fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אין רווח, אין זקנים

בסוף ינואר ייסגר בית ההורים הסיעודי שבקיבוץ מעיין צבי ועשרות עובדים ימצאו עצמם ללא עבודה. גם בני משפחות המאושפזים מספרים על קושי במציאת חלופות. מזכירות הקיבוץ: אין לנו יכולת להמשיך את הפעילות ללא צבירת הפסדים כבדים
עולם הולך ונעלם. בית תמר (צילום: עצמי)
עולם הולך ונעלם. בית תמר (צילום: עצמי)

 

ב-30 בנובמבר נמסרה לעובדי בית ההורים הסיעודי "בית תמר" שבקיבוץ מעיין צבי, ולמשפחות המאושפזים בו, הודעה כי המקום ייסגר עד סוף ינואר עקב אי רווחיות כלכלית.

לשירותי המקום אין תחליף באזור זכרון יעקב והסביבה, וההודעה על הסגירה התקבלה בצער רב בקרב המשפחות הדואגות שמא לא ימצאו בית אבות סיעודי עבור קרוביהם הקשישים. גם העובדים, חלקם ותיקים ולקראת גיל פרישה מעבודה, חוששים שלא ימצאו מקום עבודה אחר. מדובר במקום חיוני במדינה, בה תוחלת החיים עלתה בעשורים האחרונים ורבים נזקקים לאשפוז סיעודי לקראת סוף חייהם, וסגירתו משאירה את תושבי הסביבה ללא תחליף הולם, ממשלתי או פרטי.

"מפעל חברתי חשוב". בית תמר (צילום: עצמי)
"מפעל חברתי חשוב". בית תמר (צילום: עצמי)

 

חמוטל עפרון, תושבת זכרון יעקב שחמותה הייתה מאושפזת בבית תמר, העבירה אותה למקום אחר בעקבות ההודעה על הסגירה. "היינו מאוד מרוצים מבית תמר ועזבנו בכאב לב. המקום משפחתי ונעים והעובדים מסורים. הוא פעל במשך עשרות שנים והיה ייחודי. אין עוד מקום סיעודי כזה באזור. בית שחר הוא מקום לתשושי נפש שאינו מתאים לחמותי. תודה לאל, מצאנו לה מקום אחר בעין החורש, למרות שהוא רחוק לנו יותר ואנחנו נוסעים אליו יום יום חצי שעה. ליבי עם האנשים שעוד לא מצאו מקום חלופי. חמותי עלתה לארץ מארה"ב. בגיל 90, לפני חמישה חודשים, התאקלמה בבית תמר וקיבלה שם כל מה שהייתה צריכה. לא פשוט לעשות שוב מעבר בגיל כזה. אני לא שופטת את הקיבוץ על החלטתו לסגור מקום שאינו רווחי, אבל יש כאן בעיה של ערכים. כתבתי לאנשי הקיבוץ מכתב ובו ביקשתי שיחשבו טוב לפני שהם סוגרים בית הורים, כי כל אחד יצטרך את זה מתישהו. על כך נאמר: 'אל תשליכני לעת זקנה'".

בתה של מאושפזת אחרת תעבור בקרוב למקום חלופי. "אחרי מסע ייסורים של סיורים רבים מצאנו מקום אחר, בתחושת כאב ואכזבה. בכל יישוב שמכבד את תושביו צריך להיות בית הורים. למרבה המזל, אמי אינה מודעת לנסיבות עקב מצבה".

העובדים מודאגים אף הם. "אני עובדת כאן שנים רבות", מספרת עובדת, "בגילי, איזה מקום ייקח אותי? אנחנו מרגישים כמו שעירים לעזאזל. נתנו את הנשמה והלב ובסוף קיבלנו בעיטה".

"גם המשפחות וגם העובדים מתוסכלים", אומרת עובדת נוספת. "מתוך 20 מאושפזים, 5 מצאו מקום עד כה, ואין עוד מקומות במוסדות בסביבה. עובדים כאן, בין השאר, אנשים בשנות ה-60 לחייהם. מי יקבל אותם? אם העסק התגלה כלא רווחי, היה כאן כשל ניהולי".

אין תחליף? בית תמר (צילום: עצמי)
אין תחליף? בית תמר (צילום: עצמי)

 

ממזכירות קיבוץ מעיין צבי נמסר: "בית תמר הוא מפעל חברתי חשוב אשר טיפל במסירות ואהבה רבה לאורך שנים בחברי הקיבוץ ואנשים מהסביבה הזקוקים למסגרת סיעודית והיה מקור לגאווה לקיבוץ. החלטנו לסיים את פעילותו עקב חוסר היכולת לנהל את הפעילות ללא צבירת הפסדים כבדים נוספים, וזאת לאור שינויי הרגולציה החלים על מוסדות מסוג זה. משרד הבריאות קבע פרוגרמה לבתים סיעודיים אשר תיכנס לתוקף בשנת 2016. כדי לעמוד בקריטריונים, על בתים סיעודיים למלא מספר רב של דרישות, אשר בפועל אינן מאפשרות עוד קיומם של בתי סיעוד קטנים כמו שלנו. בחנו מספר אלטרנטיבות כדי להמשיך את הפעילות, אך הדרך היחידה לעמוד ברגולציה החדשה היא הגדלה משמעותית של הבית ומספר המיטות שבו, דבר לא אפשרי במיקומו הנוכחי. סגירת הפעילות אינה עניין של מה בכך, יש רגישות גדולה כלפי המטופלים ומשפחותיהם וכמובן העובדים המסורים. אנו פועלים ונפעל בהתאם להנחיות שנקבל ממשרד הבריאות בכל הקשור למטופלים הקיימים עקב הסגירה, תוך שימת לב למטופלים, למשפחותיהם ולעובדים".

לגבי חששות העובדים, נמסר ממזכירות הקיבוץ: "נשתדל לעזור לעובדים למצוא עבודה חלופית. זה הזמן להודות מקרב לב להנהלה ולעובדים על טיפולם המסור והאחראי בדיירי הבית לאורך השנים, תוך גילוי רגישות ואנושיות רבה בתפקיד המורכב הזה, תמיד חדורי מוטיבציה ושליחות".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות