fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עולים על קרטונים

מודעות גוברת לאיכות הסביבה, ביחד עם אילוצים כלכליים, מעוררים עניין ברהיטי קרטון. שתי נשים בונות רהיטי קרטון ומלמדות איך לעשות זאת, מספרות על הטרנד הבא
מערכת ישיבה לילדים מקרטון
פטרייה גמדים ופרחים מקרטון

האם רהיט שימושי לבית או למשרד חייב להיות פריט יקר, כבד ועשוי מחומרים וגבלים ויקרים – עץ, אבן או מתכת – ונדרשים ידע ומכשור מיוחדים כדי לבנות אותו? לא בטוח, מתברר שיש חומר אפשרי נוסף לבניית רהיטים -הקרטון. חומר שפותח פתח לאפשרות אחרת, זולה, ידידותית לסביבה, שניתן ללמוד אותה בסדנה מהירה ובעזרתה יכול אדם לבנות לעצמו רהיטים אמינים ונאים מהחומרים הפשוטים ביותר. והחומר הזה, לפחות באזור המושבה מסתמן כטרנד.

יושבים על הקוביות
טלי ביכלר, תושבת זכרון יעקב ומרכזת "הסלון – בית חדש לאמנות" במתנ"ס זכרון יעקב, מעבירה במתנ"ס סדנאות לבניית רהיטים מקרטון. לא מעט מאותם הרהיטים משמשים בהצלחה רבה את המתנ"ס עצמו. "פיתחתי במסגרת הסדנאות במתנ"ס קוביות מודולריות, לישיבה ולמשחק. זה משתלב עם הפעילות כאן, הילדים משחקים במשחק דמוי טטריס, מרכיבים קוביות שונות, וההורים יושבים וממתינים", מספרת ביכלר.

רהיטים מקרטון
רהיטים מקרטון צילומים: עירית מזור

אבל לא רק את המבקרים במתנ"ס משמשים הרהיטים. ביכלר מספרת על מגוון האוכלוסיות שלימוד בניית רהיטים מקרטון משמש אותן: "המון אנשים פונים אלי ומבקשים סדנאות. עשיתי, למשל, סדנה עם נוער. הידע שהתיכוניסטים רכשו בסדנה הזאת ישמש אותם ביריד אקולוגי שהם מתכננים לעשות. אני עושה גם סדנאות למשרדי היי-טק. הם עושים אותן כהפעלות של ימי גיבוש, בהן העובדים בונים לעצמם פינת ישיבה מודולרית", היא אומרת.

המודולריות הקובייתית של רהיטי הקרטון שמעוצבים ונבנים במתנ"ס לא עושה אותם פחות נאים או פחות ביתיים למראה. הדבר מושג בזכות הגימור הסופי של חלקי הריהוט. ביכלר מסבירה: "אנחנו משתמשים בשתי דרכים שונות לגימור. האחת היא בציור עליו, כמו על קנבס. זה נהדר לילדים. אם נמאס מהציור, אפשר לעטוף בקרטון או בנייר חדש ולצייר עליו משהו אחר. צורת הגימור השנייה היא עיטוף בבד. זה נותן לו גימור של 'רהיט אמיתי'".

ואכן, רהיטי הקרטון המרהיבים שבמתנ"ס זכרון יעקב הם דוגמה לזה, והם מצופים בבדים דקים בשלל צבעים ודוגמאות. ביכלר היא אדריכלית במקצועה שלמדה באופן עצמאי את השיטה, ולדבריה, אדם שעובר את הסדנה יוכל לבצע זאת לבד. היא מתארת את תועלות העבודה בסדנאות: "לשבת על רהיט שעשית בעצמך זו הרגשה אחרת מלשבת על רהיט שקנית, והעשייה הקבוצתית מגבשת, מרוממת וממלאת".

מקטן לתלת מימד

שולחן עבודה למטבח עם מיכלי מיחזור לאיסוף בקבוקים ונייר עשויים מקרטון
שולחן עבודה למטבח עם מיכלי מיחזור לאיסוף בקבוקים ונייר עשויים מקרטון

גם עירית מזור, תושבת מעיין צבי, בונה רהיטי קרטון ומעבירה סדנאות לימוד בתחום. היא הגיעה לבניית רהיטי קרטון מתחום שונה לגמרי – צורפות. "בעשיית התכשיטים חשתי מוגבלת בשל כך שהתוצרים הם קטנים, וחיפשתי ליצור דברים תלת מימדיים וגדולים יותר", היא אומרת, "לפני שמונה שנים התחשק לי ללמוד נגרות, נתקלתי ברהיטים מקרטון ונדלקתי. למדתי את העבודה בסדנה ביתית של שני קוטר מחדרה, ואחרי שבעה-שמונה מפגשים התחלתי לבנות רהיטים בעצמי. למדתי המון תוך כדי עבודה והמשכתי לחפש רעיונות באינטרנט".

מערכת ישיבה לילדים מקרטון
פטרייה גמדים ופרחים מקרטון

אילו יתרונות יש ברהיטים מקרטון?
מזור: "אלה רהיטים ידידותיים לסביבה. לוקחים קרטונים שנזרקים לזבל והופכים אותם לרהיטים יפהפיים. אני אוספת את הקרטונים מהרחוב וממכרים. קרטונים יש בכל מקום. אפשר ליצור מקרטון בקלות צורות שקשה ליצור עם חומרים אחרים, למשל עץ. הרהיטים קלים ולכן גם ניידים, וקל מאוד לתקן אותם, או להוסיף להם עוד חלק, לשנות, לשפר".

כתבה: נירית שפאץ

 הכתבה המורחבת בעיתון "כל זכרון"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות