fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צניחה של כ- 32 אחוז בהתחלות בנייה במחוז חיפה

חיים פייגלין, יו"ר ארגון קבלני חיפה והמפרץ : "אם לא קונים לא בונים. הקבלנים מקפיאים פרויקטים חדשים לאור הקיפאון בשוק והתוצאה תהיה ירידה חדה בהיצע הדירות בחודשים הבאים"
רמת הנשיא בחיפה
רמת הנשיא בחיפה (קרדיט הדמייה: וויאפוינט)

לאחר שבשנת 2013 נרשם שיא של 15 שנה בהתחלות בניה במחוז חיפה, ברבעון הראשון של 2014 נרשמה צניחה של כ- 32% בהתחלות הבניה והחלה בנייתן של כ-827 יחידות דיור בלבד במחוז לעומת 1228 ברבעון הרביעי של 2013 ו-1391 יחידות דיור ברבעון הראשון אשתקד. כך עולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו בסוף השבוע.

יו"ר ארגון קבלני חיפה והמפרץ חיים פייגלין
יו"ר ארגון קבלני חיפה והמפרץ חיים פייגלין (צילום ח"צ)

חיים פייגלין, יו"ר ארגון קבלני חיפה והמפרץ מציין כי מדובר בנתונים מדאיגים ועל פי ההערכות בארגון המגמה של ירידה בהתחלות הבניה רק תלך ותחריף ברבעון השני והשלישי. "הירידה בהתחלות הבניה ברבעון הראשון של השנה נרשמה עוד לפני הכרזת שרי האוצר והשיכון על תוכנית מע"מ אפס ותוכנית מכרזי מחיר מטרה. תוכניות אילו שפורסמו במחצית חודש מרץ יצרו קיפאון בשוק הדירות ורוכשי הדירות ממתינים ליישום התוכניות. אולם הקיפאון בשוק יצר אי ודאות וחשש גם בקרב הקבלנים והיזמים וכאשר הרוכשים לא קונים דירות הקבלנים לא בונים", אומר פייגלין.

"אנחנו רואים שקבלנים שעמדו לצאת בפרויקטים חדשים בחיפה והמפרץ הקפיאו מהלכים שיווקיים וגם הם ממתינים ליישום התוכניות. מדובר במצב מסוכן שכן כאשר התוכניות יצאו לפועל והביקושים יגיעו לשיא הם יפגשו היצע נמוך של דירות שיוביל לזינוק במחירים. יש להבין כי התנעה מחדש של התחלות בניה ופרויקטים היא תהליך ממושך שלא ניתן ליישמו במהירות וזהו מתכון בטוח לעליית מחירים. אנו קוראים לממשלת ישראל לזרז את יישום התוכניות ולהחזיר לשוק את הודאות והיציבות הנחוצים לצורך עידוד יוזמות בקרב הקבלנים והבונים", הוסיף.

שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים חברת נתיב פיתוח ציין עוד כי "זה רק קצה קצהו של הקרחון. מדובר על ירידה בהתחלות בניה ברבעון הראשון – עוד טרם ההכרזה על הטבת המע"מ ומחיר מטרה, ואנחנו מעריכים שתקופת הקיפאון עכשיו תושיב עוד הרבה קבלנים על הגדר ותביא לא רק לעצירה בהתחלות פרויקטים אלא גם לעצירה בפרויקטים שכבר נמצאים בתהליך בניה. הקיפאון הנוכחי יביא בהכרח גם לפגיעה בהכנסות המדינה ואת ההשלכות של זה נראה באופן משמעותי ברבעון הבא".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות