fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ביקוש בקריות: בניית מרפסות לדירות קיימות

"כיום למשפחות הגרות בדירות מהסוג הזה, משתלם להוסיף מרפסת לבית הקיים. שווי הוספת מרפסת מעלה את ערך הדירה בעשרה אחוז", כך מסבירות האדריכליות טליה זוהר ואתי ניסן- קורן
הרצל 87
(צילום: רותם כבסה)

כמו פטריות אחר הגשם, צצות מידי יום עוד מרפסות חדשות בבניינים ישנים בכל ערי הקריות. מדובר בתופעה, שקשורה באופן מובהק לבועות הנדל"ן והמשך עליית מחירי הדירות בכל הארץ. בניינים שנבנו אחרי שנות ה-80 ולרוב אינם מותאימים לתוכנית תמ"א 38, פונים לאדריכלים לתכנון מרפסות אורבניות בגודל 12-19 מ"ר. התופעה מתפרסת גם על שכונות חדשות כמו נווה גנים בקרית מוצקין שהוקמה לפני 20 שנה, ובנייניםהראשונים בשכונה, שדרגו את גודל הדירה ואיכות החיים עם הוספת מרפסת לביתם.

בשתנ 2009, חוקק 'חוק המרפסות' ששינה את חוקי המשחק. עד שנה זו המרפסות היו חלק מאחוזי הבנייה בשטחים עיקריים. קבלנים שהיו צריכים לנצל אחוזי בנייה, לרוב לא בנו כלל מרפסות, או לחילופי היו מוציאים מרפסת צרה וקטנה החוצה. כיום לעומת זאת בכל הפרויקטים החדשים בונים מרפסות שאינן נחשבות באחוזי הבנייה העיקריים.

עם עליית מחירי הנדל"ן נוצר פער עצום בין דירות חדשות לישנות. בשנת 2014 אף אושרה רפורמת המרפסות או בכינוייה 'חוק הפרגולות' כי להקהל על קבלת אישורי בנייה והיתרים מוועדות תכנון ובנייהבעבודות מבנים קלות.

האדריכליות טליה זוהר ואתי ניסן- קורן בעלות חברת זוהר אדריכלות ועיצוב מקרית מוצקין, עוסקות בתכנון מרפסות, היתרים תוספות בנייה,רישיונות בנייה ועיצוב פנים, חוקי נגישות ועוד מסבירות כי בקריות יש ביקוש רב לפרויקט הוספת מרפסות.

בין הפרויקטים של זוהר וניסן~קורן; שדרות בן גוריון 64 קרית ביאליק, רחוב קדיש לוז 24 ב' בקרית מוצקין, הדקלים 23 קרית ביאליק בניה של מעלית חיצונית ומרפסות. בענף הנדל"ן מעידים כי תוספת מרפסת מעלה את ערך הבית בכ-100 אלף שקלים.

זוהר: "כיום, משפחות שגרות דירות מהסוג הזה משתלם להם להוסיף מרפסת לבית הקיים, שווי הוספת מרפסת מעלה את ערך הדירה בעשרה אחוז. השווי שלה הוא 50 אחוז מסך גדול הדירה במ"ר. מרפסת מרחיבה את הבית, פותחת את כיווני האוויר ויוצרת מרחב פתוח. למעשה בני הבית נהנים "מחדר" נוסף. בארץ, המרפסת מוגדרת כחוויה של פנאי שמשפיעה על איכות החיים. בכל הפרויקטים שביצענו ערך הדירות עלה, כשעלות הקמת המרפסת מוערכת בכ-50 אלף שקלים.

"יש לטרנד קשר ישיר מאד ליוקר המחייה, ולעלייה במחירי הנדל"ן ומהווה מקפצה בין דירה חדשה לישנה. הפער בין דירה ישנה לחדשה הוא עצום ומשפרי דיור, או זוגות צעירים אינם יכולים לרוב להרשות לעצמם, אך עם הוספה של מרפסת עונה על הצורך.

 

הרצל 87
(צילום: רותם כבסה)

בנוסף יש אלמנט של חיזוק הבניין, בעבודה חופרים עמודי ייסוד חדשים לקו הקורה ושדרוג המראה החיצוני של הבניין, בניית קורות המרפסות ועמוד נתמך חיצוני מחזק את הבניין. למרות שעברו לא מעט שנים מאז שחוקק החוק, רק כעת הנושא נכנס עמוק לתודעה. אלינו בדרך כלל מגיעים נציגים מהבניין, אנחנו מקיימות אסיפת דיירים ומסבירות על התהליך".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות