fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עבודה בעיניים: משרד הבריאות חוזר בו מהודעתו על תחלואה גבוהה בסרטן במפרץ חיפה

ראש העיר חיפה יונה יהב: "אלה היו הימים הקשים בחיי. אפילו במלחמת לבנון השנייה לא חוויתי תסכול כזה וחוסר אונים. אני, כאבא וכראש עיר צריך לתת תשובות ברורות לילדי חיפה ולהורים המודאגים". ארגוני הסביבה כועסים
הפגנת הצפון נגד זיהום אוויר
הפגנת הצפון נגד זיהום אוויר (צילום: אפרת פראנק)
הפגנת הצפון נגד זיהום אוויר
הפגנת הצפון נגד זיהום אוויר (צילום: אפרת פראנק)

משרד הבריאות פתח את הבוקר (שלישי) עם הודעה דרמתית ואף מזלזלת כשדווח כי אין קשר בין תחלואה עודפת בסרטן בילדים לזיהום האוויר.  לפני שבוע שיש יותר ילדים חולים בחיפה המחלות בסרטן ומידע גרם לסערה ציבורית.  כיום המשרד מודיע כי אין עדות לעודף תחלואה בסרטן במפרץ חיפה וכי המשרד ימשיל לבדוק את הנתונים.  לפיכך המשרד אחרי דיונים שנערכו אמש עם רופאים וחוקרים הודיע כי יש לתקן את הרושם שנוצר בציבור.

הבוקר התקיימה מסיבת עיתונאית מטעם הקואליציה לבריאות הציבור בה מתכוונים להציג נתונים נוספים על הקשר בן תחלואה הסרטן לזיהום אוויר.

במקביל הודיע ראש עיריית חיפה יונה יהב שהוא מכנס מסיבת עיתונאים הצפויה להיערך בשעה 12:00.  יהב: "איך זה שמשרדי הממשלה הפקירו אותנו בשבוע האחרון וזרו פאניקה בציבור? מזה שבוע עוברים תושבי חיפה טלטלה רגשית עלידי  פקידי מדינה מבולבלים וחסרי אחריות. לפני שעות ספורות, כגנבים בלילה, הוציא משרד הבריאות הודעה רפה ומתנצלת שאומרת במילים אחרות 'טעינו'. גם הפעם לא יצליחו להרדים אותנו.

"אני פונה למבקר המדינה לבדוק את השערורייה שהייתה כאן בשבוע שעבר. אני קורא לראש הממשלה למנות את השופט בדימוס לינדנשטראוס לעמוד בראשות ועדה לבדיקת נתוני האמת הנוגעים לבריאות ילדי חיפה".

הנחיתי את הנהלת העירייה לא לקדם תכניות במפרץ חיפה ולהביא מחדש את כל התכניות השוניות במחלוקת לשימוע ציבורי.  הנחיתי את אגד ערים לאיכות סביבה להגביר את הניטור באזור. אני קורא למנכ"ל משרד הבריאות לספק תשובות ברורות ולמשרד האוצר לאמוד את הנזק שנגרם לעיר בשבוע האחרון ולהשקיע בהתאם משאבים באיכות הסביבה במפרץ חיפה.

מטה החירום מתכנס לייעוץ משפטי על מנת להחליט על המשך המאבק.

"להקפיא את הרחבת בז"ן"
תגובת הקואליציה לבריאות הציבור: הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות, רשם הסרטן והלמ"ס מצביעים על עודף תחלואה בנפת חיפה אצל מבוגרים וילדים כבר שנים רבות. גם המחקר האחרון שהתפרסם על ידי משרד הבריאות הוכיח קיומו של עודף תחלואה כזה. ההשפעה של זיהום אוויר בכלל וזיהום מתעשיה בפרט על בריאות האדם אינה שנויה במחלוקת וכל המחקרים בארץ ובעולם מוכיחים זאת. נפת חיפה אינו שונה משאר חלקי הארץ . המשתנה היחיד שקיים באזור חיפה הוא קיומו של זיהום אוויר חריג כתוצאה מריכוז חריג של תעשיות מסוכנות, ולכן, אין ספק שנתוני התחלואה החריגה נובעים מזיהום האוויר התעשייתי.

מה צריכה המדינה לעשות: להקפיא מיד את כל תכניות ההרחבה והבניה שעומדות על הפרק: הרחבת בז"ן, קרקעות הצפון, נמל ועוד. כמו כן להכריז על אזור חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר ומתוקף ההכרזה לנקוט במספר צעדים:

להכין תכנית פעולה מטרופולינית בשיתוף כל הרשויות המקומיות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, לאמץ את ערכי היעד הקבועים בחוק אויר נקי כערכים מחייבים באזור חיפה, להקים ועדה מקצועית ובלתי תלויה לבחינת כל סוגי התעשייה הקיימים ונחיצותם ולקבוע איזה סוגים צריך להוציא/לצמצם.

על המשרד להגנת הסביבה להפסיק מיד את מדיניות המשא ומתן עם המפעלים העוברים על החוק ולנקוט בהליכים פליליים בגין כל חריגה או עבירה על החוק והתקנים. בנוסף, להתחיל לנטר בניטור הרציף גם את החומרים המסוכנים שנפלטים, מה שלא קורה היום. ולפרסם מיד נתונים מלאים ועדכניים לגבי הזיהום. על משרד הבריאות לנקוט עמדה מקצועית ברורה ולפרסם נתונים עדכניים לשנתיים האחרונות לגבי תחלואה באזור".

ח"כ זנדברג: חשפו את הפרוקוטולים

בעקבות השינוי בעמדת משרד הבריאות פנתה היום ח"כ תמר זנדברג לשר הבריאות בבקשה לפרסם את הפרוטוקולים בנושא בריאות תושבי חיפה.

מתוך המכתב: "שינוי הכיוון בעמדת משרד הבריאות מדאיג ומעלה חשש. תושבי חיפה אשר במשך שנים נושמים את הזיהום שמייצרים המפעלים לא אמורים להסתפק בתשובות חלקיות. התעשייה הפטרוכימית במפרץ מזהמת ומסוכנת, ותושבי האזור מצפים ממשרדי הממשלה ומהעירייה לעצור את התרחבותה. בעקבות הדברים אני מבקשת כי משרד הבריאות יפרסם באופן מיידי את הנתונים הרלוונטיים במלואם וכן את כל הפרוטוקולים הנוגעים לנושא, וביניהם פרוטוקול הדיון שהתקיים אמש בהשתתפות בכירי משרד הבריאות. תושבי האזור זכאים לקבל את כלל המידע הרלוונטי לחייהם והסתרת כל מידע כזה הינו פגיעה בבריאות הציבור וכן באמון הציבור במשרדים האמורים להגן על חייו.

"מאחר ומדובר בנתונים שיש להם משמעות עצומה על חיי התושבים חשוב במיוחד כי תחול שקיפות בכל הנוגע למידע החל מהנתונים עצמם, המשך בדיווח על הנוכחים בדיונים ובעמדותיהם וכלה בכל נתון, דו"ח ומידע נוסף שיש לרשויות השונות בנוגע למצב הזיהום באזור והשפעתו על התושבים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות