fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חוק חינוך חינם יעלה להורים מיליארדי שקלים

תלמידים | אילוסטרציה (PantherMedia)
תלמידים | אילוסטרציה (PantherMedia)

כשדוד בן גוריון היה ראש ממשלה וזלמן שזר היה שר החינוך והתרבות, נחקק בכנסת בחודש ספטמבר 1949 חוק חינוך חובה חינם, ששמו המקורי "חוק לימוד חובה". החוק כיום קובע כי כל ילד מגיל שלוש ועד 18 מחוייב בלימודים במוסד מוכר ומחובתה של המדינה לספק חינוך לכל ילד. בחוק נקבע במפורש כי החינוך יינתן חינם, אולם המילה "חינם" נעלמה במהלך השנים והשנת הלימודים הנוכחית ישלמו הורי התלמידים כ-4.3 מיליארד שקלים תחת הסעיף "תשלומי רשות".

ועדת החינוך של הכנסת אישרה בתחילת השבוע את תשלומי ההורים שהובאו אליה רגע לפני תחילת שנת הלימודים על ידי משרד החינוך אשר מביא לאישור את סכומי הגג שמוסדות החינוך בכל שכבות הגיל יורשו לגבות מההורים. כל הניסיונות שנעשו במשך השנים לבטל את תשלומי הרשות, עם על ידי וועדות או נבחרי ציבור, נכשלו כשלון חרוץ. למעשה תשלום החובה היחיד שמוטל על ההורים על פי חוק, הוא תשלום חובה של 49 שקלים לשנה עבור ביטוח תאונות אישיות לתלמידים.

אילוסטרציה (PantherMedia)
אילוסטרציה (PantherMedia)

תשלומי הרשות, שהם המעמסה העיקרית על ההורים, נותרו דומים לאלו של שנה שעברה כשהסכומים עולים בהתאם לשכבת הגיל: עד 269 שקל בגנים, עד כ-917 בבתי הספר היסודיים -הסכום עולה ככל שעולים שכבת גיל, מעט מעל לאלף שקל עבור חטיבות הביניים, וסכומים שמגיעים עד 1,338 שקל בחטיבות העליונות. לתשלומים הללו מתווספים גם תשלומי התל"ן – תוכניות לימוד נוספות הכוללות שיעורי העשרה – בשווי של אלפי שקלים בשנה.

יו"ר הוועדה מרגי ביקר במהלך הדיון את סוגיית התשלומים לשיעורי ההעשרה וטען כי "בתל"ן יש הפקרות מוחלטת שהמשרד לא רוצה ולא מסוגל לטפל בזה". לטענת ח"כ מרגי, בתי ספר רבים מכניסים לתוך קטגוריה זו תחומים רבים שאינם בהכרח שיעורי העשרה, ובדרך זו מסבסדים פעילויות ומשאבים שונים עבור בית הספר.

שר החינוך נפתלי בנט מסר כי "אנחנו פותחים את השנה בסימן שידרוגים פיזיים בתנאי הלימוד, וזינוק בהישגי ילדי ישראל. אנו יוצאים לדרך עם צהרונים מסובסדים שיחסכו לכל משפחה מאות שקלים. בנוסף, אנחנו ממשיכים עם סייעת שניה, צמצום תלמידים בכיתה, המשך גידול במספר הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות לימוד, בתי הספר של החופש הגדול, חוג חינם לכל ילד בצפון ועוד. ביצענו רפורמות משמעותיות שהזניקו את מערכת החינוך קדימה, ונמשיך במגמה זו גם השנה".

בחוזר משרד החינוך מצוין במפורש "שירות החובה היחיד הוא ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. כל יתר השירותים הניתנים הם שירותי רשות, והורה רשאי להחליט שילדו לא יצרוך שירות מסוים ובמקרה זה לא ישלם עבורו. אין למנוע מתלמידים להשתתף בפעילויות בשל אי תשלום עקב קשיים כלכליים, ויש למצוא פתרונות לשיתופם באמצעות הרשות המקומית והנהלת בית הספר. על הנהלת בית הספר לוודא שכל התלמידים הזקוקים לסיוע יהיו מודעים לקיומו של תקציב המלגות של משרד החינוך. יש לפרסם את דבר קיומו של תקציב המלגות בחוזר התשלומים המוסדי וכן על לוחות המודעות בבית הספר. אין להתנות מתן שירות אחד בתשלום עבור שירות אחר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות