fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"לא ניחנק בשקט"

מאות מתושבי האזור התכנסו בחיפה ביום שישי, האחרון, יום איכות הסביבה הבינלאומי, להפגין כנגד זיהום האוויר באזור. "אישור הרחבת עמק הבז"ן יגרום לשואה אקולוגית והשמדת אוכלוסיית המפרץ", הם טוענים
השטח הצמוד לקריית חיים בו יקום על פי התכנית "נמל המפרץ" (צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)
השטח הצמוד לקריית חיים בו יקום על פי התכנית "נמל המפרץ" (צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)

מאות מילדי חיפה ומשפחותיהם התכנסו בשכונת נווה שאנן בחיפה ביום שישי האחרון, יום איכות הסביבה הבינלאומי, להפגין במחאה על זיהום האוויר במפרץ ומול זילות חיי האדם במתחם בז"ן המוביל לתחלואת יתר ומוות של תושבים, לטענתם. המפגינים הפנו אצבע מאשימה לאוזלת היד של הרשויות בנושא אכיפת חוק אויר נקי 2008 ונספחיו מ -2011 כשלדבריהם, המשרד לאיכות הסביבה מאפשר חריגות משמעותיות בפליטת מזהמים מסוכנים, ואינו מנטר את כל המזהמים כנדרש בחוק ואינו עומד בתקנים שהוא עצמו קבע.

חנה קופרמן, ממובילות המאבק : "ועדות הערר הצפויות להתקיים ב -8 ליולי,  הן גליוטינה על צווארם של התושבים: אישור הרחבת עמק הבז"ן יגרום לשואה אקולוגית והשמדת אוכלוסיית המפרץ: אם במחלות, מוות או בהגירה שלילית מהעיר ופרווריה. הילדים והוריהם דורשים מהרשויות המקומיות והממלכתיות לקחת אחריות ציבורית  ובמקום הרחבת הזיהום  הפניית המשאבים לשיקום מפרץ חיפה שיעוגן בחקיקה".

 

השטח הצמוד לקריית חיים בו יקום על פי התכנית "נמל המפרץ" (צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)
השטח הצמוד לקריית חיים בו יקום על פי התכנית "נמל המפרץ" (צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)

לדברי קופרמן, נחשף מידע הנוגע לאינטרסים של ההון-שלטון בתעשיות המזהמות בחיפה, המוסתר מפני הציבור באופן מכוון: "כל תכניות ההרחבה במפרץ חיפה קשורות לתגליות הגז מהמאגרים, בהרכב הגז הגולמי של לוויתן התגלה אחוז גבוה של קונדנסייט, חומר נפיץ יותר ומזהם פי 21 יותר מהנפט הפוסילי. לפי תכניות מתאר מתוכננת הזרמת כמויות אדירות של קונדנסייט ממתקני קליטת הגז בעמק חפר ואזור יקנעם למפרץ חיפה.

"לצורך זיקוק ואחסון הכמויות האדירות הללו מנסים להקים ללא ידיעת הציבור בית זיקוק שני ליד בז"ן -בשטחי "קרקעות הצפון", ולזקק בבית הזיקוק הקיים המתוכנן להתרחב פי 3, כמויות עתק של גפ"ם, מתנול, דלקים ותזקיקים שרובם יופנו לייצוא. הממשלה מנסה להפוך את מדינת ישראל בכלל ואת מפרץ חיפה בפרט, למעצמה עולמית לייצוא פטרוכימי של תעשיית הגז. "נמל המפרץ" בחוף קריית חיים מתוכנן להיות נמל דלקים ענק אשר ישמש כאזור סחר חופשי לייצוא הפטרוכימי.

"ראשי הרשויות באזור שאמורים להגן על תושביהם, התכופפו ללחצים של חברות האנרגיה והממשלה. ברור להם שמי שיעז לנסות לעצור את הרחבת הזיהום- תלך לו הקריירה לכן אין שום כוח שיכול בשלב זה לעצור את תכניות ההרחבה מלבד המאבק הציבורי"

אדוה שי, מיוזמות האירוע: "ההפגנה הזאת נולדה מהשטח, מהדאגה לעיר, מהדאגה לילדים ולילדות שלנו. לאור הנתונים ההולכים ולאור הידיעה הקשה שהמצב הנורא הזה הולך להחמיר, החלטנו שהגיע הזמן להפסיק לשתוק".

רויטל גולדשמיד, אם חיפאית ודוברת מגמה ירוקה: "תושבי עמק הבז"ן הם לא אזרחים סוג ב' ואנחנו לא צריכים לנשום אוויר סוג ג'. אנחנו דורשים מהרשויות המקומיות להוקיע את הרחבת מפעלי הזיהום בז"ן, את תוכנית קרקעות הצפון ואת נמל הדלקים – ולהחיל תוכנית חלופית לשיקום מפרץ חיפה במיידי".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות