fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בשם הסבא רבא

גלית אסתרקון, תלמידת יב' מנצרת עילית, איתרה במהלך מסעה לפולין את קבר האחים בו נטמן סבה, לם אולחוביו ז"ל
אסתרקון על קבר הסבא רבא
אסתרקון על קבר הסבא רבא

גלית אסתרקון, תלמידת יב' בתיכון אורט אלון בנצרת עילית, יצאה למסע לפולין, כשהיא נחושה לאתר את קבר אביה של סבה, לם אולחוביו ז"ל, שנספה בקרב נגד הנאצים ונטמן בקבר אחים בפולין.

אסתרקון על קבר הסבא רבא
אסתרקון על קבר הסבא רבא

גלית ערכה תחקיר לפני יציאתה למסע ונעזרה באיש החינוך בוריס בורדסקי, שמלווה את המשלחות לפולין מנצרת עילית. בוריס הצליח לאתר מסמכים המעידים על מקור קבורתו של לאם ופרטים על מסכת חייו. "לאם נולד בשנת 1903 בעיר קייב שבאוקראינה ובגיל 3 עבר למושבה היהודית טולנוי וכשגדל עבד שם בתור ראש העיר. כשפרצה המלחמה בברית המועצות בשנת 1941 הוא שלח את כל המשפחה שלו לקזחסטן, רחוק מכל הפרעות והוא בעצמו נשאר לשמור על העיר", סיפר בוריס ברודסקי. לם ניהל מערך צבאי עם הפרטיזנים היהודים ומינו אותו לשמש כאחראי על גיוס חיילים לצבא האדום. ברגע שהגיעו שמועות שהנאצים מתקרבים לאזור הוא החליט להצטרף בעצמו לפרטיזנים ולהילחם בנאצים.

מן התחקיר שערכו בוריס וגלית עולה כי אחת מקבוצות הפרטיזנים הגיעה עד לבלרוס   כדי להילחם בנאצים. בהעדר כוח אדם, לם   קיבל הוראה מהצבא האדום לגייס גברים נוספים לצבא "הוא ראה שרוב הגברים שהיו כשירים להילחם ברחו ובחר להצטרף בעצמו לצבא האדום ולנסוע לפולין להילחם בצבא של היטלר", סיפרה גלית וציינה כי בזמן   הלחימה, בני משפחתו התגוררו בקזחסטן, אבל בהמשך שני בניו הלכו בעקבותיו, נלחמו בנאצים ומצאו את מותם במלחמה.

"הצבא האדום היה שולח להם מכתבים לגבי המצב שלו בכל פעם, סבא רבא שלי קיבל תעודת הצטיינות וגבורה על מעשיו", סיפרה גלית.

התלמידים מתייחדים עם זכרו
התלמידים מתייחדים עם זכרו

אבל הסוף של הסיפור הוא טרגי. חודשים אחדים לאחר המלחמה המשפחה קיבלה הודעה על היותו של לם נעדר, לאחר שאבדו עקבותיו במהלך הקרבות. "שלושה חודשים מאוחר יותר הם קיבלו הודעה שהוא חי וממשיך להילחם לטובת היהודים והמשפחה, אבל כמה ימים לאחר המכתב המשפחה קיבלה מכתב נוסף שבו רשום מקום פטירתו של לם שנהרג בקרב".

ביוני 1944 נקבר לם בעיירה רוזובה וולה שבפולין, אבל ב 1956 הועברה גופתו לקבר אחים בעיר שדלץ.

בעזרת בוריס, חגית הצליחה לאתר את קבר האחים ויחד עם כל המשלחת הגיעה להדליק נר ולהניח זר על קברו של הסבא רבא שלה. " זה היה רגע מרגש לכולנו", סיכם בוריס "זו פעם ראשונה שמישהו הגיע לקברו והדליק נר לזכרו".

גלית חזרה הביתה עם התמונה והמסמכים. "המסע לפולין בשבילי היה סגירת מעגל אישית, מאז שאני ילדה קטנה אני שומעת במשפחה את סיפורי הגבורה של סבא, אבל לא ידענו את מקום קבורתו. בשם כל המשפחה הדלקתי נר על קברו ואמרתי לו שמלחמתו לא הייתה לשווא. בזכות גיבורים כמוהו העולם השפוי ניצח את הנאצים וניצל".

ראש העיר נצרת עילית, רונן פלוט, הציג את סיפורה של גלית בנאום שנשא השבוע בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות