fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

12 צמיגים בשנה: 10.420 שקלים

רכבו של ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גבסו נסע רק 55 אלף ק"מ בשנה וכבר הוחלפו בו 12 צמיגים. מבקר העירייה שלח מכתב לקצין התעבורה בעיריית נצרת עילית ודרש ממנו לבדוק את הבלאי הבלתי סביר של הצמיגים
ראש עיריית נצרת עלית שמעון גפסו
שמעון גפסו (צילום: קרן אקריש)

כמה צמיגים צריך להחליף ברכב אחד בשנה? תלוי את מי שואלים. ברכבו של ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו הוחלפו 12 צמיגים בשנה אחת. מדובר ברכב חדש מסוג סקודה שלא עבר את ה- 55 אלף ק"מ. תדירות החלפת הצמיגים הדליקה נורה אדומה אצל גזבר העירייה, עופר לוי. השבוע הוא שלח מכתב חריף לקצין בטיחות ותעבורה בעיריית נצרת עילית, ישראל שורץ בכותרת: "החלפת צמיגים ברכב ראש העירייה". למכתב מכותבים בכירים נוספים.

לוי כתב: "אבקש לבדוק בדחיפות את הסיבה שבגינה נרכשו בשנת 2012, לא פחות מ- 12 צמיגים. אני מציע לפנות ליבואן הרכב על מנת שיבדוק את הבלאי הבלתי סביר של הצמיגים". עוד מציין לוי במכתבו כי "הצמיגים שהוחלפו הינם היקרים ביותר בשוק ועלות רכישתם הינה בסכום הקרוב ל- 11 אלף שקלים".

מבדיקת ידיעות הגליל בקרב בעלי פנצ'ריות המוכרות צמיגים לקהל הרחב העלתה כי על פי המלצת היצרן, מומלץ להחליף צמיגים ברכב כשהוא מגיע ל- 70 אלף ק"מ. "מדובר בשחיקה חסרת תקדים בהיקפה ברכב שנסע בתקופה זו כ- 55 אלף ק"מ", מוסיף לוי במכתבו.

במכתב הפנייה מצוינים התאריכים המדויקים בהם הוחלפו הצמיגים של גפסו: ב- 11 בינואר 2012, כעבור שלושה חודשים ב- 22 לאפריל הוחלפו שני צמיגים נוספים, כעבור חודש ימים בלבד ב-17 למאי הוחלפו שני צמיגים נוספים. ב-25 ליולי השנה הוחלפו שוב כל ארבעת הגלגלים. הפעם האחרונה בה הוחלפו הגלגלים הייתה לפני שלושה שבועות ב- 13 לנובמבר, אז הוחלפו שני צמיגים נוספים. סך הכל: 12 צמיגים בתוך שנה, בעלות מדויקת של 10.420 שקלים. קצין הבטיחות ישראל שורץ מציין כי שניים מהצמיגים ברשימה עדיין לא הוחלפו, כיוון שהגזבר לא אישר זאת.

"מחלות של הרכב"

ראש עיריית נצרת עלית שמעון גפסו
שמעון גפסו (צילום: קרן אקריש)

על פי שוורץ: "הסיבות הטכניות להחלפות אלו הן מידות הצמיג. ברכב הזה הן עומדות על 225 /45/ 17. מידה 45 מ"מ מראה על חתך הצמיג (דופן). עקב החתך הנמוך של הצמיג ומשקלו הכבד של הרכב כל קפיצה ולו הקלה ביותר של הרכב בזמן נסיעה, חישוקי הגלגלים (הג'נטים) פוגעים בדופן הגלגל. לאורך זמן כתוצאה מתהליך זה דופן הצמיג נפגע ונוצרים שתי תקלות טכניות בצמיג אחד: קרע חיצוני בדופן שני וקרע פנימי. כתוצאה מכך נוצרת נפיחות (בלון) בדופן הצמיג. בשני מקרים אלו הצמיג פסול ומחויב בהחלפה".

שורץ טוען בתגובתו כי לרכב ישנה בעיה במערכת המתלים: "נושא זה ידוע בחברה שמערכת המתלים האחורית ומערכת ההיגוי הקדמית משתנים בתדירות גבוהה, כתוצאה משינוים אלו הצמיג נשחק בתדירות גבוהה ובצורה לא אחידה כתוצאה מכך תדירות החלפת הצמיגים גבוהה מהרגיל".

שורץ ממשיך ומסביר: "נשארה בעיה שלישית והיא שחיקת הצמיג כתוצאה של מספר הקילומטרים שהרכב עובר. בנוסף ברצוני להבהיר נקודה מאד חשובה, במידה ויש צורך בהחלפת צמיג אחד בלבד ואצל ספק הצמיגים אין צמיג שדומה לצמיג המקביל על פי התקנון יש צורך בהחלפת זוג צמיגים. תופעה זו קרתה מספר פעמים לכן כמות הצמיגים שהוחלפו גדולה מהרגיל, כמובן שהצמיגים התקינים נלקחו למחסן העירייה על מנת שיהוו לסבב בשעת חירום".

לטענתו של שורץ: "בעיות טכניות אלו הועלו בפני המוסך המטפל ותשובתם הייתה אחת ויחידה, 'הבעיות ידועות, אלו הן המחלות של הרכב'. אני רוצה להבהיר שהרכב מבצע את הטיפולים התקופתיים וכיווניי מערכות המתלים וההגה אך ורק במוסכים מורשים. דרך אגב לפני מספר חודשים היה צורך להחליף את המנוע ברכב עקב תקלה טכנית למזלנו הרכב היה עדיין בתקופת אחריות".

גורם הבקיא בנושאי תחזוקת רכב הביע תמיהה לגבי חלק מהתגובה של קצין הבטיחות. על פי הגורם, אם במוסך המטפל ברכב נטען כי מדובר ב"מחלות של הרכב" ו"נושא זה ידוע בחברה", מדוע מלכתחילה היה צריך לרכוש רכב מסוג סקודה, ומדוע לא נערך סקר שווקים לפני כן, שכן מדובר בכספי ציבור. יתרה מזאת, אותו גורם מבטל טענה זו ואומר כי לא שמע על תביעות ייצוגיות נגד סקודה. לדבריו, לראש העירייה הקודם, מנחם אריאב, היה רכב מסוג הונדה סיוויק, שנחשב לרכב אמין וטוב, והוא אינו מבין מדוע גפסו החליט להחליף אותו.

מנכ"ל העירייה, דב לוצקי, הסתפק בתגובה קצרה: "תשובתו של ישראל מקצועית ועניינית. היקף התופעה באמת חריג", ותהה "האם נעשתה פנייה לחברה בהקשר זה?".

הסיפור המלא בידיעות הגליל

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות