fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: אחרי 20 שנה החל ניקוי מדינת הילדים מאזבסט

המשרד להגנת הסביבה: "יש למנוע ‏הכנסת ‏אוכלוסייה ‏חדשה ‏לשטחים‏ הסובלים‏ ממפגעים,‏ גם ‏אם‏ קיימת ‏במקום‏ אוכלוסייה‏ שנחשפה ‏בעבר"

אחרי 20 שנה מאז נחשפו מצבורי אזבסט בשטח מדינת הילדים שהיה אמור להיות פארק שעשועים בנהריה, המשרד להגנת הסביבה החל לנקות את הקרקע.  מדובר בפרויקט לאומי של המדינה לניקוי אזבסט בגליל המערבי בהשקעה של מיליארדי שקלים שאמור להסתיים עד אפריל 2016.

תזכורת: האזבסט הקבור באדמה עלה סדר היום בשנת 1998 כשהחלו העבודות להקמת מדינת הילדים בנהריה. מקורו ממפעל איתנית _ ישאזבסט שעד שנת 1997 ייצר מוצרי בנייה מאזבסט וקבר בכל נהריה והגליל המערבי פסולת אזבסט מסרטנת. בזכות פעילותה של אורית רייך, מייסדת העמותה לאיכות חיים וסביבה בנהריה, הפסיקו עבודות ההקמה.

לאחרונה הגיע צוות של אגף אבק מזיק מהמשרד להגנת הסביבה לשטח, בו נמצא אזבסט חשוף. כמו כן, יש יסוד סביר להניח כי דרומית למפעל איתנית גם קיימים מצבורי אזבסט גדולים.

באזור אכזיב מתוכנן לקום פרויקט בנייה גדול של חברת הבנייה צמח המרמן, לו טרם ניתן היתר בנייה, כיוון שהמשרד להגנת הסביבה מתנה את היתר הבנייה בהכנת סקר קרקע לאיתור אזבסט בשטח מפעל מוליתן. בנוסף, המשרד דורש מהיזמים לערוך דיגום של גזי קרקע במוקדי זיהום הנמצאים בשטח הפרויקט המתוכנן ולדאוג לפינוי האזבסט גם בשטחים שמסביב.

בפרוטוקול המשרד שיצא לאחרונה נכתב כי "יש למנוע ‏הכנסת ‏אוכלוסייה ‏חדשה ‏לשטחים‏ הסובלים‏ ממפגעים,‏ גם ‏אם‏ קיימת ‏במקום‏ אוכלוסייה‏ שנחשפה ‏בעבר ‏ולכן,‏ יותר ‏מעשור,‏ המשרד ‏התנה‏ אישור ‏תוכניות‏ חדשות,‏ בעיקר‏ בנהריה,‏ בניקוי‏ אזבסט‏ בשטחי‏ התוכנית ‏ובשטחים‏ הסמוכים. יודגש ‏כי‏ יש‏ לסיים ‏את ‏הניקוי‏ במתחמים ‏הגובלים טרם‏ מתן ‏היתר‏ הבניה ‏ולא ‏לפני‏ שלב‏ האכלוס, ‏בין‏ היתר‏ כדי‏ למנוע ‏חשיפה ‏של‏ ציבור ‏העובדים‏".

פרויקט הבנייה מעורר מאבק ציבורי של תושבים ופעילי סביבה שדורשים להפסיק את הבנייה על החופים.

מנקים את האזבסט לפני קבלת היתרי בנייה (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מנקים את האזבסט לפני קבלת היתרי בנייה
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "התנאים בנושא האזבסט שנקבעו על ידי המשרד קובעים, בין היתר, קבלת תמונה מלאה לגבי נוכחות אזבסט בקרקע בטווח של 100 מטר לפחות מגבול התוכנית, וסיום ניקוי האזבסט ככל שיידרש בטווח זה.  נדגיש כי מרבית השטחים באזור זה כבר נוקו מאזבסט, כמו גם שטחי התוכנית עצמה. העמדה של המשרד היא כי יש להקדים את פעולות הניקוי על מנת לאשר את היתר הבניה ואיכלוס התוכנית, ולפיכך יש לפעול במלא המרץ על מנת לסיים את ניקוי האזבסט במהלך השנה הקרובה, במקביל לעבודות שיבוצעו במסגרת הפרויקט אותו מבצעת המדינה".

מהיזמים של פרויקט אכזיב, חברת צמח המרמן נמסר: "המשרד להגנת הסביבה ליווה לאורך כל הדרך את ביצוע הסקרים ופעולות הניקוי שנדרשו היזמים לבצע בשנים האחרונות. הושקעו כספים רבים לניקוי השטח ויש בידנו אישור רשמי מהמשרד להגנת הסביבה כי הקרקע של הפרויקט נקייה מאזבסט. גם במסמך האחרון, מתאריך 26 בינואר 2016, נכתב כי שטח הפרויקט נקי. לכן אנחנו מאוד מופתעים מהדרישות החדשות של המשרד להגנת הסביבה במסגרת הליך קבלת היתרי הבנייה. אנחנו כמובן נפעל בהתאם לאותם דרישות, לא נעגל פינות ונכבד כל דרישה. בסופו של דבר עומדת לנגד ענינו המחויבות שלנו לשלום רוכשי הדירות ונעשה כל שנידרש לעמוד באותה התחייבות".

מעיריית נהריה נמסר: "העירייה מקיימת דיונים בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה על מנת לאפשר ניקוי האזבסט האמור לפני אכלוס השכונות החדשות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות