fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רמב"ם: עלייה של 50 אחוז בנשאי האיידס

יום האיידס הבינלאומי חל היום. רוב הנדבקים החדשים הם צעירים בגילאי 25-45. בשנת 2011, חלה עליה של כ-10 אחוז במספר הנשאים החדשים במדינה. בכל שנה נולדים בישראל לפחות שני תינוקות נשאי איידס. רופאים מומחים בתחום טוענים שיש להציע לכל אישה בהריון לבצע בדיקת איידס כחלק מסל הבדיקות הכללי

לרגל יום האיידס הבינלאומי, שצוין היום יצא צוות מכון האיידס של המרכז הרפואי רמב"ם אל הקהילה וקייים פעילות הסברה, להעלאת המודעות למחלה. במסגרת פעילות זו הוקמו דוכנים, חולקו עלוני מידע וקונדומים והתקיימו בדיקות איידס, ללא תשלום.

 מזה מספר שנים נרשמת בישראל מגמת עליה בכמות נשאים חדשים של נגיף ה-HIV . בין השנים 2006-2010, התגלו בישראל כ-380 מקרים חדשים בשנה, אולם, בשנת 2010, עלה המספר ל-430 מקרים, ושנה לאחר מכן המשיכה המגמה, עם קפיצה של כ-10 אחוז ל-470 מקרים חדשים.

לדברי פרופ' שמעון פולק, מנהל המכון לאימונולוגיה קלינית, אלרגיה ואיידס במרכז הרפואי רמב"ם, התחזית לשנת 2012 לא שונה ונראה שמגמת העלייה צפויה להמשך. "עיקר העלייה נרשמת בקרב הקהילה ההומוסקסואלית, אך גם בקרב אלו שהגיעו ממדינות שבהן הנגיף נפוץ, ישנה עלייה במקרים חדשים", מסביר פרופ' פולק. "אנו סבורים שהסיבה העיקרית לכך היא העובדה שמחלת האיידס הפכה ממחלה קטלנית, למחלה כרונית. אנשים חושבים שהם יכולים לקיים יחסי מין לא מוגנים ולפתור את סכנת ההדבקות בנטילת תרופות. אמנם הרפואה עשתה כברת דרך בכל הקשור לטיפול בנגיף, אך עדיין מדובר במחלה לא פשוטה ומדבקת, שהטיפול בה נעשה באמצעות תרופות שיש ליטול לאורך כל החיים".

לדבריו של ד"ר אדוארדו שחר, סגן מנהל מכון האיידס ברמב"ם, המצב באזור חיפה לא שונה מהמגמה הארצית: "בכל שנה אנחנו רואים יותר ויותר חולים חדשים מקרב הקהילה הגאה", הוא אומר, "לצערי, קיימת שאננות גדולה בקרב חברי הקהילה והם בוחרים, במודע, שלא להשתמש באמצעי מניעה. התוצאה באה לידי ביטוי בסטטיסטיקות שהולכות וגדלות".

מכון האיידס ברמב"ם הוא מכון טיפול ומחקר מהגדולים בארץ, ומהמובילים בעולם. מנתוני המכון עולה כי בשנה החולפת טופלו ברמב"ם כ- 80 מקרים חדשים של נשאי איידס- עלייה משמעותית  לעומת ממוצע שש השנים הקודמות שעמד על כ- 55 מטופלים חדשים כל שנה. מדובר בעליה של כמעט 50 אחוז, במקרים חדשים, המגיעים הן מקרב הקהילה הגאה והן מקרב קבוצות עולים מארצות אנדמיות (ארצות בהן נגיף ה-HIV נפוץ יותר). רוב הנדבקים החדשים, כך עולה מנתוני המכון, הם צעירים בגילאי 25-45.

צוות מכון האיידס ברמב"ם
"צריך לחנך את הקהילה מחדש". צוות מכון האיידס ברמב"ם (צילום: פיוטר פליטר)

דור שני ל-HIV

נגיף ה-HIV איננו נחלתם של הומוסקסואלים בלבד. בין נשאי הנגיף ניתן למנות נשים רבות אשר נדבקות עקב קיום יחסי מין לא מוגנים. במקרה של הנשים הללו, גילוי הנשאות מאפשר להן לקיים אורח חיים נורמלי, ואפילו ללדת תינוקות שאינם נושאים את הנגיף כלל. בחמש-עשרה השנים האחרונות, נולדו ברמב"ם מאות ילדים נקיים מנגיף ה-HIV, ליותר מ-350 נשים הנושאות את הוירוס. למעשה, במשך כל השנים הללו, ברמב"ם נולד רק תינוק אחד הנושא את הנגיף. הנתון נמוך מהסטטיסטיקה העולמית המדווחת על כך שכאחוז אחד מתוך לידות באימהות נשאיות נגיף ה-HIV המקבלות טיפול, מסתיימות בלידת תינוקות נשאים.

אחוזי ההצלחה נזקפים לזכות הטיפולים התרופתיים החדישים והקשר ההדוק בין הצוות הרפואי והסיעודי במכון לבין הנשים, כמו גם העלייה במודעות הנשים והמודעות של צוות חדר הלידה לנושא. אולם, לדבריה של ד"ר  עינת קדם, רופאה מומחית ברפואת ילדים וברפואת HIV ברמב"ם, ישנן נשים רבות שאינן יודעות כי הן נושאות את הנגיף. אי הידיעה מובילה לכך שמידי שנה נולדים בישראל לפחות שני תינוקות המודבקים בנגיף, מצב אותו ניתן היה למנוע באמצעות בדיקה מוקדמת לגילוי הווירוס.

"בעולם המערבי, לרבות מדינות בהן הנגיף מאוד לא נפוץ, כמו אוסטרליה, נהוג לקיים בדיקות דם לגילוי הנגיף, כחלק מבדיקות סקר שעושה כל אישה בהיריון", אומרת ד"ר קדם, "בישראל, שיאנית הבדיקות למעקב אחר ההיריון, לנשים הרות אין המלצה כזו, אלא אם מדובר בקבוצת סיכון. הרי כל אישה בהריון, למעשה קיימה יחסי מין לא מוגנים ולא תמיד יודעים בני הזוג כי אחד מהם נושא את הנגיף. למכון ברמב"ם הגיעו כמה זוגות שהגילוי היה עבורם בבחינת הפתעה. אני הייתי מאוד רוצה לראות את הבדיקה הזו הופכת לחלק מבדיקות הסקר, וכך במקרה ומתגלה HIV, אפשר לטפל באם ולאפשר לה ללדת תינוק שאינו נושא את הנגיף. עלות בדיקות הדם נמוכה משמעותית מעלות הטיפול בילד חולה במשך כל חייו".

לסבא יש איידס: HIV בגיל השלישי

בשנים האחרונות הצליח מדע הרפואה לשכלל את הטיפול בנגיף ה־HIV ולשפר את איכות החיים של נשאי הנגיף והחולים ואף להאריך את חייהם. במכון לאימונולוגיה קלינית, אלרגיה ואיידס ברמב"ם ישנם מספר מטופלים מעל גיל 65. המבוגר שבהם הוא בן 78, והוא מטופל במכון למעלה מ־10 שנים. המכון משרת גם לא מעט מטופלים בני 55 ומעלה. אצל חלק מהם התגלתה המחלה רק בגיל מאוחר, ואת חלק מהם מלווה צוות המכון במשך שנים רבות, עוד מגיל צעיר יותר.

נוכח הנתונים הללו, בשנים האחרונות החלו מרכזי הטיפול בארץ בנשאים וחולים באיידס להיערך למציאות חדשה המתהווה כעת: הטיפול בקשישים נשאים. "אנחנו הופכים יותר ויותר לרופאים פנימים בטיפול בחולים האלה", אומר פרופ' פולק, "כיום, ברוב המקרים, הטיפול כמעט שאינו כרוך בתופעות לוואי של התרופות. כל הנושא של מחלות זיהומיות חריפות בקרב הנשאים הפך לזניח בעשור האחרון. המפגש בין הטיפול במחלה לבין הזקנה והשלכותיה הוא שעומד במרכז המציאות החדשה הזו ואנחנו מתמקדים יותר ויותר באספקטים של מחלות כרוניות מתחום הרפואה הפנימית".

סמל המאבק באיידס
(צילום אילוסטרציה: פאנתרמדיה)

לדברי פרופסור פולק מדובר בתופעה כלל ארצית וכלל עולמית, ובמסגרתה נערכים המרכזים השונים באופן דומה למציאות החדשה. "בהערכה זהירה אני מעריך שסדר הגודל של אחוז החולים בגילאי 50 ומעלה מגיע כבר ל־10־15 אחוז", אומר פרופ' פולק. "לפי נתונים שעולים ממחקרים של השנים האחרונות, נראה כי החולים האלה יכולים להגיע לתוחלת חיים כמעט כמו תוחלת החיים הממוצעת בישראל (79 בגברים, 82 בנשים). אמנם אין לנו מספיק חולים בגילאים האלה כדי לוודא נושא זה לאשורו, אך המציאות בשטח בהחלט מצביעה על נטייה לכיוון זה. אם עד לאחרונה עסקנו בילדים של החולים ואיך מחלת ההורים עלולה להשפיע עליהם, בקרוב נגיע גם למצב בו החולים אמורים להתייחס גם לנכדים שלהם".

הטיפול החדש: הסברה וחינוך

"צריך לחנך את הקהילה מחדש", אומר ד"ר שחר בהתייחס לנתוני מגמת העלייה בהדבקות בנגיף, "צריך לעשות כמה שיותר, כדי להזכיר לציבור שמדובר במחלה לא פשוטה. אחרי שנים של עבודה קשה הצלחנו למצוא תרופה למחלה, אבל פה לא הסתיימה העבודה ונראה שהיום אנחנו עומדים מול אתגר חדש, אתגר ההסברה והחינוך".

 פעילות ההסברה תימשך במשך שבוע: מחר (2.12) לסטודנטים באוניברסיטת חיפה, יום שני (3.12)  לסטודנטים בטכניון, יום שלישי (4.12) עמדה בקניון סגול, המרכז הרפואי רמב"ם, יום רביעי (5.12) לסטודנטים באורט בראודה. במסגרת פעילות זו תתקיים הרצאה פתוחה לקהל, וביום שישי (6.12) בתחנת הרכבת בחוף הכרמל.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות