fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נאמן למקור

שלום אהרון עברי, בן 13 מנהריה, הוא ילד הפלא החדש. דתי-חרדי, פייטן בחסד, ששר בערבית והפך ללהיט גם במגזר: "אני לא מחפש להיות כמו הזמרים המזרחיים של ימינו. המטרה שלי היא לשמר את המורשת. אני נושם את המוזיקה הזאת"
שלום עברי צילום: דורון גולן
שלום עברי צילום: דורון גולן

 

 

שלום אהרון עברי, רק בן 13, דתי-חרדי מנהריה, הפך לילד הפלא של השירה הערבית העתיקה ושירת הפיוט בארץ. הסגנון: ספרדי ירושלמי. בכך למעשה ממשיך עברי הצעיר את מורשת יהדות ספרד בתפילה, שיר ופיוט.

בעוד כל בני גילו מאוהבים בבן-אל וסטטיק, אנשי השנה בכל ערוץ אפשרי, עברי  מזמר את שיריה הקלאסיים של אום כולתום האגדית ועוד שירים ששמע בבית של סבו וסבתו.

ילד הפלא מנהריה הפך עם השנים למבוקש מאוד בקרב קהילות חרדיות ובמגזר הערבי. הוא מוזמן לאירועים יוקרתיים, עומד על הבמה במשך שעות ומייצר חוויה מרגשת, כזאת שכבר כמעט ולא שומעים בהופעה חיה בעידן של היום.

ביום חמישי לפני שבועיים הגיע עברי למצוות, עלה לתורה וקרא את פרשת ניצבים. קולו העמוק סוחף אחריו רבים מהמתפללים בבתי הכנסת בנהריה שמגיעים לשמוע אותו חזנות טהורה.

מגיל שמונה הוא מתפלל בבית כנסת 'למען שמו באהבה' בשכונת עמידר בנהריה. בראש השנה עמד לצידו בן דודו, הפייטן המוכר אליחי לגריסי. השניים קראו את תפילות ראש השנה וכמובן גררו תגובות מדהימות. עברי מספר שהוא מחכה ליום הכיפורים, לתפילה הפיוטית היפה ביותר לדבריו, ולתפילות קול נדרי.

שלום עברי צילום: דורון גולן
שלום עברי צילום: דורון גולן
צילום: דורון גולן
צילום: דורון גולן

נס סיר השמן

עברי לומד בכיתה ח' בבית הספר 'ברכת ישראל' בעכו, בזרם של תלמוד תורה.   יש לו שבעה אחים ואחיות. בגיל שלוש ניצלו חייו בנס, כשסיר עם שמן רותח נפל  על גופו. סימני הצלקות מאותו אירוע נשארו על גופו וידיו. דרגות הכוויות היו כל כך קשות עד כי עורו התקלף את עצמותיו. השיקום היה ממושך מאוד.

מירו עברי, אביו של אהרון, הוא גם דמות מוכרת בנהריה. הוא משמש משגיח כשרות במועצה הדתית בעיר. משפחת עברי, במקור מעכו, עברה להתגורר בנהריה לפני 22 שנה. המשפחה הייתה שומרת מסורת ובגיל 19 חזר עברי בתשובה. עברי מלווה את בנו לכל ההופעות ומנסה לקדם אותו לחשיפה ארצית.

אהרון עברי: "הייתי מבלה הרבה בבית של סבא וסבתא שלי. הייתי בן תשע, הם היו שומעים שירים של עבדל וואהב, שהוא היה מחדש ומחיה את המוזיקה  הערבית הקלאסית. עם הזמן מצאתי את עצמי שומע גם את יחיאל נהרי, זיו נהרי. המוזיקה מורכבת משירים בערבית ואנדלוסית. זו מוזיקה עמוקה מאוד, מדברת אל נפש האדם".

מה החלום שלך?

"להיות כמו הזמר זיו יחזקאל. הוא יהודי חרדי, חובש כיפה, ששר בערבית. אני לא מחפש להיות זמר מזרחי כמו שיש בימינו אלא להישאר נאמן למקור, לטעמים של המסורת. כשאני עולה על הבמה נעלם לי הפחד, ואני חייב ביטחון עצמי גבוה. אבא כל הזמן אומר לי ' אל תפחד, אתה זמר הכי טוב, אין מה לדאוג'".

במשך 15 שנה מקיים מירו עברי את הילולת 'באבא חאקי' לזכרו של רבי יצחק אבוחצירה. לפני מספר שנים לקח אהרון את המיקרופון והחל לשיר. הקהל שהגיע להילולה היה המום. אהרון נזכר: "שרתי שיר פיוטי 'הבט סבל'. כולם נדהמו, היו המומים, אמרו שהצלחתי להזכיר להם את החוויות בילדות. אני רק בן 13, אבל מרגיש הרבה יותר גדול. יש לי ספר שירים של אום כולתום עם פירושים לשירים ואני מנסה להתחבר לטקסט ולפרשנות. המטרה שלי היא לשיר ולשמר את המורשת, אני נושם דרך המוזיקה הזאת".

עברי גאה בבנו. מסביר שכל הזמרים בשירה הפיוטית – יניב בן משיח, משה דואק- כולם התחילו כזמרי ילדות. גם עברי חלם בילדותו לשיר בערבית ולמעשה מגשים את חלומו דרך בנו.

מירו עברי: "לא היה מישהו שישקיע בי, לפתח קריירה, וזו עבודה מאוד קשה. אנחנו כל הזמן באירועים בארץ. לכן אני גאה שיש לי את היכולת לפתח את אהרון  ודרכו  את המסורת העתיקה שלנו. הוא הילד היחיד מכל שבעת ילדיי שיצא פייטן. אנחנו מופיעים כל הזמן באירועי חזנות בבתי כנסת, הכנסת ספר תורה, חנוכת בית, אפילו בטקסי חלאקה. אהרון מגיע עם קלידן ודרבוקיסט".

ומה הם המגזר הערבי?

"יש ביקוש עצום להופעות. הזמינו אותנו אפילו להופעה בכאבול. זה לא מובן מאליו שילד בן 13, חרדי, שר בערבית ומצליח לדייק ולרגש את הקהל. אצלנו בבית אין טלוויזיה, אנחנו שומרים מאוד על הערכים. ולי מאוד חשוב שאהרון יצליח בלימודים. גם אם חוזרים מהופעה לפנות בוקר, אהרון בשבע ורבע עומד ומחכה להסעה לבית הספר. אני מרגיש שאהרון הוא ילד מאוד בוגר לגילו, הוא כמו איש צעיר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות