fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חיילת מקרית מוצקין אחת מארבע המכונאיות המוטסות בצה"ל

נ' מקרית מוצקין רק בת 22, אבל לא נראה שהיא מבינה שהיא אוחזת בתפקיד יוקרתי ביותר כמכונאית מוטסת, אחת מארבע מכונאיות מוטסות בצה"ל
נ' מכונאית מוטסת (צילום: דו"צ)
נ' מכונאית מוטסת (צילום: דו"צ)
נ' מכונאית מוטסת  (צילום: דו"צ)
נ' מכונאית מוטסת (צילום: דו"צ)

נ' מקרית מוצקין רק בת 22, משרתת כמכונאית מוטסת, אחת מארבע מכונאיות מוטסות בצה"ל. כשהתגייסה לצבא, היא יועדה להיות מפקדת קורסים, אך כשהגיעה לטייסת המסוקים ציפורי, כדי להתמקצע בתחילת דרכים בפיקוד והדרכה, התאהבה במקום וביקשה להישאר בה כמכונאית רגילה. מהר מאוד הבינו המפקדים של נ', כי היא מתאימה ושלחו אותה למיונים לתפקיד מכונאית מוטסת. היא יצאה לגיבוש, עברה את כל המיונים וסיימה את הקורס בהצלחה.

מכונאי מוטס מטפל בתקלות במסוק, בקרקע ובאוויר. "זה תפקיד גברי", מודה נ'. "מעבר לטיפול בתקלות, אנחנו עוסקים בהובלת פצועים ולוחמים. היום, אני מפקדת של תא המטען במסוק ואני אחראית על כל מה שקורה מבחינת הלוחמים. אני אחראית על כל מה שלא יהיה, כולל פעולות הצלה כאלה ואחרות, אחראית על כל מה שמתרחש בתא המטען של המסוק".

קורס מכונאיות מוטסות הוא אחד הקורסים היוקרתיים ביותר בחיל האוויר. הקורס נמשך 8 חודשים, והוא נחשב לאחד המאתגרים בצה"ל. כיום משרתות בתפקיד זה משרתות רק 4 בנות בכל צה"ל. התפקיד הוא של אנשי צוות אוויר, אשר אמונים על תיקון תקלות בזמן אמת במסוקים. הדרך להיות מכונאי מוטס רצופה במכשולים, שכוללים צבירת ניסיון בתיקון תקלות על פני הקרקע ורק לאחר מכון מגיעים לקורס היוקרתי. תפקידם של המכונאים המוטסים הוא ברור והוא כרוך בהצלת חיים. המכונאים המוטסים מצטרפים למשימות מאתגרות כמו תקיפות מהאוויר של יעדי טרור על ידי מטוסים, משימות חילוץ של יחידת 669 ועוד.

נ' נחשבת לנוף מוזר בין המכונאים המוטסים. "בטייסת צוחקים עלי כי אני צעירה יחסית וזה לא מובן מאליו שאישה צעירה תהיה בתפקיד הזה", היא אומרת. "אני לא נראית בחורה גדולה, אני בחורה די עדינה ופתאום לשים את כל הידיים בגריז ולהחליף, רכיבים גדולים במסוקים, זה מצחיק אותם. מצד שני מפרגנים לי מאוד, מאוד דואגים לי. בכל זאת, מדובר במקצוע בו אין הפרדה בין בנים ובנות. אני עושה את הדברים לפי היכולת שלי ונכון שלפעמים הנתונים הפיזיים שלי מפריעים לי, אבל אני מתגברת על זה. אני בחורה ויוצא ממני הרבה מאוד כוח לפעמים".

אמא שלה לא ממש התעמקה אף פעם בתפקיד הצבאי של נ'. בשל בעיות בבית, הקשורות לבעלה החולה של אמה, החליטו נ' ושתי אחיותיה לעזוב את הבית ולעבור להתגורר בגפן. היא חוזרת הביתה בעיקר בסופי שבוע, אז היא רואה את אחיותיה, סטודנטית בת 24 ותלמידת תיכון ומשתדלת להשלים את החסר.

"אמא שלי אף פעם לא התעמקה בעניין של מכונאות או צבא, היא גילתה מה אני עושה בקורס הסיום כשהראו לה תמונות ואז היא נדהמה לטוב ורע. אני לא חושבת שהיא מבינה את מהות התפקיד שלי ממש, אבל היא יודעת שזה תפקיד די מסוכן. האחיות שלי תומכות בי ומבינות. אני משתדלת לעזור להן מבחינה כלכלית עד כמה שאני יכולה".

בין היציאות המועטות הביתה, מנהלת נ' זוגיות עם חייל משוחרר מהקריות, אותו הכירה בבסיס. "הוא מבין את התפקיד שלי, כי שירתנו ביחד והוא תומך בי למרות שאנחנו לא מתראים כל כך הרבה".

בשל התפקיד המורכב, חתמה נ' התחייבות לשנתיים של קבע ולפניה שנתיים נוספות. "אני שוקלת להמשיך בקריירה צבאית, אבל זה תלוי בזוגיות ובלימודים כי אישה לא יכולה לתת כל כך הרבה שנים לצבא מבלי לחשוב על הדברים האלה".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות