fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התושבים חוששים: חוברת המכרז אינה תואמת את הסיכומים

תושבי נווה שרת בישיבת המועצה שבה אושרה התכנית במרץ (צילום: נירית שפאץ)
תושבי נווה שרת בישיבת המועצה שבה אושרה התכנית במרץ (צילום: נירית שפאץ)

בתחילת השבוע שעבר פרסמה רשות מקרקעי ישראל את חוברת המכרז של תוכנית פארק היין בזכרון יעקב. התוכנית הוגדרה במקור כשילוב של 196 יחידות דיור עם מבני תיירות סביב נושא היין: יקבים, בתי בד, מרכזי מבקרים, חנויות יין, בתי מלון, צימרים, פארק הליכה, מקומות חניה רבים ועוד, בפארק תיירותי שמטרתו למנף ולמתג את זכרון יעקב.

ביוני 2016 הודיעה רשות מקרקעי ישראל כי היא מחליפה את התוכנית בתוכנית "דיור למשתכן", ובינואר האחרון הודיעה המועצה כי הושג הסכם בינה לבין רשות מקרקעי ישראל בנוגע לשילוב "דיור למשתכן" בתוכנית פארק היין, והתכנית יצאה למכרז.

בישיבת מליאת מועצת זכרון יעקב לפני כשלושה שבועות, בה נכחו תושבי שכונת נווה שרת הסמוכה לפרויקט המתנגדים לשינויים בתוכנית, הוצגו ואושרו תנאי התוכנית מתוך הטענה כי תנאי "מחיר למשתכן" ישתלבו בה עם המאפיינים המקוריים של תכנית פארק היין. בין השאר צוין כי סוכם עם רמ"י על הגבלת מספר הקומות, על הגבלת מספר יחידות הדיור ל-196 יח"ד, על הקצאה של 20% מהדירות לבני המקום ועל התחייבות של רמ"י להקים תחנת שאיבה במקום.

עם פרסום תוכנית המכרז בשבוע שעבר, התברר כי ההגבלות והתנאים שצוינו וסוכמו אינם מופיעים בה. תושבים העלו מיד את חששותיהם, וראש המועצה, זיו דשא, הגיב באותו יום בהודעה לציבור בה אישר כי החוברת אינה תואמת את מה שסוכם: "חוברת המכרז שפרסם מנהל מקרקעי ישראל לגבי פרויקט מחיר למשתכן בפארק היין אינה עומדת בסיכומים אליהם הגענו בשיחות הארוכות שקיימנו איתם, סיכומים שהבאתי לדיווח בישיבת המועצה שעסקה בנושא… מה שיקבע בסופו של דבר היא התב"ע המאושרת והתקפה בדיוק כפי שהוצגה בישיבת מליאת המועצה וכפי שמופיע בחוברת המכרז בראשיתה בסעיף 2.1.1 הקובע כי על המגרשים חלות תוכניות תקפות והן מצורפות למכרז כנספח מס' י'. דרשנו וקיבלנו הסכמה כי בחוברת המכרז תופיע ההתאמה לתב"ע המאושרת ויבנו מבנים שלא יותר גבוהים מ 3 קומות. בפרסום הערב מופיע 6-7 קומות כמספר לדוגמא שאינו מחייב והוא סטנדרטי בחוברות אלו. לא נסכים לכך. דרשנו וקיבלנו הסכמה כי לא יינתנו הקלות בבניה (הקלות שבס/כחלון). למרות הסיכום המוקדם הדבר אינו מופיע בחוברת המכרז. גם פה לא נסכים לשינוי. שוחחתי עם מנהל המחוז והודעתי לו חד משמעית כי לחוברת שפורסמה אין תוקף ואנו דורשים כי תפורסם חוברת חדשה ובה הסיכומים אליהם הגענו בשיחות המקצועיות שקיימנו איתם. חזרתי ואמרתי את מה שהודעתי בישיבת המליאה, חוברת המכרז חייבת להתאים למציאות בפועל וזאת על פי התב"ע המאושרת ומדיניות המועצה. כל עוד לא תשונה חוברת המכרז לא יקודם הפרויקט! כך הודעתי גם לגורמי משרד השיכון הבכירים ביותר. אני בטוח כי החוברת תשונה ותותאם לסיכומים ולרצון המועצה להקים פרויקט איכותי המותאם לאופי האזור והשכונה".

תושבי נווה שרת בישיבת המועצה בנושא פארק היין לפני שלושה שבועות (צילום: נירית שפאץ)
תושבי נווה שרת בישיבת המועצה בנושא פארק היין לפני שלושה שבועות (צילום: נירית שפאץ)

אך שבוע לאחר מכן, התושבים חוששים כי למרות הצהרותיו של דשא, המכרז ייסגר במתכונתו הנוכחית. "המכרז נגמר ב-16.4, והחוברת עדיין מפורסמת כיום ולא שונתה. נראה שכל החששות שלנו מתממשים", אמר תושב מודאג השבוע. "זה לא ישתלב עם תכנית פארק היין וזה לא מה שתוכנן. תיבנה פה שכונה סטנדרטית של מחיר למשתכן, ושום דבר לא ימנע מרמ"י לבנות אחר כך שכונה נוספת בזכרון יעקב באותו סטנדרט של מחיר למשתכן. יש שם אפשרות לחריגה גדולה יותר מהתכנית המקורית. זה ישפיע, כמובן, לא רק על תושבי השכונות הסמוכות אלא על כלל תושבי זכרון יעקב: לא יהיו שום מקומות בילוי נוספים, שום מקורות פרנסה נוספים לתושבים, שום הכנסות נוספות למועצה".

ממועצת זכרון יעקב נמסר: "הוועדה המרחבית שומרון היא בעלת הסמכות החוקית והבלעדית למתן היתרי בנייה בשטח המוניציפלי של זכרון יעקב. התרי בניה ניתנים בהתאם לתב"ע/חוק ותוכניות מאושרות. המועצה פנתה לגורמים הרלוונטיים ברמ"י ומשרד הבינוי והשיכון בדרישה לשנות את חוברת המכרז בהתאם להסכמות. אף על פי כך יודגש כי חוברת המכרז הינו פורמט סטנדרטי, והדוגמא המפורטת בחוברת בדבר מספר קומות באה להמחיש דוגמא ליזמים הפונים ולא להעיד על הבניה המתוכננת למתחם בו מאושרות, על פי התב"ע שהיא הקובעת, רק 2 עד 3 קומות. חשוב להדגיש בנוסף וכפי שמצוין ומופיע בחוברת המכרז בראשיתה בסעיף 2.1.1 סעיף הקובע כי על המגרשים חלות תוכניות תקפות והן מצורפות למכרז כנספח מס' י'. תוכניות תקפות הכוונה לתב"ע. המועצה המקומית מתנגדת למתן הקלות כגון כחלון/שב"ס ואף ביקשה להוציא הבהרה בנושא זה. המכרז אינו אמור לכלול את מימוש בניית תשתית כגון תחנות שאיבה. מימוש תשתית חשובה זו יבוצע בהתאם לחוזה בין רמ"י לרשות המקומית, שנחתם במהלך 2015. הביצוע יהיה על ידי תאגיד המים ויכלול תחנת שאיבה, קווי הולכה, וקו סניקה כפול. לא ניתן לתת התרי בניה ללא תשתית הולכה וקליטה של ביוב ולפיכך הוועדה המרחבית שומרון לא נתנה ולא תיתן התר בניה ללא פתרון ביוב כחוק. כך יהיה בפרויקט זה וכך היה במתחמים אחרים כגון תוכנית ש/619 בין נוה שרת לחלומות או במתחם זאמרין ועוד. תשתיות כגון מוסדות חינוך וכו' נכללות בתוכנית האב המעודכנת לחינוך שהוצגה אך לאחרונה לפני ועדת חינוך של המועצה. במתחם הוגדר שטח לבניית מבני ציבור שונים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות