לפני שהגעתי לראיון עם דיאנה חודורקובסקי סיגל מחדרה, חשבתי לעצמי רבות איך אצליח להפיק ממנו את המקסימום. אחרי הכל, תרפיה באומנות זה נחמד, הדרכת הורים גם, אפילו ייעוץ חינוכי. אבל חיפשתי עוקץ.

אחרי שעתיים מרתקות, פשוט הבנתי. כל חיי היום יום שלי, כאבא לשלוש בנות קטנות, רצו לי מול העיניים לכל אורך הראיון. ואז נפל לי האסימון. חודורקובסקי פשוט עוזרת להורים להבין טוב יותר את הילדים שלהם ואת הצרכים שלהם. וזה רק המעט שאפשר לומר על מה שהאשה הזו עושה.

דיאנה חודורקובסקי סיגל. "אני אמא טובה" (צילום: עצמי)
דיאנה חודורקובסקי סיגל. "אני אמא טובה" (צילום: עצמי)

התקשורת היא הבסיס

דיאנה, 40, נשואה ואמא לשני בנים, נולדה בצ'רנוביץ', בגבול ברה"מ ורומניה. היא בעלת תואר שני בתרפיה באומנות באוניברסיטת חיפה, ועם 15 שנות ותק. הדבר הראשון שרציתי לברר הוא מה זה בכלל מרפאה באומנות? "זה סוג של טיפול פסיכולוגי דרך יצירה והבעה, מה שמאפשר תקשורת ישירה עם הילד. כמו לכולנו, גם לילדים יש תקופות קשות ובעיות, והרבה יותר קל לו שמאפשרים לו לשחק מאשר מתחילים בשאלות קשות. התקשורת היא הבסיס ליחסים, ולכן זה ממש שובר את הקרח".

מבחינת דיאנה, ההורים הם כמובן חלק בלתי נפרד מהטיפול: "זה כל הסוד. חייבים לדעת איך לגדל את הילדים, איך להגיב. אני פשוט מתווכת. וכמובן עושה את הכל תוך מציאת האיפיון המדויק של אותו ילד".

מי מגיע אלייך לטיפולים?

"הורים לילדים מגיל 4 ועד 18, וגם לילדים צעירים יותר, אלא שאז הטיפול הוא בעיקר מול ההורים. אפשר לחלק את זה. ילדים מגיל 5 עד 12 מגיעים לרוב ביוזמת ההורים שמרגישים שהילד שלהם ביישן, מתקשה בחברה, תוקפן, לא שלם עם הגוף שלו, ורוצים לבדוק למה זה קורה. לפעמים מערכת החינוך היא זו ששולחת את הילדים לאבחון".

דיאנה גם מתמחה בהפרעת תקשורת, H.M.S. "אני מדברת איתך על ילדים רגישים מאוד. בארה"ב יש על זה המון מחקרים. למעשה כל ילד נולד עם טמפרמנט מסוים, והוא מרגיש בצורה מאוד מדויקת את גבולותיו. יש ילדים שחווים את הדברים בצורה קיצונית ויוצאת דופן. הם מאוד מצפוניים, עמוקים, כאלה ששואלים שאלות עמוקות על החיים כבר בגיל 4-5. הבעיה היא שאצלנו מתרגמים ישר התנהגות כזו לחרדות. וזה לא ככה. ואת זה אני גם מסבירה למורים אותם אני מדריכה".

את מאוד מרשימה, והדברים שלך בהחלט חכמים. אבל מי קבע שדווקא התאוריות שלך נכונות?

"בגלל זה למדתי כל כך הרבה שנים, והשקעתי בהכשרה שלי. ולא רק הכשרה תאורטית, אלא גם מעשית. בבית חולים פסיכיאטרי, בתיכון, ביסודי, בגנים, בהתפתחות הילד. ברור שכל אחד יכול לטעות, אבל אני לא לבד. אני עובדת מול מדריכה שיחד איתה אני עוברת על כל מטופל ומטופל, וגם היא עובדת מול מדריכה נוספת, כך שלמעשה על כל טיפול יש שלושה אנשים שמגבשים את הדרך".

היום להורים נורא קשה. פעם זה היה הרבה יותר קל.

"נכון מאוד. כי פעם לא היו שואלים שאלות כמו שקורה היום. פעם הילד היה עושה מה שההורים אומרים. וזהו. אף אחד לא שאל את הילד איך הוא מרגיש, מה הוא צריך, מה הוא חושב. התפקיד שלי הוא לתת להורים את הכלים הנכונים והטובים. אני לא כופה שום דבר. החוכמה היא לקיים דיאלוג עם ההורים. אנחנו כולנו על אותה ספינה וצריכים לנווט אותה יחד לחוף מבטחים".

מתי זיהית על עצמך שאת בעניין הזה?

"הייתי ילדה מאוד רגישה. תמיד הייתי מביא את כל החתולים החולים, העכברים הדרוסים, אמא שלי חולת הניקיון קיבלה שבץ…תמיד כאב לי על כולם. על ילדים, זקנים, תמיד הרגשתי שאני רוצה לתקן את העולם. נולדתי אמא..".

ומה אמא שלך אמרה?

"היא תמיד מאוד דאגה לי. אמרה לי שאני רגשנית מדי, בכיינית מדי. שאני צריכה להיות יותר קשוחה. כשהיא רואה מה אני עושה היא תמיד אומרת לי שהיא לא מבינה איך אדם רגיש כמוני יכול להיות כל כך חזק ומצליח".

דיאנה כאמור היא אמא לשני בנים, בני 6 ו~12. מבחינתה, הסנדלר לא הולך יחף. "אני ומה שאני עושה זו אישיות שלמה. אני חיה את זה. אני מתנהלת בבית על פי הקודים שאני מייעצת לאחרים. אני אמא מאוד טובה, ולא הרבה יכולות להגיד את זה בפה מלא".

ואיזו עצה טובה ויעילה את יכולה לתת להורים?

"לאהוב את הילד לא רק כי הוא חכם ויפה, אלא ללא תנאי. לכולנו יש אגו, לכולנו יש דימוי וחלומות. אבל הילד הוא נפש בפני עצמו. וצריך למצוא את האיזון בין האהבה לבין הגבולות שמציבים לו. כמו שלכל בכל חיים יש אסטרטגיית הישרדות, כך גם לילדים. והמטרה העיקרית של ההורים היא לזהות את החיה שיש לה בבית ולגדל אותה על פי הצרכים שלה והיכולות שלה".

ערכה לכל אשה

מעבר לעבודה החשובה, חודורקובסקי גם הוציאה לאחרונה סט של קיטים מיוחדים לנשים. "נולדתי לדאוג לכולם. ומפה עלה הצורך שלכולן יהיה נוח. הקיט הוא מעין תיק איפור מעוצב, שגם הוא נעשה במפעל מוגן שמעסיק אנשים עם מוגבלויות, כדי ליצור שוויון הזדמנויות".

סליחה שאני מפסיק אותך, אבל עכשיו את מתחילה להישמע לי נאיבית…

"אני ממש לא. להיפך. בגלל שאני לא חושבת שהעולם יפה וכו', אני רוצה שהאנשים שיקיפו את הילדים שלי בעתיד יידעו לפתור קונפליקטים בצורה הוגנת. שיידעו להעריך את עצמם וימצאו להם את החברים הנכונים".

אז בואי נחזור לערכה…

"מדובר בערכת SOS לאשה. יש ערכה לאשה עסוקה, ערכה למורה, ערכה לאשה שהולכת ללדת, ערכה לנערות, לילדות, לחיילות. ופשוט חשבתי על הכל. בכל ערכה יש את כל דברים הקטנים כדי שאשה תוכל להיות בטוחה שלא חסר לה כלום בכל סיטואציה. ממגבונים, סיכות ביטחון, בושם, סוכריות מנטה, סוגר לעגילים ועד לערכת קפה, טוש מחיק ומראה. המחירים הם מחירי היכרות, החל מ~39 שקלים ועד 250, תלוי בערכה, ובינתיים יש היענות ממש טובה".

לא פשוט להיות אשה בעולם של היום.

"ממש לא. את עושה ג'גלינג בין עבודה מאוד תובענית לבין הילדים לבין הבית, ובדרך אסור לשכוח לחבק את הילדים, לשחק איתם, לטייל איתם, להכין איתם שיעורים. לפעמים חסרות לנו כמה שעות ביממה, אבל אלה בדיוק הדברים שמאתגרים אותך ונותנים לך את הכוח להמשיך".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות