fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שני נינים של ניצולי סוביבור יישאו דברים בטקס בפולין

שני תלמידים מנצרת עילית, נינים של ניצולי מחנה ההשמדה בסוביבור, יישאו דברים בטקס בינלאומי לציון 70 שנה למרד
מאור דלריה ויובל בן שושן (צילום: ישראל פרץ)
מאור דלריה ויובל בן שושן (צילום: ישראל פרץ)

מאור דלריה תלמיד תיכון אלון ויובל בן שושן תלמידת תיכון שרת, שניהם מנצרת עילית, טסו אתמול למסע בפולין, יחד עם המשלחת העירונית של נצרת עילית. המשלחת צפויה להשתתף בטקס בינלאומי לציון 70 שנה לבריחה מסוביבור. בטקס  ישתתפו אישים בכירים מפולין, אוקראינה וישראל והוא יתקיים במעמד נשיא  פולין, ברונוסלב קומורובסקי, נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ ושר הפנים של ישראל גדעון סער.

שני התלמידים מנצרת עילית, מאור ויובל, הם היחידים מבין משלחות הנוער שיישאו דברים בטקס. "זה כבוד גדול והתרגשות עצומה בשבילנו", אמרו ערב יציאתם למסע, "עצם העובדה שנעמוד שם בטקס ונספר את סיפורם של הניצולים זה דבר גדול".

מאור ויובל נבחרו בשל היותם נינים של ניצולי מחנה ההשמדה סוביבור. "סבא רבא שלי ושל יובל לקחו חלק בבריחה מסוביבור וניצלו", מספר מאור "סיפורו של סבא רבא שלי אברהם שבתאי מרגש במיוחד. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הוא ברח יחד עם משפחתו לבוקרשט שברומניה. את בני המשפחה הסתירו שכנים וחברים, אבל בשנת 1939 הוא נתפס ונלקח לכלא, ובאותו יום הועבר למחנה עבודה"

אברהם נלקח למחנה ריכוז והשמדה בסוביבור שבפולין. המחנה היה סמוך ליער, מגודר בשלושה קווים של חוטי תיל ומסביבו שדה מוקשים ותעלה עמוקה. בתאריך 14 באוקטובר 1943 פרץ בסוביבור מרד אסירים, ובעקבותיו חדל המחנה מלפעול וחוסל כליל. כל היהודים שבמחנה נטלו חלק במבצע הבריחה. רבים מהם נהרגו בדרך, אך חלק ניכר מהם  הגיע ליער. מבין הבורחים הצליחו להגיע קבוצות ליחידות פרטיזניות, כמה עשרות מבין מורדי סוביבור נשארו בחיים. "סבא רבא שלי היה בין הניצולים. בשנת 1950 הוא עלה לארץ וזכה להקים משפחה ולהיות סבא לארבעה נכדים ושני מניניו", מספר מאור.

אברהם נפטר 1977, 11 שנים לפני שמאור נולד. "לא הכרתי אותו, אבל מהסיפורים ששמעתי מההורים שלי למדתי על אישיותו המיוחדת וחקרתי אודותיו. לא תיארתי לעצמי שיבוא יום ואני אעמוד במקום שממנו הוא ברח והציל את חייו, כדי לספר את סיפורו ולהנציח את זכר הנופלים בשואה. אני מרגיש שאני סוגר מעגל".

מאור דלריה ויובל בן שושן (צילום: ישראל פרץ)
מאור דלריה ויובל בן שושן (צילום: ישראל פרץ)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות