fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דרישה לרוקן את מיכל האמוניה במפרץ חיפה

מיכלי אמוניה רבים נמצאים בלא מעט מפעלי תעשייה הסמוכים לריכוזי אוכלוסיה צפופים
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)

נוכח המצב הבטחוני והתקרבות איום הרקטות והטילים מעזה גם לאזור חיפה והצפון, קוראת עמותת "צלול" לשר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ להורות על ריקון מיכל האמוניה של "חיפה כימיקלים" במפרץ חיפה למינימום ההכרחי, כדי להפחית את הסיכוי לאסון קטלני. מומחים קובעים כי פגיעת טיל במיכל שמכיל 12 אלף טונות גז נפיץ ודליק – עלול לגרום למותם של כ-17 אלף איש ופציעתם של רבבות.

כמו כן קוראת "צלול" למנוע את הגעתה של מיכלית האמוניה "פרינס הנדריק" למפרץ חיפה עד לתום חילופי האש. בנוסף מבקשת "צלול" כי המשרד להגנת הסביבה יידע את הציבור ללא דיחוי כיצד יש לנהוג במקרה של דליפת אמוניה. למרות הסיכון הרב הנשקף מדליפת אמוניה, הציבור בארץ מעולם לא תודרך או תורגל באשר לפעולות מצילות חיים במקרה של דליפה, והגיע העת לעשות זאת. מיכלי אמוניה רבים נמצאים בלא מעט מפעלי תעשייה הסמוכים לריכוזי אוכלוסיה צפופים.

ב"צלול" מבקשים להזכיר כי ההחלטה להקים מפעל אמוניה במישור רותם התקבלה עוד במרס 2012, תוך הבטחה לסגור את מיכל האמוניה של "חיפה כימיקלים" במפרץ חיפה עד לסוף 2015. בינתיים, מועד הקמת המפעל נדחה לשנת 2017. בספטמבר אשתקד החליטה הממשלה לקדם את הקמת המפעל "במהירות האפשרית…" והכריזה כי מדובר ב"פרויקט בעל חשיבות ודחיפות לאומית…". אלא שהשלמת תהליך המכרז מתעכבת והמשמעות היא דחייה של הקמת המפעל למועד בלתי ידוע – שתגרום גם דחייה בסגירת מיכל האמוניה המסוכן והמשך סיכון התושבים המתגוררים בסמיכות אליו. אם היזם לא יבחר עד לסוף 2014 כמתוכנן, אין סיכוי להשלמת הקמת המפעל עד לתאריך שנקבע בהחלטת הממשלה.

ב"צלול" מבקשים מהשר פרץ לקדם את פרסום המכרז ובמקביל לפרסם צו סגירה למיכל האמוניה לראשית 2017. "קצב יישום החלטת הממשלה אינו משקף את הדחיפות הנדרשת להוצאת איום אסטרטגי כל כך משמעותי מלב אוכלוסייה צפופה. בהנחה שתהליך הקמת המפעל אורך שנתיים לפחות, כל דחייה מעכבת את סגירת המיכל. רק צו סגירה שכזה יביא עמידה ביעדים שנקבעו על ידי הממשלה ובהתחייבות כלפי התושבים", אמרה מנכ"ל צלול, מאיה יעקבס.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הגוף האחראי היחיד בישראל להפחתת חומרים מסוכנים בכל מפעל הוא פיקוד העורף.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות