fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מדעי האוכל

אוניברסיטת חיפה תארח יום עיון ראשון מסוגו בארץ, שידון בתרבות האוכל בישראל. בין המרצים, זוכת העונה הרביעית של תוכנית מאסטר שף ואושית חיי לילה תל אביבי
אוניברסיטת חיפה (צילום: דוברות האוניברסיטה)
אוניברסיטת חיפה (צילום: דוברות האוניברסיטה)

לראשונה בארץ, יום עיון בנושא תרבות האוכל בישראל. האירוע יתקיים מחר, רביעי, באודיטוריום מוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה, החל מהשעה 15:30 בצהריים. האירוע פתוח לקהל הרחב וכל חובבי האוכל והתרבות מוזמנים להשתתף. ההחלטה על קיומו של יום העיון נובעת מתשומת הלב ההולכת וגוברת שמקבל התחום מחוקרי האקדמיה. "אם בעבר הייתה הגישה בארץ כלפי נושא האוכל מזלזלת ומקומו של התחום היה מוגבל למדורי הבישול וספרי המתכונים, הרי שהיום, בזכות תרבות האוכל שצמחה כאן, נהיה הנושא כה מרכזי שהחלו לחקור את היבטיו השונים באקדמיה", אמר פרופסור עוז אלמוג מהחוג ללימודי ארץ ישראל, ממארגני יום העיון.

כנס אוכל ראשון. אוניברסיטת חיפה (צילום: דוברות האוניברסיטה)
כנס אוכל ראשון. אוניברסיטת חיפה (צילום: דוברות האוניברסיטה)

התחזקות תודעת הפנאי והבידור בציבור הרחב והתפתחויות בשדה המדע יצרו תנופה בחקר דפוסי האכילה והשתייה, ולצד הספרות הפופולרית בנושא הולכים ומתרבים בשנים האחרונות גם מאמרים וספרי עיון ומדע, שמסקרים ומנתחים את האדם ומזונו. בעקבות כך, החליטו פרופ' אלמוג יחד עם פרופ' גיא בר-עוז, ראש החוג לארכיאולוגיה, ובשיתוף עם ספריית יונס וסוראיה נזריאן, לקיים יום עיון ראשון מסוגו בנושא תרבות האוכל הישראלי, שיעסוק במגוון תחומים: החל מאוכל ולאומיות, דרך תרבות הפאבים ועד למטבח הישראלי בתקופת המקרא.

שני אורחים מהעולם הקולינרי שיגיעו לכנס הם ד"ר נוף עתמאנה אסמעיל, זוכת העונה הרביעית של תכנית הטלוויזיה 'מאסטר שף', אשר תרצה על התפתחות המטבח הערבי, ורועי לישצ'ינסקי, שותף ומייסד של קבוצת NOX אשר מחזיקה במספר ברים ומועדונים בתל-אביב, שירצה על תרבות הפאבים בתל אביב. את הכנס ילוו מספר תערוכות, שהמרכזית בהם היא מחווה לדליה למדני, מחלוצות עיתונאי האוכל בישראל, שתרמה את אוסף ספרי הבישול הנדירים שלה לספריית האוניברסיטה.

לדבריו של פרופסור אלמוג, הצגת אוסף ספרי הבישול של למדני מעידה על התרומה של התחום הקולינארי לתרבות ולחקר התרבות הישראלית. "זאת אמירה לא מבוטלת – אנו מחשיבים ספרי אוכל ובישול כספרות חשובה ולגיטימית ומתייחסים אליה לא רק כספרות עזר, אלא כמסמך תרבותי סוציולוגי מהמעלה הראשונה ממנה אפשר ללמוד עולם ומלואו. למשל, על תרבותו של צה"ל, על תרבות מגזרית ועדתית, על התפתחות עולם העיצוב והטיפוגרפיה, על יחסי נשים גברים  ועוד", אומר פרופסור אלמוג.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות