fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

משרד השיכון יקל על סיווג קבלנים ויסדיר את ענף קבלני השיפוצים

מועצת הקבלנים התכנסה והחליטה על שני צעדים חשובים ביחס לקבלני הבנייה וקבלני השיפוצים: הקלה בסיווג הקבלנים ברמות הסיווגים הנמוכות והסדרת ענף קבלני השיפוצים בישראל. קבלנים עם סיווג נמוך יוכלו לבנות מבני מגורים עד ארבע קומות
פועלי בניין אילוסטרציה
אילוסטרציה

מועצת הקבלנים קיבלה היום (רביעי) החלטה שמשמעותה ריווח מדרגות הסיווג לקבלני בנייה למגורים בדירוגים הנמוכים על מנת להרחיב את היקף העבודות המאושרות לקבלנים ברמות הסיווג הנמוכות ועל מנת לאפשר לקבלנים אלה לבצע עבודות להקמת מבני מגורים טיפוסיים של עד 4 קומות, להגדיל את פעילותם ואת התחרות, המקצועיות וההתמקצעות בענף.

תקנות רישום קבלנים קובעות את סיווג הקבלנים בענפים שבהם רשומים קבלנים בפנקס. בהתאם לתקנות ישנן חמש דרגות סיווג וכל דרגת סיווג מתייחסת להיקף הכספי המותר לקבלן לבצע בענף שבו הוא רשום באתר אחד (בבנייה למגורים גם בהיקף במ"ר). כלומר, קבלן רשאי לבצע עבודות הנדסה בנאיות רק במסגרת הסיווג שאושר לו.

מנתוני הלמ"ס ניכר כי חל גידול בשטח הבניין הממוצע, שייתכן ונובע מהשינוי בתמהיל התחלות הבנייה, כאשר עם השנים חל גידול במשקלה של הבנייה הגבוהה. בעקבות השינויים נוצר קושי לקבלנים בתחילת דרכם ונותרו בידיהם אפשרויות ביצוע מעטות מדי. סיווג הקבלנים הנוכחי מאפשר לקבלני בניין לבנות בניינים למגורים עד שטח של 1,500 מ"ר בלבד. מכאן עולה כי קבלנים ברמת סיווג 1 אשר בונים מבנים בני 4 קומות עוברים לכאורה על החוק ועל היקף הביצוע המותר להם. במועצת הקבלנים מדרגות חדשות שיאפשרו להרחיב את היקף העבודות המאושרות לקבלנים בשתי רמות הסיווג הנמוכות ב-500 מ"ר.

 ענף השיפוצים
בשיתוף פעולה של משרד הבינוי והשיכון, התאחדות קבלני השיפוצים, התאחדות בוני הארץ והסתדרות עובדי הבניין והעץ גובש מתווה 'צומח' להסדרת ענף השיפוצים בישראל הסובל מתופעות של עבודות שיפוץ המבוצעות על ידי קבלנים ללא רישיון. פתרון זה צפוי להיטיב הן עם ציבור המשפצים הן עם קבלני השיפוצים.

בענף השיפוצים קיימת תופעה של קבלני שיפוצים העוסקים בעבודות שיפוצים במשך שנים ארוכות ללא רישיון קבלן. בבואם לקבל רישיון קבלן הם נתקלים בסירוב וזאת בטענה כי הינם חסרי הכשרה מקצועית וניסיון חוקי שנרכש במסגרת פעילות בחברה קבלנית רשומה. נוצרה מציאות של פעילות ענפה בענף השיפוצים על ידי קבלנים לא מורשים.

לשם קביעת מנגנון אשר יסדיר את פעילות הענף, ויכניס את אותם קבלני שיפוצים לא רשומים תחת פיקוח ורגולציה של רשם הקבלנים, גובש מתווה "צומח" שיכניס את המבקשים תחת מעקב ויאפשר להם להתפתח בהיקפי עבודות.

 

על פי המתווה שגובש והומלץ על ידי הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים, מי שביצע עבודות בחמש השנים האחרונות בהיקפים נמוכים יופנה לבחינות מלאות לענף 131 (ענף שיפוצים) וככל שיסיים אותם בהצלחה יקבע לו תת סיווג ל-131/1 הקובע כי יוכל לבצע עבודה בהיקף של עד 350 אלף שקלים (סכום המגלם היקף שיפוץ ממוצע בדירה).

הקבלן יהיה מחויב להישאר בדרגה זו שלוש שנים ולבצע בתוך זמן זה, היקף עבודות מצטבר של 1,05 מיליון קלי) שמתוך סכום זה יהיו לפחות 3 עבודות בהיקף של 175,000 ₪ כל אחת (50% מהיקף התת סיווג) לאורך התקופה של 3 שנים. אם יעמוד בתנאים אלה, יעלה מדרגה ויהיה רשאי לבצע עבודות עד 1.5 מיליון ₪.

בכך יושגו מספר יעדים וביניהם שינוי המצב הקיים המונע מקבלני שיפוצים ותיקים העוסקים בעבודות בהיקף כספי נמוך מלהירשם בפנקס הקבלנים, הכנסת כמות גדולה של קבלנים לא רשומים בשיפוצים (חאפרים) למעגל הרגולציה והמעקב של הרגולטור על כל המשתמע מכך. בניית מסלול "צמיחה" מאפשר לקבלן השיפוצים לגדול באופן מבוקר תוך הבניית תהליך של 3 שנים בו הקבלן צומח כנדרש ולומד את המקצוע בהיותו בעל רישוי.
צמצום הרגולציה

פועלי בניין אילוסטרציה
אילוסטרציה

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון עו"ד שלמה בן אליהו מסר כי: "הצעדים עליהם החליטה מועצת הקבלנים הם בעלי חשיבות גבוהה לעוסקים בענף הבנייה והשיפוצים, ומשפיעים על הציבור הרחב של רוכשי הדירות ומשפצי הדירות. ריווח סיווג הקבלנים והסדרת ענף השיפוצים יביאו לצמצום נטל הביורוקרטיה לצד הגברת הפיקוח והאכיפה".

רשם הקבלנים עו"ד אמנון כהן הוסיף כי: "לשתי ההחלטות יש השלכות רחבות על המשך פעילות ענף הבנייה והשיפוצים, בצמצום נטל הרגולציה תוך שמירה על האינטרס הציבורי הרחב. בכוונתו להמשיך במגמה זו ולפעול לקבלת החלטות נוספות שיבטאו את קיומן של עקרונות אלו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות