fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תחיית המוזיקה בחדרה

צילום: יהודית חלפון תודורוס
צילום: יהודית חלפון תודורוס

"חשוב לי שיבינו שנעשה פה תהליך שיכול להוביל את הילד לקבל מקצוע, זה לא חוג אלא ממש בית ספר לכל דבר המעניק סל מיומנויות מוזיקליות", אומר טופיק מרום, מנהל הקונסרבטוריון בחדרה, מוסד אשר עבר בשנים האחרונות הליך עמוק ומשמעותי של שדרוג, העשרה והתפתחות.

אולי לא ידעתם זאת, אבל מוזיקה נחשבת לתחום הלימוד היחידי המפעיל את שתי אונות המוח, מה שכמובן משפר את היכולת הקוגנטיבית של הילד, מעבר להנאה הרצופה שבנגינה ושמיעת מוזיקה. הקונסרבטוריון העירוני בחדרה הוא בית ספר מקצועי למוסיקה, המעניק חינוך מוסיקלי רחב לילדים ולבני נוער בגילאים 4-18. המוסד פועל תחת עמותת פנאי וקהילה.

כ150 תלמידים לומדים כיום בקונסרבטוריון שיעורים פרטניים, בכל מגוון כלי הנשיפה, כמו גם שיעורי פסנתר וכלי הקשה, פיתוח קול, כלי פריטה (גיטרות) וכלי קשת. התלמידים נהנים גם משיעורי העשרה בנושאים שונים בינהם תורת המוזיקה ותולדות המוזיקה. תלמידי הקונסרבטוריון משתלבים בגופי הביצוע השונים הכוללים תזמורות ברמות שונות, שירת מקהלה ונגינה בהרכבים כגון מוסיקה קאמרית, כלי הקשה, רוק.

המקום מאפשר  לימוד מקצועות עיוניים הכוללים בין השאר פיתוח שמיעה, סולפג', תיאוריה, ספרות המוסיקה, כמו גם תכנית עשירה של פעילויות משלימות המאפשרות לתלמידים לצבור ניסיון בהופעה על במה, מפגשים מוסיקליים, קונצרטים, סדנאות, כיתות אמן ועוד.

לדברי מרום, המקום זכה להתחדשות ב2014, כשעד אז היה בדעיכה מסוימת. “לפני כן הקונסרבטוריון היה פעיל אבל מסיבות שקשורות להנהלת העיר דאז הוא דעך עד שלמדו בו פחות מ20 תלמידים בשנה, הוא התקיים במבנים של בית הספר למדעים ויהדות ברחוב עין גב בתנאים נוראים, זה היה מקום לא משופץ עם מים שנזלו מהתקרה. קיבלנו החלטה להחיות אותו מחדש".

לפני שלוש שנים, נמצא מבנה ראוי ומכבד לקונסרבטוריון. עיריית חדרה וקניון עופר לב חדרה חברו יחדיו למיזם שנקרא התחדשות הקונסרבטוריון העירוני וב2015 הועבר המוסד לשטח נרחב ומתאים בקניון, שם גם זכה לנראות טובה המתאימה ללימודי מוזיקה.

צילום: יהודית חלפון תודורוס
צילום: יהודית חלפון תודורוס

מרום מסכים עם ההנחה כי יש ייחודיות ויתרון בשילוב של מקום כמו קניון המאופיין באווירת קניות, אוכל וקלילות לבין הקונסרבטוריון שמביא עמו ניחוח תרבותי, מוזיקלי ויצירתי. הילדים ובני הנוער יכולים רק להרוויח מכך. “כן, זה נכון", הוא אומר, “חשבנו על השילוב הזה והיום גם הקניון וגם הקונסרבטוריון נהנים משיתוף הפעולה , כי יש לנו בקניון במה להופעות מול קהל וזה גם נותן ערך מוסף להוויה של הקניון ולכל האנשים שמגיעים ורואים שזה לא רק לבוא ולעשות שופינג. לב חדרה משקיע המון כדי להביא פעילויות טובות ואנחנו השתלבנו באלה. בשנה שעברה למשל החלטנו לעשות קונצרט באמצע הקניון, עלינו עם תזמורת המקלה שלנו וממש עשינו שואו מוזיקלי לתושבי חדרה שבאו לעשות קניות, זו הייתה הפקה מוזיקלית שהשקענו בה קרוב לחצי שנה".

עם הזמן, המוסד זכה לצמיחה מרשימה ולמדו בו יותר מ500 תלמידים. גופי הביצוע של הקונסרבטוריון מרבים להופיע בקונצרטים בארץ ובחו"ל, מופיעים בפני הקהילה המקומית ובכנסים בינלאומיים. תלמידי המוסד הבוגרים ניגשים בהצלחה לבחינות בגרות במוסיקה ותלמידים מצטיינים זוכים במלגות ומתקבלים לתזמורות איכותיות.

בכדי להגיע להצלחה הזו, מרום מספר כי במהלך ארבע השנים האחרונות הוא נכנס לתהליך של הכנת הקונסברטוריון לקבלת הכרה ממשרד החינוך, מה שאומר גם, קבלת תקצוב משמעותי נוסף. “אני לא רוצה להכנס למספרים אבל מדובר בתקציב משמעותי לשיפור כל נושא העשרת התלמיד במוסד", הוא אומר, “ישנן דרישות ברורות מאוד לגבי איך קונסרבטוריון אמור להיראות כדי שמשרד החינוך יכיר בו כמקום ללימודי מוזיקה באופן מקצוע, והשנה זכינו להכרה. זאת אחרי שעברנו תהליך של הגדלת מספר התלמידים, הוספת מיני פעילויות, שימת לב לאיכות המורים, דגש על נושא ההעשרה כי למשל מחייבים אותנו מהמשרד לכמות תלמידים שמשתתפים בהרכבים מוזקלים. גם דאגנו לכך שהמבנה עצמו יהיה ראוי ומתאים ללימודי מוזיקה".

כעת נפתחות שלוחות נוספות של הקונסרבטוריון במערב ובמזרח העיר, זאת כדי להקל על תושבי חדרה, שלא יצטרכו לנסוע רחוק ויוכלו לנגן ולפתח את כשרונם קרוב לבית.

כמו כן מתנהל פרויקט לחילופי נוער בתחום המוזיקה, השנה התארחו תלמידי הקונסרבטוריון בעיר נירנברג הנחשבת לעיר התאומה של חדרה ובשנה הקרובה, כמחווה חוזרת, משלחת מוזיקלית של צעירים תגיע מנירנברג לחדרה.

מרום מוסיף כי מחלקת הנגינה בכלי קשת מתרחבת בימים אלו, שיעורי נגינה נוספים מתווספים לתכנית הלימודים ובנוסף לשיעורי לימוד נגינה בכינורות, תוכלו ללמוד גם נגינה על צ'לו. התלמידים גם יצאו השנה לשמיעת קונצרטים של תזמורות סימפוניות מובילות ברחבי הארץ.

כדאי לסמן ביומן התלמיד שב28.8 יערך בקונסרבטוריון יום פתוח לצורך הכרות והתרשמות מהנראות של המקום, המורים המלמדים בו, שאילת שאלות ובירורים. בנוסף היום הפתוח מיועד לתלמידים הממשיכים משנים קודמות, כדי שיגיעו בנוחיות ויבנו לעצמם מערכת שעות אישית לשנה הקרובה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות