fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חייל מהקריות ישן במשך חודשים במקלט

חייל צה"ל שערק מהצבא בגלל מצב כלכלי, ישן במקלט בקריות ואומר: "אני רוצה להסגיר את עצמי, אבל ישלחו אותי לשלושה ארבעה חודשים בכלא ואמא שלי לא תשרוד את התקופה הזו, ממה היא תחיה?. כרגע נשארו לי 20 שקלים אחרונים ואני לא יודע מה אעשה אחר כך"
המקלט שבו חי החייל העריק בקריות (צילום: הילה מלמד)

אייל (שם בדוי) מקבל את פני בכניסה לבלוק ישן ורעוע באחת השכונות בקריות. הוא מוביל אותי אל המקלט של הבניין וכשהוא מדליק את האור, אני מגלה מעין דירה קטנה ומוזנחת, הכוללת סלון, מיטה ומנורת לילה, הממוקמים בין שלל חפצים ישנים, שדיירי הבניין החליטו לאכסן במקלט. "זה הבית שלי היום", הוא אומר במבוכה ומפנה לי מקום לשבת. "הייתי מכין לך קפה, אבל הקומקום החשמלי נשבר לי".

הגעתי למצבים קיצוניים. החייל אייל במקלט בקריות (צילום: הילה מלמד)

הוא אפילו לא בן 20, התגייס לפני כחצי שנה, לאחר שנשאר כיתה בבית הספר. הוא התגייס לתותחנים והחל את מסלול הטירונות של החייל. כמי שהגיע מבית בעל מצוקה כלכלית קשה, ביקש כמעט מיד מהצבא אישור עבודה כדי לסייע לאמו בכלכלת הבית. אביו נפטר לפני כשש שנים ואמו, עובדת בעבודה שלא מספיקה לשלם את שכר הדירה.
"כל הזמן עבדתי בעבודות מזדמנות ועזרתי לאמא שלי לשלם שכר דירה ואת החובות שהצטברו. בגלל שאת שכר הדירה היא צריכה לשל לחצי שנה מראש, לקחתי הלוואות בשוק האפור ועדיין לא החזרתי להם".

לאחר שבקשותיו לאישור עבודה נדחו, התחיל לברוח מהצבא כדי לצאת לעבוד ולסייע לאימו. "כל פעם הייתי בורח לעבוד והם היו מרתקים אותי לבסיס, כל פעם העונשים גדלו יותר ויותר ואפילו ישבתי עשרה ימים במעצר. בהתחלה לא עשיתי בעיות, ביקשתי יפה, אבל כלום. הם ביקשו מסמכים וכל הזמן הבאתי להם את מה שצריך וזה עדיין לא היה מספיק".

בפעם האחרונה שברח מהצבא כדי לעבוד, נשלח לשלושים יום בכלא. "באותו יום ששלחו אותי לשלושים יום בכלא, ברחתי. אמא שלי לא הייתה עומדת בחודש בלעדי. היחס בצבא למי שמתחנן לצאת לסייע בכלכלת הבית מזעזע. אמרתי להם שאני רוצה לשרת בצבא, אבל קרוב אל הבית כדי שאוכל לעבוד אחר הצהרים. משכורת צבאית היום עומדת על 400 שקלים והצבא הסכים להוסיף לי עוד 200 שקלים. 600 שקלים לא יכולים לעזור לאמא שלי לשלם את כל מה שצריך, בעיקר לאחר שנאלצתי לקחת הלוואות מהשוק האפור".

באחד המקרים, אייל נקט במעשה קיצוני, כדי שיבינו בצבא שהוא רציני. "הגעתי למצב שרציתי להזיק לעצמי והצמדתי נשק לפרצוף, מול המפקד שלי. הכל מתועד, כי הם לקחו לי את הנשק והוציאו מתוכו את המחסנים והכדורים. שלחו אותי לקב"ן ושמרו עלי 24 שעות בכל צעד שעשיתי ואחר כך הוא אמר שאני בסדר. אמרתי לו שאני רוצה לשרת את המדינה, אבל צריך לעבוד. עכשיו, אחרי מה שהם גרמו לי לעשות, יצא לי החשק לעשות צבא".

לאחר שערק מהצבא, שהה מספר ימים בבית אימו, עד שהיא דיברה איתו ואמרה לו שהיא מפחדת שיגיעו אל הבית עבריינים מהשוק האפור, לדרוש את החזר ההלוואה. "גם העבריינים וגם המשטרה הצבאית מחפשים אותי, אז היא נבהלה ואמרה לי לצאת מהבית. זה קטע לא נעים בכלל להתמודד עם עבריינים, בעיקר כשאין לי להחזיר את ההלוואה שלקחתי, אבל מדובר באנשים שמכירים את המשפחה שלי ומבינים את המצב, אז לא עושים לי כלום בינתיים, אבל החוב ממשיך לתפוח והגיע כבר לעשרות אלפי שקלים".

אייל יצא מבית אמו, עם הבגדים לגופו והחל לשוטט בקריות. באמצע הלילה נכנס לחדר מדרגות בבית מגורים והתיישב. "באמצע הלילה בא אלי אחד השכנים ואמר לי שיש מיטה במקלט. הוא פתח לי את המקלט והביא לי מצעים ושמיכת צמר, כדי שיהיה לי במה להתכסות". מאותו ערב לפני כחודשיים, אייל חי במקלט והשכנים עוזרים לו להתקיים. "השכנים מביאים לי אוכל מדי פעם ושואלים לשלומי, הם באמת בסדר. אחרי כמה ימים שהייתי פה, אחד השכנים זרק סלון, אז חברים עזרו לי להכניס אותו למקלט וסידרתי לי מעין מקום קטן".

למקלט מגיע אחד מחברי הילדות של אייל ומביא עימו אוכל. "לא ייאמן לאן הוא הגיע. לא מסתכלים עליו בצבא, זה חייל שעל פי הנתונים שלו בבית צריך לעשות יומיות ולצאת כל יום לעזור לאמא שלו בעבודה".
בינתיים, הוא עובד, כשיש עבודה, אצל קבלן גגות בקריות. "אתמול הגעתי למצב שהסתובבתי בקריות וכשראיתי גינות מוזנחות, השארתי פתק עם הטלפון שלי. אני מוכן לעשות מה שצריך. כרגע נשארו לי 20 שקלים אחרונים ואני לא יודע מה אעשה אחר כך".

כאן הוא מתרחץ. המקלט של החייל (צילום: הילה מלמד)

כמה ימים לאחר שערק, צלצלו אליו מהצבא וביקשו שיגיע לפגישה עם אחד ממפקדיו. הוא לא הלך לפגישה מחשש שייעצר ומאז לא שמע מהם. הוא סיגל לעצמו מציאות מסוימת, בה הוא מתגורר במקלט, מצחצח שיניים בכיור שבור, אוכל כשמביאים לו מה לאכול ומתקלח אצל חברים, כשאפשר. "חברים שלי לוקחים אותי אליהם להתקלח אבל לפעמים, מהבושה מההורים שלהם, אני לא מתקלח כמה ימים. אני לא רוצה לחיות ככה".

בשבועות האחרונים, כשמזג האוויר נעשה קר במיוחד, נאלץ אייל להתמודד גם עם בעיה זו. "יש לי פה שמיכת צמר שהשכן נתן לי ועם זה אני מתמודד. השבוע עוד היה מזג אויר נעים, אבל לפני כן מצאתי את עצמי לובש את כל הבגדים, עם המעיל, מתכסה בשמיכה ורועד מקור, עד שהייתי נרדם".

"אני רוצה לעזור לאמא שלי לחיות כמו נסיכה ולא מהיד לפה. אני רוצה לחזור לצבא, אבל הם לא רצו לעזור לי ועכשיו אני סובל. אני רוצה להסגיר את עצמי, אבל מפחד שישלחו אותי לכלא לשלושה ארבעה חודשים בכלא ואמא שלי לא תשרוד את התקופה הזו, ממה היא תחיה?".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "המקרה מוכר ומטופל על ידי גורמי כוח אדם ביחידה. מפאת חוסר שיתוף פעולה של החייל, גורמי הת"ש ביחידה נתקלו בקושי לסייע במצבו. עם הסגרתו של החייל, המקרה יבחן על ידי הגורמים הרלוונטיים".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות