fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רב המאחד

לפני שמונה שנים הגיעו בני הזוג הרב פנחס (פיני) ואסתי מרטון, שליחי חב"ד, לשכונת גבעת הרקפות בקרית ביאליק והצליחו, למרות החשש הראשוני, במסירות אין קץ לחבר את הקהילה החילונית לתורת ישראל וערכיה: "אני עוסק רוב הזמן בכפייה דתית, כלומר, מנחיל את היהדות בכיף", אומר הרב
"איני זוקף דבר לזכותי". הרב פנחס מרטון (צילום: זיו לסמן)
"איני זוקף דבר לזכותי". הרב פנחס מרטון (צילום: זיו לסמן)

את הרב פנחס מרטון פגשתי בפעם הראשונה בתפילת שישי בבית הכנסת בשכונת גבעת הרקפות. למתבונן מהצד, נראה הרב תלוש ולא קשור לשכונה החילונית  של קרית ביאליק. הרב מרטון, בן 34, נשוי + ארבעה, נולד וגדל בירושלים. הוא מגיע ממשפחה ענפה וחשובה, כשסבו, הרב יחזקאל פנט, היה רב מפורסם ברומניה. אביו, יוסף מרטון ז"ל, היה מוזיקאי וגרפיקאי מחונן שעלה לישראל בעליית הנוער ערב קום המדינה ונקלט בישיבת כפר הרא"ה.

הרב מרטון הצעיר נולד לבית חב"די, בן זקונים לעשרה אחים ואחיות. גם אשתו, אסתי, מגיעה ממשפחה חב"דית שורשית, והיא הקטנה מבין שבעה אחים ואחיות. אחרי השלמת לימודיו, הקדיש הרב מרטון פרקי זמן לשליחות במקומות שונים בארה"ב, בברלין שבגרמניה ואפילו בבנגקוק שבתאילנד. בשנת 2005 קיבלו הצעה מהרב משה שמואל אוירכמן, שליח חב"ד וממונה על פעילות חב"ד בכל הקריות, להגיע לשכונת גבעת הרקפות בקרית ביאליק. כשאסתי נושאת את בנם הבכור, יצא הזוג לעבר עתידו בקהילה חדשה, כשבליבם אמונה גדולה.

עם הגיעם לגבעת הרקפות, שכונה חילונית, ניצבו בפניהם משימות רבות ומגוונות. בראש מעייניהם של הזוג הצעיר עמד הצורך בגיבוש קהילה וכן יצירת פעילות לילדים ונוער. הצעדים הראשונים היו כרוכים בקושי אדיר. ללא משאבים, ללא מכרים ומול חשדנות רבה, אולם די מהר הבינו בקהילה את חשיבותו של הרב. משום שלא היה בית כנסת בשכונה, היה מקבץ הרב מניין לתפילות כשהוא דופק על בתי השכנים ומחפש עשירי למניין. המתפללים נדדו בתפילות יום השישי מבית לבית.

בשלב מסוים הצליח הרב לארגן ארון קודש זמני וכן ספר תורה, ובשבת בבוקר היו מגיעים לביתו של הרב לתפילת שחרית. במקביל, החל הרב לקיים פעילויות שונות עם מבוגרים וילדים. הקבלנים, יואב וענת זיו, שבנו כמה פרויקטים בשכונה, נחשפו לפעילות והעמידו לרשות הקהילה אולם, בו יכלו להתפלל בצורה נוחה יותר. מספר המתפללים הלך וגדל, והעירייה, שהבינה את הצורך בהקמת בית כנסת. לפני חמש שנים, הודות לתמיכתו של ראש העירייה אלי דוקורסקי, נחנך בשכונה בית הכנסת המפואר.

"אינני יכול לזקוף לזכותי דבר", אומר הרב מרטון, "אני אדם צעיר, הגעתי לכאן בלי אמצעים אבל עם הרבה אמונה והרבה מאוד רצון. אני מאוד אוהב את העבודה שלי ואני מאוד אוהב את אנשי הקהילה שלי.  המטרה שלי היא לגרום לכל יהודי ויהודייה שאני פוגש לעשות צעד אחד קטן בחיבור שלו עם אלוקים, בחיבור שלו לזהות היהודית".

כתב: טל קורן

הסיפור המלא יתפרסם מחר במקומון: "הד הקריות".

"איני זוקף דבר לזכותי". הרב פנחס מרטון (צילום: זיו לסמן)
"איני זוקף דבר לזכותי". הרב פנחס מרטון (צילום: זיו לסמן)

טל קורן

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות