fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בנימינה וגבעת עדה: עצומה למניעת בניית תחנות דלק

בעצומה שהועלתה לרשת בשבועות האחרונים מנסים תושבי בנימינה גבעת עדה והסביבה לעצור את בנייתן של שתי תחנות דלק חדשות,שלטענתן יביאו לפגיעה בבריאות, ערכי נוף, בשטחי מחיה של בעלי חיים באזור ולצרות נוספות
התחנה הנבנית על כביש 653 (צילום: דודו אמיתי)
התחנה הנבנית על כביש 653 (צילום: דודו אמיתי)

בעצומה שהועלתה לרשת בשבועות האחרונים מנסים התושבים לעצור את בנייתן של שתי תחנות דלק חדשות הנמצאות בשלבי תכנון ובנייה. כבר נאספו כ-500 חתימות. בעצומה נכתב כי: "כיום באזור הרשות שלנו, בנימינה וגבעת עדה, קיימות 5 תחנות דלק. 2 תחנות דלק נוספות מתוכננות להצטרף. בקעת הנדיב, בה שוכנות המושבות, מוגדרת כאזור מסדרון אקולוגי שיש לשמר אותו. תוכנית מתאר בנימינה גבעת עדה, המתוכננת ממש בימים אלו, חוזרת ומדגישה את היותה של בקעת הנדיב איזור בו יש לשמר את שטחי החקלאות המהווים את הנוף שלה.

"לכאורה בניית 2 התחנות החדשות מהווה מחטף – לממש את הבניה, לפני שתוכנית המתאר הזו תקבל תוקף. הוספת התחנות תפגע בבריאותינו בגלל חלחול דלק למי התהום. התחנות יפגעו באיכות הסביבה – פגיעה בערכי נוף, בשטחי מחיה של בעלי חיים באזור, זיהום אויר, זיהום תאורה ורעש. בנוסף, הנוף הייחודי בבקעת הנדיב נפגם כאשר שטחים ירוקים הופכים לבטון".

ברוך אורן, תושב גבעת עדה ופעיל בצוות התושבים למניעת תחנות הדלק, מתאר: "בסביבות פסח ראינו שגידרו את שני המגרשים בגדר. כך נודע לנו שמתכננים להקים תחנות דלק, והתחלנו ללמוד על הנושא ולפעול. פנינו בין השאר לעמותת אדם טבע ודין, ועדה לתכנון ובניה והמועצה המקומית, בניסיון למצוא פתרון. קרוב ל-30 תושבי הסביבה מובילים את המאבק הזה. תחנת דלק אחת הולכת ונבנית בדרך 653, בין צומת עדה לכניסה לגבעת עדה, והשנייה צמוד לגשר הרכבת בבנימינה. מכל תושבי בנימינה גבעת עדה ששוחחתי איתם על כך לא נמצא אפילו אחד שאמר לי שהוא זקוק לתחנות האלה ומעוניין בהן, אבל הרשויות המקומיות חסרות סמכויות מעשיות לבטל את התוכניות האלה.

התחנה הנבנית על כביש 653 (צילום: דודו אמיתי)
התחנה הנבנית על כביש 653 (צילום: דודו אמיתי)

"עם זאת, נודע לנו בפגישה עם ראש המועצה, פינקי זוארץ, שהשבוע הוגש צו לעצירת העבודות בשטח מטעם הוועדה לתכנון ובניה שרון שומרון. זה מעודד אותנו, אך אנחנו יודעים שנצטרך תמיכה רחבה מתושבי האזור. אנחנו רוצים להשיג לפחות 2,000 חתומים על העצומה. חשוב שכל הצדדים המעורבים יבינו שהתושבים לא רוצים בתחנות".

לתושבים נודע כי התחנה בכביש 653 שייכת למשפחה פרטית ולחברת דלק, והתחנה הסמוכה לגשר שייכת לתושב בנימינה. פרופ' אורי שיינס, תושב גבעת עדה, עוסק בענייני סביבה כבר שנים רבות. הוא זואולוג במקצועו וחוקר שמירת טבע, נמצא בוועד המנהל של החברה להגנת הטבע, ממקימי אדם טבע ודין ויו"ר מועצת מומחים בתנועה הירוקה. כפי שהוא מסביר: "מניסיוננו בתחום ההגנה על הסביבה, ברגע שמתחילים לשנות פני שטח, זו תחילת הסוף שלו. כך זה בכל העולם: אם בנית תחנת דלק, יופיעו גם חנויות ואזורי מסחר. התחנה תוכננה לשרת את האנשים שעולים לכביש חוצה ישראל. את זה צריך להוריד מהפרק. מטרידה אותי השפעתה על בעלי החיים באזור. התחנה היא גם מטרד של זיהום אור שיכול להיות בעייתי עבור בע"ח רבים, מקור לזיהום ריח ולרעש, ותחנות הדלק בישראל לא מגינות בצורה טובה על מי התהום".

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, טרם נמסרה תגובת המועצה המקומית בנימינה גבעת עדה.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות