fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רשת אורכידאה תקים מלון בחאן אל עומדאן

חאן אל עומדאן (צילום: אלכס דבורק)
חאן אל עומדאן (צילום: אלכס דבורק)

היסטוריה בעכו. אחרי שנים ללא זוכים במכרז לבנייה מלונאית בחאן אל עומדאן בעיר העתיקה,  משרד התיירות הודיע כי רשת מלונות אורכידאה בבעלות האחים נקש תקים מלון במבנה העתיק בעכו העתיקה. המלון יוקם בשיתוף משרד התיירות והחברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת. המלון יכלול לפחות 50 חדרים וישתרע על שטח של כ-5500 מ"ר. הבניה תהיה כפופה לשימור העתיקות בשטח ותשתלב בנוף המקומי. החמאם התורכי הוא מבנה חד קומתי הרוס, שבחלקו מיועד לשימור. הגישה לחמאם היא דרך שערי כניסה המובילים לדרך הציבורית. השטח הבנוי של החמאם הוא כ-494 מ"ר.

השטח יימסר לזוכה על פי תנאי המכרז של רשות מקרקעי ישראל וכולל מבנה היסטורי ששימש בעבר כחמאם ויופעל עם פתיחת בית המלון. כמו כן, במסגרת הבנייה תיבנה חזית מבנה שפונה למרינה וחזית נוספת לכיוון כיכר הדייגים. ההשקעה של היזם צפויה להסתכם בעשרות מיליוני שקלים. פרויקט זה משתלב בשורה ארוכה של פעולות שיזם והשקיע משרד התיירות בעיר, כמו שיקום והפיכת מזח המרינה לטיילת, שביל נפוליאון וכן שיפוץ ושימור אולמות האבירים, המבוצעות על ידי החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת.

בחודש ספטמבר יצא מכרז נוסף ברשות מקרקעי ישראל לבנייה מלונאית בחאן שהוגדר כמשימה חשובה. בשנת 2013 יצא המכרז הראשון למכירת החאן לצורך הקמת מלון עם 200 חדרי לינה. בעקבות המכרז, קמה התנגדות מצד הווקף המוסלמי שדרש שהמבנה יוחזר לידיו. המכרז עורר סערה בקרב תושבי עכו העתיקה, שכן אחד מתנאיו היה פינוי הדיירים המתגוררים בקרבת חאן אל-עומדאן וחאן א-שוני. ראש העירייה שמעון לנקרי אמר אז, כי לא ייתן  לבנות בחאן אל-עומדאן בלי שיימצא פתרון הולם לדיירים.

למכרז הוגשו התנגדויות, והווקף המוסלמי אף תבע את החברה לפיתוח עכו בגין הזנחת המקום וחשש מקריסתו, ומאז הנושא נמצא בהתדיינות משפטית. בדצמבר 2017 הגישה החברה לפיתוח עכו בקשה לרשום את זכויות חאן אל-עומדאן על שמה ולמנות כונס נכסים. עלות שיפוץ החאן והפיכתו לבית מלון מוערכת בעשרות מיליוני שקלים.

חאן אל-עומדאן, או "חאן העמודים"  נחשב לחאן הגדול ביותר בישראל והשמור מבין כולם. החאן הוקם בשנת 1784, בתקופת שלטונו של אחמד אל ג'זאר, השליט הגדול שהקים בעכו לא מעט מבנים ציבוריים בתקופה העות'מאנית, לרבות גן הבוסתן ששופץ אף הוא על ידי משרד התיירות באמצעות החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת.

במקום שכן לפני הקמת החאן בית המכס של השלטון הצלבני. כאשר החליט אל ג'זאר להקים כאן את החאן הוא שם דגש אישי ומיוחד על תכנונו. החאן כולל שתי קומות שבמרכזן חצר. הקומות בנויות מאכסדראות בעלות 40 עמודים שהובאו לכאן מקיסריה ועשויים מאבני גרניט .מעבר לאכסדראות, שהן למעשה מרפסות הליכה, קיימים חדרים שונים, כאשר בקומה הראשונה הוקדשו החדרים לפעילות מסחרית ועסקית ואילו בקומה השנייה פעל בית הארחה לסוחרים ועוברי אורח שהגיעו לעכו.

חאן אל עומדאן (צילום: אלכס דבורק)
חאן אל עומדאן (צילום: אלכס דבורק)

שר התיירות יריב לוין: ״מדובר בהבעת אמון ענקית בעכו כעיר תיירות ובמהלך שישדרג מאוד את אזור העיר העתיקה וייתן פתרונות לינה מצוינים. אני מבקש להודות לכל מי שלקח חלק בפרויקט ובמיוחד לראש העיר, שמעון לנקרי, אשר בעבודה משותפת הביא לתוצאה הנהדרת הזאת".

מנכ"ל החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת יובל פורת: "מדובר בפרויקט משמעותי מאוד לעכו העתיקה, שיוסיף  לפחות 50 חדרי לינה בעיר העתיקה עצמה, ישדרג את אזור הנמל ויצטרף להשקעות בתחום התשתיות שמשקיע משרד התיירות בעכו העתיקה. העובדה שהחברה הזוכה הינה בעלת ניסיון ומוניטין בפרויקטים מסוג זה, מעודדת ותאפשר לכל הגורמים לשתף פעולה ולהוציא את מיזם בניית המלון והפרויקטים הנלווים מהכוח אל הפועל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות