fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"תפקיד ראש העיר הוא כפוי טובה". גיורא שחר מסכם קריירה ארוכה בעיריית חדרה

גיורא שחר נקרא להחליף את מקום אביו ומאז כיהן שנים ארוכות כחבר מועצה, בוועדות עירוניות ובתפקידים ציבוריים רבים. בראיון לקראת פרישתו הוא מספר על הזכות שניתנה לו לשרת את תושבי חדרה ומברך על שלא נבחר כראש העיר   
גיורא שחר. צילום: פרטי
גיורא שחר. צילום: פרטי

גיורא שחר, עוזרו של ראש העיר צביקה גנדלמן בחמש השנים האחרונות, יוצא בקרוב לגמלאות ומסכם ארבעה עשורים של עשייה ציבורית ענפה. הוא הוזמן להחליף את מקומו של אביו בבחירות למועצה לפני 40 שנה ומאז הספיק לכהן כחבר הנהלת העיר וכחבר אופוזיציה לוחמני. בראיון הוא מסכם קריירה ציבורית עשירה ומקיפה בעיריית חדרה.

אביו של גיורא, משה שחר ז"ל, היה איש ציבור ונמנה על רשימה עצמאית בראשותו של עו"ד שלמה נשר, שחבריה התמודדו למועצת העיר בבחירות המקומיות שנערכו בשנת 1978. בחודש אוגוסט באותה השנה, נפטר משה טרם מועד הבחירות. במהלך השבעה, הגיע עו"ד נשר לביקור תנחומים והציע לגיורא להצטרף כמועמד במקומו של אביו ששובץ במקום השמיני ברשימה. "השבתי לו כי אני רואה בהצעתו כמעין צוואה של אבי והסכמתי מיד להיכלל ברשימה. עבדנו קשה מאד במשך שלושה חודשים ורשימתנו 'חדרה יפה', שהייתה המפלגה העצמאית הראשונה שהתמודדה בבחירות המוניציפליות מול מפלגות חזקות מאד, זכתה בשני מנדטים".

שני חברי המועצה מטעם הרשימה היו עו"ד שלמה נשר וסא"ל במיל' שלמה שושני. גיורא שיתף פעולה עם שושני, נבחר לכהן בוועדת התחבורה העירונית ואף ייעץ לשושני בעניינים עירוניים שונים. כשנה לאחר הבחירות קיבלה מועצת העיר בראשות ראש העיר דאז, יחיאל כהנא, הצעה של שושני, ביוזמתו של גיורא, להקים מוקד עירוני שירכז את פניות התושבים, ינווט אותן לגורמים הרלוונטיים ואף יעקוב אחר ביצוען. "כיום, בכל רשות מופעל מוקד עירוני, אך באותם ימים, היה מדובר בהצעה חדשנית וחשובה. בפועל, למרות שאושרה ההצעה, לא הוקם המוקד אלא רק לאחר למעלה מעשור, מטעמים שאינם ברורים לי עד היום ולדעתי נבעו בעיקר מקיבעון מחשבתי". אותו מוקד הוקם בתקופת כהונתו של ראש העיר נחמיה להב והופעל לראשונה עם פרוץ מלחמת המפרץ בשנת 1991.

בניין עיריית חדרה (צילום: שלומי גבאי)
בניין עיריית חדרה (צילום: שלומי גבאי)

בחודשי הקיץ של שנת 1987, כחבר ותיק בוועד האגודה השיתופית נווה חיים, ניהל גיורא את הפקת כנס היובל של שכונת נווה חיים ואף שיחק במחזמר המקורי שנכתב על ידי יגאל תיבון והועלה ע"י כ-200 מבוגרים וילדים מתושבי השכונה. המחזמר הועלה על במה ענקית שהוצבה בגב מגדל המים ההיסטורי ששולב כחלק מהתפאורה וצפו בו כ-2,500 מתושבי השכונה. "עבודות ההכנה לכנס היו מרובות וגלשו בכל יום לשעות הלילה הקטנות, פעילות שאין מהנה ממנה. היה זה קיץ שאני, ילדי וכל ילדי השכונה שהשתתפו במחזמר יזכרו כל ימי חייהם.

"אחרי כנס היובל, פנו אלי הורים מבית הספר ניצנים בשכונה, ובעידודה של הלה רעייתי ביקשו שאצטרף לוועד ההורים, שם נבחרתי לתפקיד יו"ר הוועד. במסגרת ועדי ההורים  הקמנו, לראשונה בחדרה, ועד הורים עירוני שמייצג את כל ההורים במוסדות החינוך בעיר, והייתה לי הזכות להיבחר לתפקיד יו"ר ועד ההורים העירוני".

אחרי פעילות גדושה ומתוקשרת במסגרת ועד ההורים העירוני, שהגיעה לשיאה במאבק על המעבר לשיטת בתי ספר שש שנתיים ותקינות המבנים שנבנו כדי לאכלס את תלמידי החטיבות, הבין גיורא שכדי להשפיע עליו להגיע למועצת העיר ולשם כך עליו להצטרף למסגרת פוליטית.

"בשנת 1990 הצטרפתי לשורות מפלגת מר"צ ובבחירות 1993 קיבלה המפלגה מנדט אחד ואני כראש הרשימה כיהנתי  כחבר במועצת העיר, בראשות ראש העירייה דאז, עו"ד נחמיה להב. שלוש שנים וחצי כיהנתי בקואליציה העירונית ובהנהלת העירייה. בשנה וחצי האחרונה של הקדנציה עברתי לשורות האופוזיציה אחרי שהתרעתי רבות על התנהלות לקויה של העירייה, אך כאשר ראיתי כי הערותיי נופלות על אוזניים ערלות פרשתי מהנהלת העירייה".

בהיותו מחוץ למועצה הצליח שחר, באמצעות עתירה שהגיש לבג"ץ במימון מפלגת מרצ, להביא לפיטורי גזבר העירייה טוביה רכטמן בגין קבלת כספים אסורה. לאור זאת, נערך גיורא לבחירות בשנת 1998 ברשימה עצמאית, "שחר", עמה זכה בשלושה מנדטים וחזר למועצה יחד עם חדווה יחזקאלי ומורן שגב.

צביקה גנדלמן. צילום: קרן אידלזון
צביקה גנדלמן. צילום: קרן אידלזון

"באנו למו"מ קואליציוני עם ראש העיר הנבחר מר ישראל סדן אבל אז התחיל הפספוס הגדול, כאשר התברר שכל התפקידים הבכירים, קרי סגני ראש העירייה, 'נמכרו' לפני הבחירות לסיעות שהיו חזקות לפני הבחירות והתרסקו לגמרי אחריהן. סיעת שחר שקיבלה 3 מנדטים ואת מירב קולות הבוחרים, נשארה למעשה מחוץ לקואליציה. בשל לחץ שהפעילו בוחרינו, לאחר שלושה חודשים הצטרפנו לקואליציה העירונית תמורת תפקידים זוטרים, כשאני מוניתי לתפקיד סגן ראש העיר בתואר, ללא שכר".

לאחר פחות משנה בקואליציה, הושעה גיורא מחברות בישיבות ההנהלה, עקב ביקורת שהשמיע על התנהלות לא תקינה ובזבוז כספי הציבור. לאור החלטת הנהלת העירייה, החליטו חברי סיעת שחר לעזוב את הקואליציה העירונית ולפעול כאופוזיציה. עם תום הקדנציה השנייה שלו כחבר מועצה, החליט גיורא להתמודד בבחירות לראשות העיר, החלטה שבמהרה הצטער עליה. "מסע הבחירות היה עבורי מלא ייסורים וציפיתי בכיליון עיניים שיגמר. בסופו לא נבחרתי לראשות העיר ורשימתי זכתה ב-2 מנדטים בלבד. זו הייתה כמובן מכה אנושה שלקח לי זמן רב להתאושש ממנה. אחרי כמה חודשים כעוזרו של ראש העיר צביקה גנדלמן הגעתי למסקנה שתפקיד ראש העיר הינו כפוי טובה ובמידה מסוימת לא אנושי, ואני מברך על שלא נבחרתי לתפקיד".

שחר עוד שימש כחבר מועצה בקואליציה של ישראל סדן, וב-2008 סיים 15 שנים רצופות כחבר מועצה בהתנדבות. באותה שנה, סגר את בית העסק לצרכי חשמל שהיה בבעלותו כ-40 שנה ופעל בקמפיין הבחירות של צביקה גנדלמן, שהתמודד בבחירות לראשות העיר ולא זכה. אבל גנדלמן זכר לו חסד נעורים ולאחר שנבחר מינה אותו לתפקיד עוזר ראש העיר במשרת אמון. "בסוף החודש אסיים תקופה של 5 שנים בתפקיד ואחרי שמלאו לי בשעה טובה 70 שנים אני נאלץ לפרוש מאחר ומשרד הפנים אינו מאפשר העסקה בשכר אחרי גיל זה", מסכם גיורא שחר קריירה ארוכה ועשירה של פעילות ציבורית. "אני שמח על שניתנה לי הזכות לשרת את תושבי חדרה. אני סמוך ובטוח שצביקה גנדלמן יביא את חדרה להישגים חדשים ולמקום ראוי בין הערים המובילות בישראל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות