fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סיוע רפואי אווירי בטיסה טראנס אטלנטית

אשה שחשה כאבים עזים ברגלה במהלך טיסה ארוכה יצרה קשר בווטסאפ עם הרופאה שלה וקיבלה סיוע בשלט רחוק. היא הגיעה ליעדה בשלום

 

חשיבותה של הזמינות והתקשורת הישירה בין רופאת משפחה למטופלת שלה הוכחה כאשר רופאה ליוותה טלפונית מטופלת שלה במהלך טיסה ארוכה, נתנה הנחיות רפואיות ותמכה במטופלת שלה.

הכל החל כאשר רופאה בכירה במרפאת כללית במרחב חיפה קיבלה שיחת טלפון בהולה בשעת ערב מאוחרת. מטופלת, המוכרת לה היטב, דיווחה בבהלה על כאבים חזקים שהופיעו בשוק רגלה, כשעה לאחר שהחלה בטיסה טרנסאטלנטית מארצות הברית לגרמניה. המטופלת, בת 44, סובלת ממחלת כליות, שגורמת לקרישת יתר בדם. מאחר שהיה ידוע מראש, כי בשל מחלתה היא נמצאת בסיכון גבוה לפתח פקקת (טרומבוזה), היא הונחתה עוד קודם הטיסה, ליטול תרופה מדללת דם בשם קומדין וכך עשתה. אולם, כשעה לאחר שהחלה הטיסה התפתחו כאבים חזקים בשוק והתעורר חשש להיווצרות קריש דם במערכת הוורידים העמוקה ברגל.

Aeroplano vola nuvole cielo
(צילום: פוטוליה)

צוות המטוס שקל לשוב לשדה התעופה, לפני שיהיה מעל האוקיינוס. אולם, האשה ביקשה ליצור קשר עם הרופאה שלה, אליה יש לה גישה ישירה, בעיקר כמי שנוטלת קומדין וזקוקה לניטור צמוד. באמצעות צוות המטוס נוצר הקשר עם הרופאה במייל ובווטסאפ.

לאחר התייעצות בין הרופאה לצוות ההמטולוגיה בבית החולים כרמל, גובשה תוכנית טיפולית והרופאה הנחתה טלפונית את המטופלת ליטול באופן מיידי אספירין ולעבור למקום אחר במטוס, בו ניתן ליישר את הרגל ולהרים אותה. המטופלת המשיכה לדווח לרופאה ומסרה כי מצבה הוקל והכאב פחת. כאשר נחתה בגרמניה, בוצעה בשדה התעופה בדיקה, ולשמחת כולם התברר שאין פקקת.

מומחית ברפואת המשפחה ומנהלת מנהלת כרמל במרחב חיפה וגליל מערבי של כללית, ד"ר שרון קמה, מסבירה שהסיכון להיווצרות פקקת בוורידים עולה פי שניים ופי ארבעה בטיסה ממושכת, גם אצל אנשים ללא מחלות רקע. הסיכון לפקקת של הוורידים העמוקים גבוה עוד יותר בקרב מעשנים, אנשים שסובלים מעודף משקל ונשים שנוטלות גלולות למניעת הריון. המלצת הרופאים היא לגרוב גרביים אלסטיים או מכנסונים צמודים שמפחיתים את הסיכון לפקקת בטיסות ארוכות. מומלץ גם לקום מדי פעם ולהתהלך במהלך הטיסה. בנוסף, יש להרבות בשתיית מים, כיוון שהאוויר במטוס יבש והדבר מגביר את הסיכון להיווצרות קרישי דם.

 

 

צילום אילוסטרציה: פוטוליה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות