fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מצאתי את אמא

צחי דיכנר נולד בקרית אתא לאמא הסובלת מפיגור שכלי ולאבא עם אוטיזם. בילדותו ובנעוריו חי לסירוגין אצל סבתו ובפנימיות שונות. לחברים לא הרשה לבקר אותו, כי התבייש באמו. לאחרונה, כשהוא כבר אב בעצמו, הוא גילה את אמו מחדש, וביחד איתה ועל סמך ניסיונם וסיפור חייהם הלא פשוט, הם מקיימים ברחבי הארץ סדנאות של דמיון מודרך במטרה לעזור לאחרים. מסע אל נבכי הנפש
גילה את אמא. צחי דיכנר ואימו (צילום: דורון גולן)
גילה את אמא. צחי דיכנר ואימו (צילום: דורון גולן)

לצחי דיכנר, 42, לא היו חיים פשוטים. הוא נולד בקרית אתא לאמא חיה, הסובלת מפיגור שכלי, ולאבא חנוך ז"ל, עם תסמונת אוטיסטית. הוא היה ילד יחיד וגדל אצל הסבא והסבתא מצד אמו, כשהוריו התגוררו מולם, בהמשך הרחוב. כשהיה בן 10, נפטר אביו מדום לב ואמו עברה להתגורר עימו אצל סבו וסבתו, והוא החליט לצאת להתגורר בפנימיות.

"הייתי אבא של אמא שלי מאז שאני זוכר את עצמי", הוא מספר, "הייתי אומר לה מה לעשות, הנחיתי אותה. היא לא הקשיבה לסבא או סבתא. הייתי האדם היחידי שהיא הקשיבה לו כל החיים. היא מאוד דעתנית, מאוד אוהבת להיות במרכז, וכשיש לה אי הסכמה לגבי משהו, אף אחד לא יכול לשנות את דעתה, חוץ ממני".

הוא למד בפנימיית הדסים בנתניה, נהנה מהחופש ומהשקט ובעיקר מחברת ילדים נוספים. "היינו יוצאים הביתה אחת לשלושה שבועות. סבא וסבתא היו עושים את כל הדרך במוניות וטרמפים כדי להגיע לבקר אותי. אמא לא הייתה מגיעה, כי קצת התביישתי בה. בקרית אתא, החברים שהיו מגיעים אליי הביתה היו בעיקר שכנים שהכירו אותה, אף פעם אלה לא היו ילדים מהכיתה".

אחרי שנתיים בהדסים, עבר דיכנר לנהלל, כדי להיות יותר קרוב למשפחה, ובכיתה ז' עבר ללמוד בטכני של חיל האוויר. כשהיה בן 18 נפטר סבו מסרטן, ודיכנר הפך להיות האפוטרופוס הרשמי של אמו. "סבא היה עמוד התווך בבית, וזה היה נראה כאילו אי אפשר להמשיך את החיים אחרי שהוא נפטר. הוא היה אבא עבורי. לאחר מותו דברים השתנו. מבחינת הצבא, כבר לא הייתי בסטייס אוף מיינד, לא הייתה לי האנרגיה שהצבא דרש. בקושי סיימתי קורס מ"כים.

"לאחר שסבא נפטר, התחלתי תהליך של להיות קרוב לבית. קיבלתי לינת בית, וההכשרה בחיל המודיעין התמוססה לי. בסופו של דבר חזרתי בחזרה לבקו"ם ויצאתי לקורס נשק. הייתי נשק בשנה האחרונה בצבא. בזה שהפכתי להיות האפוטרופוס הרשמי של אמא, הפכתי להיות הגבר בבית. אמא וסבתא היו בקשר מאוד טוב כל השנים, אבל מדי פעם היו ביניהן חיכוכים. לאמא שלי היו הצרכים והאתגרים שלה, ולסבתא לא היו תמיד הכלים להתמודד עם זה. בכל פעם שזה הגיע לנקודת רתיחה, אני הייתי צריך לפתור".

הסיפור המלא יפורסם מחר ב: "הד הקריות".

 

גילה את אמא. צחי דיכנר ואימו (צילום: דורון גולן)
גילה את אמא. צחי דיכנר ואימו (צילום: דורון גולן)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות