fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זיכרון השואה בדרך אינטימית, אקטיבית וייחודית

אלפי משתתפים בארץ ובעולם יציינו את ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה בדרך ייחודית. במקום השתתפות בטקס פורמאלי, או צפיה פאסיבית בשידורי הטלויזיה, מציעה היוזמה 'זיכרון בסלון' שיחה עם ניצולי שואה, פעילות ודיון משמעותי באינטימיות, בסלון הבית
לדבר על השואה באינטימיות. זיכרון בסלון (צילום: רפי מיכאלי)
לדבר על השואה באינטימיות. זיכרון בסלון (צילום: רפי מיכאלי)

'זיכרון בסלון', יוזמה ייחודית לציון ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שכל אדם בישראל ובעולם כולו, יכולים לארגן בסלון ביתם. היוזמה הינה של קבוצת צעירים, יזמים חברתיים, שהרגישו שהם כבר לא מתחברים לדרך הממלכתית בה מציינים את ערב יום השואה, יוזמתם מהווה התבוננות מזווית שונה על ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך השנה ביום רביעי ה-15 באפריל.

לדברי ניסימי נעים-נאור, מהצוות המוביל של היוזמה, "זיכרון בסלון מציע אפשרות של תיקון לחברה הישראלית, זיכרון שואה שהמשתתפים לוקחים בו חלק פעיל, וששואל לא רק מאיפה באנו, אלא גם לאן אנחנו הולכים."

זיכרון בסלון התחיל בערב אחד, בסלון אחד, לפני חמש שנים, מתוך תחושה שהזיקה של רבים לטקסי יום הזיכרון לשואה, הולכת ונחלשת משנה לשנה וכי לרבים מאתנו אין דרך טובה להתחבר ליום הזה, לעסוק בו, להיזכר ולחשוב. בין הטקסים הפורמאליים לבין הבריחה להתעסקות בדברים אחרים כמו למשל גלישה באינטרנט או  צפייה בסדרות, קם זיכרון בסלון.

לדבר על השואה באינטימיות. זיכרון בסלון (צילום: רפי מיכאלי)
לדבר על השואה באינטימיות. זיכרון בסלון (צילום: רפי מיכאלי)

זיכרון בסלון מתקיים זה השנה החמישית, והוא הולך והופך לתופעה חברתית בהיקפים גדולים. בכל שנה מצטרפים עוד ועוד אנשים וסלונים ובוחרים לציין את ערב יום השואה בסלון ביתם, באופן אינטימי, הכולל שיחת עדות עם שורדי שואה, פעילות אמנותית ודיון פתוח ומשמעותי בין כלל המשתתפים. בשנה שעברה, השתתפו עשרות אלפי אנשים בכ-800 סלונים בארץ ובעולם.

לדברי שירה ציפריס, מהצוות המוביל של היוזמה, "זיכרון בסלון זו קהילה שהיא חוצת גבולות גיאוגרפיים ודמוגרפיים, אנשים שמתחברים סביב הרצון המשותף לייצר שיח פלורליסטי, לייצר משמעות, להתקרב לנושא השואה ממקום אישי ובין- אישי".

שני ברוסילבסקי, מיזמיות הפרויקט מוסיפה: "אנחנו מאמינים שכדי לזכור את השואה, חשוב קודם להקשיב לאלו שהיו בה, ושרדו כדי לספר. אנחנו גם מאמינים שכדי לעסוק בשואה באופן שמתאים ל- 2015 צריך קודם כל להחזיר לעיסוק בשואה את החופש ממסגרות ומפורמאליות, מהממלכתיות שבמשך שנים הרחיקה רבים מכל רצון לעסוק בה".

ציפורה לרנר, ניצולת שואה שהשתתפה כאשת עדות בשנה שעברה, מספרת: "בזיכרון בסלון סיפרתי לראשונה את הסיפור שלי בפניי קהל. לא הייתי בגטו או במחנה עבודה ולכן לא הרגשתי שראוי שאספר מה עברתי, כיוון שאינני ניצולה קלאסית. אבל הצעירים בסלון רצו לשמוע. בעיניי זיכרון בסלון הוא גשר בין הדורות וההנצחה הטובה ביותר לשואה".

האתר של היוזמה דרכו ניתן להירשם לארח, להתארח ולקבל מידע נוסף: zikaronbasalon.com

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות