fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ועדת הכלכלה תומכת בהקמת נמל פרטי בחיפה

ועדת הכלכלה סיירה בחיפה והביעה נכונות לקדם בעיר את הנמל החדש שיכלול הקמת נמל צבאי, נמל דלק ועוד.
ועדת הכלכלה בביקור בעיריית חיפה
ועדת הכלכלה בביקור בעיריית חיפה (צילום: צבי רוגר)
ועדת הכלכלה בביקור בעיריית חיפה
ועדת הכלכלה בביקור בעיריית חיפה (צילום: צבי רוגר)

ראש עיריית חיפה יונה יהב אירח את וועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות הח"כ אבישי ברוורמן לסיור בעיר חיפה. הקרב על הנמל העתידי של מדינת ישראל הגיע להכרעה וממשלת ישראל החליטה על הקמת נמל המפרץ שייבנה מרגע החלטה תוך 5 שנים ובמקביל נמל אשדוד ייבנה תוך 7 וחצי שנים מהתחלת בנייה – היום הגיעו וועדת הכלכלה לחיזוק מטרופולין חיפה

יהב: "בימים אלו עמדה להכרעה סוגיית מיקום הנמל העתידי של מדינת ישראל. הכרעה זו הינה גורלית ובעלת משמעות היסטורית לעתידה של העיר חיפה וצפון המדינה. וועדת הכלכלה שמורכבת מאנשי חזון שעשו רבות למען הפריפריה הבינה זאת מיד".

אתמול (שני)  התארחו וועדת הכלכלה של הכנסת בעיר חיפה. יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, ח"כ איציק שמולי וח"כ ציון ועקנין, נגיעו לסיור בעיר חיפה. הח"כים הסתובבו ברחבי העיר, ביקרו בשוק הטורקי המחודש, באצטדיון סמי עופר שעומד לקום וכמובן ערכו ממרום הכרמל תצפית מיוחדת על נמל חיפה. בעצם תמיכת הוועדה ובעצם ההחלטה הרי שהיא תאפשר לנמל הדלק החדש לקום, לנמל הצבאי להיות זרוע אסטרטגי מרכזית בחוסן הביטחוני של מדינת ישראל, לחזית הים העירונית שתהפוך את חיפה לברצלונה של המזרח התיכון וכמובן לנמל החדש שישנה את פניה של צפון מדינת ישראל.

נמל המפרץ יאפשר הקמת נמל צבאי חדש בעלות נמוכה. על פי תפיסת הביטחון בשנים האחרונות והחשיבות האסטרטגית של הזרוע הימית, צפוי חיל הים לגדול ולהצטייד בכלים חדשים לאור המשימות החדשות שמוטלות עליו לצורך הגנה על המים הכלכליים ותגליות הגז המשמעותיות שהתגלו מול חופי חיפה. הנמל הקיים הינו מתקן ישן מאוד ומתבסס על כניסה אחת ללא הפרדה מכלי שייט אזרחיים. אין כל ספק שהנמל הצבאי הנוכחי אינו יכול להחיל את הצרכים העתידיים. המדינה תהיה חייבת להקים בהקדם נמל צבאי חדש. ועדה שהוקמה בראשותו של מפקד חיל הים לשעבר אלוף (מיל) ידידיה יערי, קבעה כי המיקום האופטימלי לנמל הצבאי החדש יהיה בצמוד לנמל המפרץ. הנמל הצבאי יוקם בחסות שובר הגלים האזרחי של נמל המפרץ ובדרך זו תיחסך עלות גבוהה ביחס לכל מיקום אלטרנטיבי. כמו כן בשטחים שיתפנו במיקום הנוכחי של הנמל הצבאי הישן (הקיים עוד מימי המנדט הבריטי) תפותח חזית ים עירונית – דבר שייצור ערכים כלכליים עצומים מפיתוח הקרקע ובפיתוח מוקד תיירות בין לאומי.

נמל דלק חדש
תשתיות משק הדלק באזור חיפה הוקמו עוד בימי המנדט הבריטי ונמצאות במצב ירוד ביותר. צנרות ההולכה , בנות 90 שנה החוצות את חיפה שתי וערב, מזהמות באופן חמור את הקרקעות באזור המפרץ ונמל הדלק הישן נמצא במצב רעוע ומתוחזק כמבנה מסוכן. דוח חמור של מבקר המדינה קבע כי קיים צורך כלכלי דחוף ב עידוד התחרות במשק הדלק. לצורך כך נדרש באופן מידי פיתוח תשתיות חדשות שיאפשרו מתן מענה ההולם מבחינה סביבתית לצרכי משק הדלק ומשק הגז. נמל המפרץ כולל בתכנון נמל דלק חדש שייתן מענה לצורך ביבוא וייצוא תזקיקים. תשתית זו חיונית ותיתן תועלת כלכלית עצומה ביחס להשקעה השולית בהקמת הנמל במסגרת העבודות על נמל המפרץ. עם פינוי נמל הדלק הישן, יוסרו מגבלות סביבתיות וסיכונים המוטלים כיום על העיר חיפה ותתאפשר פיתוחה של חזית הים העירונית בשטחים שיפונו ובאלו הגובלים בהם.

נמל המפרץ יהיה העורף הלוגיסטי של תגליות הגז הטבעי והנפט מול חיפה. תגליות הגז מול חופי חיפה יקבלו עורף לוגיסטי מנמל המפרץ, הכולל נמל דלק חדש, הרחבת מסוף הכימיקלים, מנהרת תשתיות שתחבר ישירות מנמלהדלק ומסוף הכימיקלים למתחם התעשייה הפטרוכימית ובתי הזיקוק. בזכות תשתית זו תוכל להתפתח תעשייה סביבתית חדשה שמתבססת על תגליות הגז ויוצר בסיס טוב לשיתוף פעולה עם הטכניון הנמצא בחיפה.

שובר הגלים של נמל המפרץ פותח אפשרויות נוספות. הארכת שובר הגלים בחיפה תאפשר להשלים את הקמת רציף כרמל ב' לתפעול של נמל חיפה – רציף זה לא הושלם יחד עם כרמל א' בגלל ההשקעה הגבוהה שהייתה דרושה להארכת שובר הגלים אשר תתבצע עכשיו באותו תקציב של הקמת נמל המפרץ. כמו כן תאפשר הארכת השובר הפעלה יעילה יותר של רציף הקישון ומספנות ישראל, על-ידי ביטול "השובר הקטן", שיתייתר עם הקמת שובר הגלים החדש.

נמל המפרץ מחובר במערכת דרכים ומסילות ברזל עם חיבור ישיר למרכז הארץ. המדינה השקיעה בשנים האחרונות סכומים גבוהים מאוד בתשתיות שמחברות את נמל המפרץ למרכז הארץ במערכת דרכים מהירה לרבות חיבור ישיר ל"כביש 6" וחיבור רכבתי לרכבת ישראל. חיבור זה יאפשר שינוע של אחוז גדול מהמכולות ברכבת תוך הורדה של אלפי משאיות מהכבישים.

נמל המפרץ נהנה מהיצע גדול של שטחי עורף נמל. במפרץ חיפה קיים מלאי גדול ביותר של קרקעות הנמצאות בגישה ישירה לתשתיות דרכים מפותחות. בין היתר קיימים מאות דונמים בשטחי בית הספר הטכני של חיל האוויר המיועד לפינוי, מאות דונמים בחוות מיכלים של תש"ן המיועדת לפינוי ושטחים נרחבים נוספים בבעלות חברת נמלי ישראל. קרקעות אלו העומדות ריקות ברובן, יזכו לפיתוח כלכלי במרכזים לוגיסטיים ובמפעלים התומכים בפעילות שייצר הנמל החדש.

נמל המפרץ יושלם בלוח זמנים קצר יותר בשנתיים. נמל המפרץ יוכל להיות מושלם ופעיל בלוח זמנים קצר באופן משמעותי מהנמל באשדוד ולתת פירות מהירים יותר למשק הלאומי. היתרון בלוח הזמנים נובע מכך שבחיפה הושלמה לאחרונה הקמת רציף "קישון מזרח" שיהווה נמל עבודה שיאפשר הקמת נמל המפרץ בלוח זמנים הקצר בשנתיים (!) ביחס לנמל באשדוד וכמובן יוזיל את מחיר הקמת נמל המפרץ. כמו כן עיקר מקורות האבן לביצוע שוברי הגלים נמצאים בצפון המדינה – דבר שיביא בחסכון משמעותי בזמן ובעלויות.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות