fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ראשי רשויות מהצפון: "הצעירים נוטשים ועוברים לתל אביב"

יום הגליל בכנסת
צילום ליאור רותם

אתמול (שלישי) התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, לדון ביישום תוכנית הממשלה לחיזוק הצפון, והתמקדה במעקב אחר פיתוח אזורי תעשייה ויצירת מקומות תעסוקה. כבר בפתח הישיבה אמר היו"ר כבל כי הוועדה הקדישה לנושא דיונים רבים, כדי לוודא שהצהרות הממשלה להשקעה של 15 מיליארד שקל בצפון אכן ימומשו. לדבריו, בישיבות הקודמות לא נמצאה התקדמות במימוש ההבטחות ובדיון הזה ביקש לדעת כמה מתוך התקציב אכן נוצל.

ח"כ איתן ברושי מהמחנה הציוני ומיוזמי היום, אמר כי השאלה היא אם בשנת 2017 הייתה הגירה שלילית או לא, ואם יש הגירה שלילית הממשלה נכשלה ולפי מה שהוא מבין אכן יש הגירה שלילית. ראש עיריית מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט, אמר כי התוכנית יצאה לדרך ומה שמדאיג אותו זה שהיא תימשך גם ב-2019. עוד הוא ציין כי בצפון נבנות 45 אלף יחידות דיור וכדי לאכלס אותן צריכים כבישים מהירים והגדלת מענקים להקמת תעשייה.

ח"כ איל בן ראובן תושב יודפת שבמשגב, מהמחנה הציוני אמר: "אנחנו שואלים את עצמנו איך משאירים את הבנים שלנו בצפון, כדי להביא קטר תעסוקתי צריך תוכנית ייחודית לצפון. שר הכלכלה הבטיח שאם נביא לו קטר הוא יתמוך, אבל זה הוא שצריך להביא. יש חברת ענק ביטחונית, שלא ניתן לומר את שמה, שאנחנו במו"מ איתה אבל אם היא לא תקבל הטבה אמיתית היא לא תבוא לצפון.

יום הגליל בכנסת
צילום ליאור רותם

ח"כ חיים ילין אמר כי בפעם האחרונה שהייתה תוכנית של השקעת 17 מיליארד שקל בנגב שמעון פרס היה שר הנגב והגליל, ועד היום מחפשים שם את הכסף. "יש לי טראומה שמדברים על מספרים גדולים ואני לא מצליח להבין מי מטרפד את תוכנית הצפון. אני שומע יותר ויותר צעירים שאין להם איפה לגור ואין להם פרנסה בצפון וזה סימן שהממשלה נכשלה", אמר. ח"כ יעקב פרי הוסיף: "אם בודקים את החלטת הממשלה אז 14 מתוך 15 המיליארד היו צפויים להגיע לצפון גם קודם". ח"כ רועי פולקמן אמר כי האתגר הוא להביא חברות היי-טק וטכנולוגיה לצפון ולהסתכל עליו במבט אזורי.

נציג האוצר, עידו סופר, התייחס לתוכנית ואמר כי הביצוע שלה מתקדם היטב ואת המידע המדויק הוא יעבר לוועדה. סמנכ"לית משרד הכלכלה, מיכל פינק, הוסיפה כי המשרד משקיע ב-2017-2018 900 מיליון שקל בקידום תעסוקה והגיע להבאת 3,200 משרות ישירות.

נציגי ראשי הרשויות מהצפון אמרו כי תכניות לחוד ומציאות לחוד, והלינו על כך שהצעירים עוזבים את הצפון ועוברים לתל אביב. ראש המועצה המקומית חורפיש ויו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, אל"מ(מיל) מופיד מרעי, הוסיף כי היישובים הלא יהודים לא קיבלו התייחסות בתוכנית. ח"כ איילת נחמיאס ורבין הוסיפה כי המגזר הערבי חייב להיות שותף בתוכניות. לדבריה, ההחמצה הגדולה ביותר בצפון היא התיירות שסובלת מהיעדר פיתוח והשקעה. "אין הרבה אינטל בעולם אז אתם רוצים הרבה אינטל בארץ", שאלה ח"כ נחמיאס ורבין.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי אי אפשר להתעלם מהעשייה של הממשלה, אבל הצפון הוא עדיין האזור המוחלש ביותר מבין כל האזורים בישראל, ועדיין מתקיימת בו הגירה שלילית. לדבריו, הממשלה חייבת לשנות את התפיסה ולטפל באזור בראייה כוללת, גם בתקציבים הבאים של 2017-2018.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות