fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חדרה: בית קוטלר המחודש ייפתח השבוע

אחרי עבודות שיקום ושימור ייפתח לציבור בית קוטלר, מבתי הראשונים בחדרה. המתחם יהיה בסיס הפעילות של החברה להגנת הטבע ובנוסף יפעל בו בית קפה ירוק
בית קוטלר כיום
בית קוטלר כיום (באדיבות עיריית חדרה)
בית קוטלר אז
בית קוטלר אז (באדיבות עיריית חדרה)

עם תום עבודות השיקום והשימור של בית קוטלר, יתקיים השבוע טקס חנוכת הבית המהווה אתר נוסף בשביל ההיסטורי של מרכז העיר. את העבודות ביצעו עיריית חדרה, באמצעות הקרן לפיתוח חדרה, והמועצה לשימור אתרי מורשת ישראל. עבודות השיקום כללו שחזור התקרות, שחזור הגג, טיח פנים, מרצפות, וכן שיפוצו של הצריף אשר בעבר שימש כמטבחון. את הצריף שיקמו ועיצבו חיצונית כיחידה מעץ שמתחברת למבנה הראשי, וזאת במטרה לשמר את המראה הישן.

במהלך השיקום התגלו דוגמאות על הקירות והושארו קטעים חשופים על מנת שהציבור יוכל לראות את המקור. זאת בדומה לבית פיינברג אשר בו הושארו קטעי קיר חשופים על מנת להציג את הדוגמאות וציורי הקיר המקוריים שעל-פיהם בוצע השיפוץ.

השטח תוכנן עם נגישות לנכים מכוון רחוב הגיבורים, על מנת לאפשר גישה למבנה המשוקם שיהיה בסיס הפעילות של החברה להגנת הטבע. בנוסף כולל התכנון הפעלת קפה ירוק שיהיה לכוון הכביש. כך יושגו מספר מטרות שבראשן שיקום הבית בדומה לשיקום שבוצע בבית הפיינברג מעברו השני של הכביש, וכן מקום יפהפה לפעילות החברה להגנת הטבע, נקודת מוצא לטיולים, סדנאות של איכות הסביבה וכמובן בית הקפה.

בעיריית חדרה מסבירים כי ביחד עם בית פיינברג ובית הקפה-מסעדה שכבר פועל בו, יהפוך האזור למתחם של בילויים ותרבות שימשוך תושבים רבים בהתאם לחזונו של ראש העירייה חיים אביטן. עם כניסתו של אביטן לתפקידו ניכרת בעיר התעוררות בנושא השימור, העלאת המודעות לפעול ולהתגייס לשימור הריאות הירוקות בעיר וחינוך הדור הצעיר לערכי השימור.

לדברי אביטן, "בחדרה שזורות פנינים היסטוריות שכל אחת מהן מהווה נדבך בתולדות ישראל. חזונם של ראשוני העיר היה לראות את חדרה הופכת מחלום למציאות, וחזוני כיום הוא לראות את חדרה עיר תיירותית עם אתרי בילוי וטיולים שבהם משובצים כל האתרים ההיסטוריים של העיר ואתרים רבים נוספים שימשכו מטיילים ומבקרים מכל רחבי הארץ והעולם".

בית קוטלר כיום
בית קוטלר כיום (באדיבות עיריית חדרה)

בית קוטלר נמצא בסמוך לבית פיינברג בחדרה (על רחוב הגיבורים מעבר לכביש). הבית הוקם ב-1896 ושימש כבית למשפחת איכרים, מהראשונות שהגיעו לחדרה בסוף המאה ה-19. משפחת קוטלר הגיעה לישראל מוילנה שברוסיה בשנת 1891, כאשר התורכים שלטו בארץ. המשפחה השכירה אחד משני החדרים לחלוצים וגם החצר הושכרה לטובת שומרים מאגודת השומר אשר החליפו את השומרים הערבים עם יציאת השלטון התורכי מהארץ.

בשנת 1921 נפגע בית קוטלר (כמו בית פיינברג) מפרעות ערבים וברבות השנים נבזז ונהרס מפגעי הזמן. הבית ההיסטורי קטן מידות, בנוי בדגם הקלאסי של שני חדרים עם גג רעפים, מטבחון עץ מוסף ושירותי עץ בחצר. כמרבית בתי ראשוני חדרה גם הוא בנוי בצניעות יתרה. בית המגורים נבנה בקדמת המגרש, המטבח הוקם בצריף חיצוני בחצר והרפת מוקמה מאחור. עצים שימשו לסימון גבולות הנחלה וחומרי הבניין הרווחים היו אבן כורכר עם ציפוי טיח. בחצר הבית עוד נמצאים אקליפטוסים עתיקים ומרשימים מאותה תקופה.

בית קוטלר יעשה שימוש באולם ההקרנה של בית פיינברג הנמצא מעבר לכביש להרצאות וסרטים בנושאי שימור הסביבה, מחזור, טיולים וסיירות וכן ימי עיון למורים וצוותי חינוך ועוד. במקביל, קבוצות המסיירות בבית פיינברג ישלימו את הסיור ההיסטורי בבית קוטלר.

בשני המקומות יפעלו בתי קפה בעלי אופי שונה. בית הקפה בבית קוטלר יהיה "קפה ירוק" וימוקם מתחת לעצי האיקליפטוס כשהוא פתוח לרחוב הגיבורים, בעל אופי צעיר וימשוך צעירים ומטיילים. בית הקפה בבית פיינברג אשר מוצנע בחצר הפנימית ימשוך קהלים מבוגרים יותר. המבנה משלים מתחם היסטורי עם שירותי תרבות, בילוי ואיכות הסביבה, המהווה חלק מהשביל ההיסטורי על-פי חזונו של ראש העיר חיים אביטן.

השביל ההיסטורי יכלול ח"י אתרים מובילים במרכז העיר חדרה, ביניהם החאן, בית הכנסת הגדול, בית פיינברג, בית קוטלר, בית רם, בית קלז, בית הספר אחד-העם, בית ליובין, בית נחומובסקי ועוד. חלק גדול מהבנים כבר שוקם או שנמצא בתהליכי שיקום.

המסלול כולל שילוט לכל מבנה, כאשר כל שלט יכיל שלושה גופי תוכן: האחד, סיפור הבית; השני, סיפורה של דמות הקשורה בבית או דמות מרכזית מהיישוב; השלישי, מספר סידורי על מנת שניתן יהיה לערוך פעילות אינטראקטיבית של ילדי בתי ספר, תנועות נוער, מועדוני נוער ועוד, במשחקי והפעלות מסלול.

השביל ההיסטורי יהווה מסלול תיירותי היסטורי בין בתי ראשונים, שנועד לשימור אתרי מורשת במרכז העיר ויגבש את הסיפור של המושבה הישנה.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות