fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הדיוקן הזה הוא אני

בימים אלה מוצגת באשכול פיס בקרית מוצקין התערוכה "נקודה בהיכלה, דיוקן עצמי" של הרב דוד מונצרש, בן הקריה. ציורי הדיוקנאות מתארים את התהליך שעבר מילד במשפחה חילונית ועד שחזר בתשובה והפך לרב, את ההתמודדות, את החיפוש המתמיד אחר זהות ואת היחסים עם ההורים שידעו בעיקר מורדות. בפתיחת התערוכה הוא גם סגר מעגל כשביקש, לראשונה, מאמו, סליחה
משלב דת ואמנות. הרב דוד מונצרש (צילום: דורון גולן)
משלב דת ואמנות. הרב דוד מונצרש (צילום: דורון גולן)

בתחילת החודש נפתחה באשכול פיס בקרית מוצקין תערוכה של הרב דוד מונצרש – "נקודה בהיכלה, דיוקן עצמי". הרב מונצרש נולד בקרית מוצקין למשפחה חילונית לחלוטין, ובתהליך ארוך ולא פשוט חזר בתשובה והפך לרב. כצייר ומוזיקאי מחונן, שעדיין מלחין יצירות, הנציח את חזרתו בתשובה בציורי דיוקן עצמי.

במשפחתו החילונית נוהגים ללכת לבית הכנסת. "אני זוכר שהתלהבתי מההליכה אל בית הכנסת ואח שלי לא אהב את זה. אני זוכר שאבא שלי התייחס לזה מאוד ברצינות. הוא הגיע באמת להתפלל ובדיעבד כנראה שזה השפיע עליי".

את זקנו לא גילח מהרגע שהחליט לחזור בתשובה, ועיניו נוצצות כשהוא מדבר על הקשר ההדוק עם אביו, אריה. גם לציור הגיע בזכותו. "מאז שאני זוכר את עצמי, אני מצייר. אבא היה צייר והיה יושב איתי על ציורים מגיל 3-4. הייתה לו הרבה סבלנות, והקשר איתו מאוד חזק. אפשר לראות בתערוכה שיש הרבה ציורים שלו ואין ציורים של אמא שלי".

במהלך השנים השתתף בחוגים וקורסים פרטיים לטכניקות ציור בשמן וצבעי אקוורל, אבל הוא מתעקש שהוא מגיע בכלל מעולם המוזיקה. בגיל 7 החל לנגן בפסנתר בקונסרבטוריון ומגיל 14 החל ללמוד הלחנה אצל מורה פרטי. "עיקר הדגש שלי היה על ההלחנה, אפילו באולם באשכול פיס ביצעו יצירות שלי. בגיל 19 השתתפתי בתחרות הלחנה עולמית ביפן והגעתי לגמר.

"לפני כחודש שלחתי יצירה שהלחנתי לאוסטריה והיא נקראת 'נקודה בהיכלה' כמו התערוכה. תמיד המוזיקה והציור השלימו אצלי האחת את השני, מה שהעדפתי לא להביע במוזיקה, ירד אל הדף בציור. המוזיקה יותר אבסטרקטית, יש לי משיכה יותר גדולה אליה, כי אפשר להגיע לרבדים יותר עמוקים, אלו שני סוגי אמנות שמשלימים זה את זה, ככה הרגשתי תמיד".

הוא סיים את הלימודים באורט קרית מוצקין והתגייס אל חיל האוויר כטכנאי מסוקים. את השירות העביר בבסיס פלמ"חים, ושם החלה שאלת הזהות. "היו לי הרבה שלבים של פירוק זהות בלי לדעת לאן זה יוביל", הוא אומר בשלווה, "עד הצבא היו אצלי תהליכים של פירוק זהות אבל עם משיכה לרוחניות ומשמעות ודברים יותר עמוקים. היו שלבים שיכולתי להתעמק בתורות המזרח, לפני התורה שלנו. הצבא היה שלב מכריע, כי עד אז ההורים היו בתמונה.

"מי שחוזר בתשובה, לוקח על עצמו הידורים וחומרות שחרדים לא לוקחים על עצמם, כמו שמי שחוזר בשאלה יכול לעשות כל מיני דברים שאפילו חילוניים לא עושים. התערוכה היא מסמך פסיכולוגי, לא פחות מאמנותי, ומי שמתעסק בזה אולי יוכל להפיק מהתערוכה דברים. החיפוש אחר זהות זה הדבר הכי בסיסי שיש לכל אחד, כל אחד שואל 'מי אני, מה השאיפות שלי, ולאן אני רוצה להגיע'".

הוא לא סתם החליט להציג תערוכה, הוא התעמק במה עומד מאחוריה וירד לפילוסופיה העמוקה ביותר של הדברים. "ניסיתי להבין למה משבר הזהות כל כך טבעי לנו.  כשאדם התחיל לקבל דעת, התחילה לצוץ השאלה מי אתה ולאן אתה הולך. אם נפסיק להיות אנשים מחפשים, אז נפסיק להיות".

הסיפור המלא יפורסם מחר ב: "הד הקריות".

משלב דת ואמנות. הרב דוד מונצרש (צילום: דורון גולן)
משלב דת ואמנות. הרב דוד מונצרש (צילום: דורון גולן)

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות