fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תוגת החגים

היציאה מהשגרה לא מטיבה עם כולם. במרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בחיפה והצפון מדווחים על עליה בפניות לסיוע בתקופת החגים. עבור רבות, מדובר בתקופה קשה המלווה בחרדות, תחושת אשמה והתמודדות עם טראומה
חרדים בחג. מנהלת המרכז בחיפה והצפון עו"ד שני אלוני (צילום באדיבות המרכז)
חרדים בחג. מנהלת המרכז בחיפה והצפון עו"ד שני אלוני (צילום באדיבות המרכז)

תקופת החגים מזוהה בעיקר עם משפחתיות, קרבה ומסורת. השאלה "איפה אתם בחג?" מגלמת בתוכה את ההנחה שלכל אחד ואחת יש משפחה להיות איתה בחג, יש רשת תמיכה אנושית לבלות איתה בשמחות. בעבור רובנו זה גם מסמל את האושר שבבילוי משפחתי משותף עם ההורים, האחים, הנכדים. אך עבור נשים רבות, מדובר בתקופה קשה המלווה בחרדות, תחושת אשמה והתמודדות עם טראומה.

במרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בחיפה והצפון, מעידים כי בתקופת חגי תשרי נרשמת עלייה בפניות לקו הסיוע. לפני החג, נדרשת מלאכת איסוף הכוחות הנפשיים לקראת המפגש המשפחתי הטומן בחובו קונפליקטים ומתחים. שני אלוני, מנהלת מרכז הסיוע, מסבירה: "אם הפגיעה המינית התרחשה בתוך המשפחה, די ברור מדוע המפגש עם המשפחה מעורר חרדות ופחדים.

נשים וגברים רבים שפונים אלינו איבדו את משפחתם כאשר נחשף סוד ההתעללות ואין להם עם מי לבלות את החג. גם כשהפגיעה המינית נעשתה על ידי גורם חיצוני, בחג אנו נפגשים עם המשפחה ושאלות חולין תמימות כגון "מה עם זוגיות?" הן תזכורת כואבת להתמודדות היומיומית".

חרדים בחג. מנהלת המרכז בחיפה והצפון עו"ד שני אלוני (צילום באדיבות המרכז)
חרדים בחג. מנהלת המרכז בחיפה והצפון עו"ד שני אלוני (צילום באדיבות המרכז)

בעוד ובשגרה מתאפשר לנפגעות להיתמך על ידי אדם קרוב – חברה טובה, בן זוג, בן משפחה, או על ידי איש מקצוע, האינטנסיביות המשפחתית בתקופת החגים מקשה על ההתמודדות ולעתים אף מעלה מצוקות נוספות.

אלוני מוסיפה: "בחג כולנו רוצים לעטות חזות של "משפחה מושלמת". אבל בעבור נשים וגברים שנפגעו על ידי אלימות מינית, משהו בחיים שלהם יהיה תמיד שבור ופגוע. כאשר הפגיעה התקיימה בתוך המשפחה, המשפחה לעולם לא תחזור להיות כפי שהיא הייתה. החג מזכיר לכולנו את העובדה הזאת ולכן זאת תקופה כל כך כואבת. זאת גם תקופה שבה נחשפים הרבה סודות. פניות רבות שמגיעות אלינו הן אודות סיפורים מהעבר שנחשפו במהלך החופשה".

לאורך כל תקופת החגים, כמו בכל ימות השנה, יפעיל מרכז הסיוע קו לתמיכה נפשית וקבלת מידע (שמספרו 1202 מכל טלפון). הפנייה היא אנונימית וללא תשלום. הקו פעיל 24 שעות ביממה. "אני יודעת שזאת תקופה שבה הבדידות קשה במיוחד" אומרת אלוני, "חשוב לי להעביר מסר לכל מי שזקוקים לאוזן קשבת שהקו שלנו זמין בכל ימי החג".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות