fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"ילדים בקריות מדברים על סרטן כאילו זה שפעת"

משרד הבריאות חשף באזור חיפה שיעורי תחלואת הסרטן גבוהים יותר ביחס לממוצע הארצי. ק', מורה בבית הספר, שהתמודדה עם סרטן והפכה לפעילה סביבתית, מספרת על סבתה, אמה, דודתה, מורות בבית הספר, מכרים וחברים שחלו בסרטן, ואומרת: "החלום שלי הוא שאנשים יתעוררו"
הפגנה במפרץ חיפה (צילומים: אפרת פראנק)
הפגנה במפרץ חיפה (צילומים: אפרת פראנק)
נתונים על תחלואת סרטן במפרץ חיפה
נתונים על תחלואת סרטן במפרץ חיפה

משרד הבריאות חשף  נתון שצריך להדאיג את כל אחד מתושבי האזור: שיעור החולים בסרטן באזור חיפה ונפת עכו גבוהים ב-16% ביחס לממוצע הארצי. הנתונים נחשפו במסיבת עיתונאים שנערכה על ידי משרד הבריאות בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן. בעקבות הנתונים מתכננים בקואליציה לבריאות הציבור לקיים ב-2 בנובמבר מסיבת עיתונאים שתעסוק בתוצאות הניטור בתחנות הניטור של המשרד להגנת והסביבה ואיגוד הערים במפרץ חיפה, וכן תוצאות הניטור הרציף בארובות המפעלים.

איפה התושבים?
נתוני התחלואה שחשף משרד הבריאות מתייחסים לשנים 2001-2011. מהנתונים עולה תמונה מדאיגה: חיפה והאזור מובילים בשיעור חולי הסרטן. המחקר של משרד הבריאות נגע בנקודה מאוד רגישה. המאבק של ארגוני הסביבה באזור נמצא השנה בשיאו. פעילים מתפקדים מדי יום, כמעט ובכל יום מדווחים על זיהום אוויר מתעשייה פטרוכימית באזור מפרץ חיפה. גם השנה נחשפו סיפוריהם של חולי סרטן תושבי רחוב דגניה בקרית חיים, עלה נושא העתקת מכל האמוניה לנגב ומצד הפעילים נמתחה ביקורת חריפה על ראש עיריית חיפה יונה יהב.

הפעילים ממשיכים להדגיש כי 800 אלף אזרחים בצפון היו צריכים להתאגד ביחד ככוח אחד ולזעוק זעקה: רוצים אוויר נקי. בפועל זה קורה לאט לאט. אמנם בחודשים האחרונים התקיימו מספר הפגנות של פעילי איכות הסביבה, אולם לא היה בזה על מנת לפתור סוגיות מהותיות ובוערות בנושא, בהן ההשלכות מהקמת נמל מפרץ והרחבת בז"ן. אין סוף ביקורת נשמעה השבוע בעקבות פרסום הנתונים. יצוין כי עד היום לא נערך במדינת ישראל מחקר שיבדוק את הקשר בין זיהום אוויר לתחלואה בסרטן באזור מפרץ חיפה. רק כאשר פורסמו הנתונים, המשרד להגנת הסביבה הודיע כי מתגבש מחקר כזה, אבל יידרש זמן עד שיגיעו התוצאות.

"רק מחקר ייעודי, אנליטי, אשר יאסוף נתונים לגבי גורמים רבים ברמת הפרט יוכל לתת מענה ברור יותר להבדלים בתחלואה בין הנפות. מחקר מקיף מתוכנן כעת במסגרת סקר שנערך על ידי איגוד ערים לצורך בחינת האפשרות של הרחבת מתקן בתי הזיקוק באזור חיפה".

עברו למהדורה הדיגיטלית של "הד הקריות"

הפגנה במפרץ חיפה (צילומים: אפרת פראנק)
הפגנה במפרץ חיפה (צילומים: אפרת פראנק)

חלום על התעוררות
עד שייערך המחקר, מתווספים מדי יום עוד ועוד חולים. ק', מורה בבית ספר בקריות, החלימה מסרטן הלימפומה. היא צעירה בשנות ה~30 לחייה. בעקבות מחלתה הצטרפה למאבק של ארגוני הסביבה והחליטה לקחת חלק מרכזי בפעילות. היא מספרת כי כשהמחלה התגלתה אצלה בגיל 27, הודיעו לה הרופאים שתוכל לחיות איתה. בשנה שעברה המחלה עברה טרנספורמציה והסרטן הופיע בצורתו האלימה. ק' עברה השתלת מוח עצם וטיפולי כימותרפיה קשים מאוד, שגרת חייה הופסקה ורק לפני מספר חודשים שבה לעבודה.

היא נולדה וגדלה בקרית אתא. סבתה התגוררה בעכו ונפטרה מסרטן השד. גם דודתה וגם אמה חלו בסרטן מסוג לימפומה. באותה תקופה נודע לה שמכרה נוספת ואחות של חברה, מרצה מהטכניון, גם הן חלו בסוגים שונים של סרטן. 

"כולם הסבירו שלימפומה זה לא סרטן תורשתי והרגשתי שאני מוקפת באנשים בכל האזור שהתגלה אצלם סרטן", אמרה השבוע, "לשכן שלי, רק בן 16, הוציאו גידול מהראש, דודה שגרה כל חייה ברחוב דגניה חלתה. אצל שלושה מורים בבית הספר בו אני מלמדת, יש ארבעה מקרים של סרטן במשפחה. בבית ספר מתנוססת תמונה גדולה של מורה שנפטרה מסרטן וכשחזרתי לעבודתי אחריה ההחלמה, קיבלה את פני עוד מורה חבושה בפאה. המקרה המזעזע ביותר -שאלתי תלמידה שלי איפה אמא שלה והיא ענתה: 'אמא מטפלת באחותי, יש לה סרטן הדם'. חשתי תחושת מחנק. ילדים בקריות מדברים על סרטן כאילו זו סוג של שפעת, הם רגילים לזה. הם הולכים לתרום שיער לחולי סרטן".

לאחר שהחלימה החלה ק' לבדוק את הקשר הסביבתי. "בסוכות שעבר פגשתי באקראי את יונה יהב בחנות בגדים בעיר התחתית. הייתי בשיא המחלה, עם פאה. גישתי אליו ושאלתי: 'ראש העיר, מה עם האוויר?'. אני מלמדת בקריות ויש כאן ריחות נוראיים, למה ילדים צריכים להריח ריחות כאלה? למה ילדים צריכים להיות קרובים לאזור התעשייה. הורגים כאן אנשים. החלום שלי שאנשים יתעוררו כי הם מפחדים מהמילה סרטן, שיהיה ניטור אוויר כמו שצריך, לא מנטרים את כל החומרים. אני באמת מקווה שיום אחד הארובות לא יפעלו. הפחד הכי גדול שלי הוא שירחיבו את בז"ן ואת נמל חיפה ובעוד כמה שנים יגידו מה עשינו ואיך הפקרנו את כל האנשים האלה".

הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה
הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילומים: הילה מלמד)

במה עדיף להשקיע?
מנהל בנק הדם בבית החולים רמב"ם, פרופ' אלדד דן, מכיר מקרוב את אחוזי התחלואה. את הראיון הוא פותח בחידה: "מה עדיף: השקעה של שני מיליארד שקלים בבעיה שהרגה תוך חמש שנים 15 אנשים? או בעיה שהורגת בכל שנה 3,000אך אם נשקיע את ה-2 מיליארד יכול היות שנצליח להציל 20 אחוז מהם: 600 אנשים בשנה".

התשובה ברורה. פרופ' דן רק ממחיש את סדרי העדיפויות. "לבעיה שהורגת 15 אנשים בחמש שנים קוראים כיפת ברזל בהשקעה של 2 מיליארד שקלים. לעומת תקציב שיכול ללכת לקידום מערכת הבריאות ו-20% מהאנשים יכולים להינצל. אנחנו יודעים היום שחלק ניכר מהמחלות הוא שילוב של רקע גנטי, שינוי סביבתי ויש יותר ויותר מחלות לב וסוגי סרטן כמו לימפומה שמרמזים על מאפיינים סביבתיים. באזור חיפה מאושפזים יותר חולים במחלקות אונקולוגיות משאר האזורים בארץ.

"80 מקרי לוקמיה מאובחנים בשנה, יותר מרבע מהם אחוז באזור הצפון. המחקרים הם רק חלק מהנושא. בכל מקרה צריך להקטין את הזיהום כשמדברים על אוכלוסייה שלמה כשהמטרה היא לשמור על בריאותם. צריך להשקיע במניעה של זיהום דרך רגולציה יותר חזקה והקטנת הזיהום".

"אנשים לא מספרים"
ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "אני קורא למשרדי הממשלה, קחו אחריות". מהעירייה נמסר כי יהב דורש לקבל הסבר מיידי לנתונים בנוגע לתחלואת הסרטן בחיפה ולדעת כיצד מתכוונים משרדי הממשלה לטפל בנושא. יהב דורש ממשרד הבריאות לחקור את הנתונים עד למציאת הגורם האחראי.

באיגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה מדגישים כי מדובר בהטעיה, שכן אלו נתונים שלא נוכו מהם השפעות גורמים שאינם סביבתיים, בהם גיל האוכלוסייה, מוצא, מעשנים-לא מעשנים ועוד: "מדובר בנתונים לא מתוקננים. לכן הדגיש משרד הבריאות בנושא כי 'שימוש בנתוני תחלואה בסרטן על מנת להסיק על השפעה סביבתית, הינו לא מדויק במקרה הטוב ומטעה במקרה הרע. אדם שמאובחן כיום עם סרטן התחיל לפתח את המחלה כעשור או שניים קודם לכן. כלל לא בטוח שהטריגר הראשוני למחלתו אכן התחולל באזור שבו אובחן 20 שנים מאוחר יותר'.

"אין ספק שמדובר בנושא בעל חשיבות ממעלה ראשונה ולכן חייבים העוסקים בכך בביצוע עבודת מחקר מקיפה וזהירה. משום כך, הוציא איגוד ערים שבבעלות עיריית חיפה, הקריות ויישובים נוספים באזור מפרץ חיפה, בשיתוף עם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, מכרז לביצוע עבודה שכזאת בהיקף שטרם בוצע בישראל. קבוצת החוקרים שזכתה במכרז כוללת אנשי מקצוע מאוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת הרווארד. באיגוד משוכנעים שהירידה המתמדת ברמות זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה, המגובה בנתונים והוכחות, תשתקף גם בירידה בתחלואה באזור חיפה".

הקואליציה לבריאות הציבור: "ברכות לנציגי משרד הבריאות על פרסום נתוני התחלואה. כעת מודיעים במשרד הבריאות: ש'יכול להיות שהסיבה היא המפעלים במפרץ חיפה ויכול להיות שמדובר באורח חיים והתנהגות שונה של התושבים, צריך לבצע מחקר נוסף בנושא כדי לדעת'. "הגיע הזמן שמשרד הבריאות יבדוק את מה שכל תושב במדינת ישראל כבר יודע: שבאזור נפות חיפה ועכו יש יותר תחלואה ותמותה בגלל המפעלים המזהמים. תושבי נפת חיפה לא אוכלים שונה, מבשאר המחוזות ואין לתושבים שחיים באזור שום התנהגות ייחודית שונה מאשר בשאר הארץ. הם מתייחסים למספרים אנחנו מדברים על אנשים".


הנתונים
ריאות, לימפומה, ערמונית ושד
על פי הנתונים שפורסמו השבוע שיעור הסרטן בקרב גברים בנפת עכו ב היה גבוה ב-16% בקרב גברים וב-11% בקרב נשים ביחס לממוצע ובחדרה (6%).
 שכיחות סרטן השד בחיפה גבוהה ב-6% ביחס לממוצע הארצי. שיעור הגברים החולים בסרטן לימפומה גבוה ב-19% מהממוצע הארצי, ריאות ב-16% והערמונית גבוה ב-8% מהממוצע הארצי. בקרב הנשים באזור חיפה שיעור החולות בסרטן ריאות גבוה ב-26% מהממוצע הארצי, לימפומה גבוה ב-18% וסרטן השד ב-16%.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות