fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מפעלי בז"ן בראש המזהמים

כך עולה ממרשם הפליטות לסביבה של המשרד להגנת הסביבה שפורסם השבוע, והציג את פליטות המזהמים של למעלה מ-500 המפעלים הגדולים בישראל. עם זאת, ישנה גם הפחתה בפליטת המזהמים לאוויר
מפעלים מזהמים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)
מפעלים מזהמים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)

מפעלי בז"ן ממוקמים בראש רשימת המפעלים המזהמים בישראל, כך עולה ממרשם הפליטות לסביבה של המשרד להגנת הסביבה שפורסם השבוע, והציג את פליטות המזהמים של למעלה מ-500 המפעלים הגדולים בישראל ואת מדדי ההשפעה הסביבתית של החברות הציבוריות וחברות הדלק.

עם זאת, נרשמה הפחתה של עשרות אחוזים בפליטות המזהמים לאוויר בישראל בין השנים 2012 – 2014 ובמשרד להגנת הסביבה ציינו, כי ההפחתה בזיהום נובעת מפיקוח ואכיפה של המשרד להגנת הסביבה והדרישות לעמידה בתקני פליטה אירופיים, מעבר לשימוש בגז טבעי ויישום טכנולוגיות מתקדמות לצמצום הפליטות.

המשרד להגנת הסביבה פרסם השבוע, זו השנה השלישית, את  מרשם הפליטות  של חברות ומפעלים  בתעשייה. בנוסף למרשם פליטות של למעלה מ-500 מפעלים, מציג המפלס מדד סיכון סביבתי המדרג 40 חברות ציבוריות, 100 מפעלים וכ-1000 תחנות דלק, על פי פליטות מזהמים לאוויר, לקרקע, לים ולנחלים, אחסון חומרים מסוכנים, מיקום, ואי ציות לחקיקה הסביבתית. בין עשרת המפעלים המובילים במדד, שקיבלו את הציון הגרוע ביותר, עומדים מפעלי בז"ן. במקום החמישי נמצאת תחנת הכוח של חברת החשמל בחיפה, במקום התשיעי כרמל אולפינים ואת העשירייה חותמים מפעלי שמן תעשיות שמנים בחיפה.

 

מפעלים מזהמים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)
מפעלים מזהמים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)

המשרד להגנת הסביבה פועל נגד המפעלים המזהמים באמצעי אכיפה בהם עיצומים כספים, התראות, שימועים, חקירות פליליות, הגשת כתבי אישום וצווי סגירה מנהלים. כנגד בז"ן , הממוקם בראש הרשימה המזהמת, בפעם השנייה ברציפות ,הגיש השנה המשרד להגנת הסביבה 4 כתבי אישום למפעלים אשר גרמו לזיהום אוויר ומים.

ראש עיריית חיפה יונה יהב הגיב לממצאי הדוח ואמר, כי הם אכן מציגים הפחתה משמעותית בפליטת המזהמים בנפת חיפה, אך עיריית חיפה לא תפסיק להילחם על זכות ילדנו לנשום אוויר נקי ולשם כך, היא תמשיך ותעבוד בשיתוף פעולה מלא ובשקיפות מול כל הארגונים הירוקים. בתוך כך, הוזמנו בשבוע שעבר ארגוני הסביבה השונים לשימוע ציבורי בו הוצגה התכנית הלאומית של המשרד להגנת הסביבה לשיקום מפרץ חיפה.

ליאורה אמיתי מעמותת אזרחים למען הסביבה מסרה בתגובה: "בז"ן שוב מדורג כמפעל הכי מזהם במדינה, ואנחנו מדגישים את העובדה הזו מאז תחילת 2015. העובדה המקוממת היא, שהמדינה ממשיכה לטרפד פתרונות של אנרגיה חלופית, כשהמפעלים הכי מזהמים הם מפעלי האנרגיה, תעשיית הנפט והדלק וחברת החשמל, חברה ממשלתית, הם המזהמים הגדולים ביותר ואלה אינן עובדות חדשות. השיפורים שהמשרד להגנת הסביבה מדגיש, הם בעיקר במדדים שקשורים למעבר לגז טבעי של חלק מהמפעלים. גם המדינה בעצמה ממשיכה להפר את חוק אוויר נקי ועד היום לא אישרה את התכנית הלאומית להפחתת פליטות, כפי שהחוק קבע והייתה אמורה להיות מאושרת כבר בשנת 2012".

מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אזרחים למען הסביבה עו"ד ג'מילה הרדל ואכים מסרה בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה מפרסם עובדות שהן חלקיות. נתוני המדד הם כלליים ומכוונים למשקיעים בבורסה. אולם, אם אנחנו מבקשים לדעת מה פולטים המפעלים הללו בפועל, מהארובות, למשל, אנחנו נאלצים לפנות לבית המשפט המנהלי בירושלים, בעתירות לחופש מידע וזאת משום שהמשרד, באופן שיטתי וקבוע, אינו מיישם את חוק חופש המידע בנוגע לפליטות המפעלים בכלל ובפרט במפרץ חיפה".

מבז"ן נמסר בתגובה: "הדו"ח של המשרד להגנת הסביבה מעיד על המשך מגמת השיפור הדרסטי בביצועים הסביבתיים של בזן, כאשר המדד הנוכחי מציג שיפור של 22 אחוזים ביחס למדד בשנת הדיווח הקודמת. שיפור זה הוא תוצאה של השקעת מעל מיליארד שקלים בנושאי איכות סביבה, מאז הפרטת קבוצת בזן ב-2007, תוך רכישת מתקנים סביבתיים וטכנולוגיות מתקדמות לצמצום הפליטות. יש לציין, שהמדד מתבסס על מתודולוגית דירוג בעייתית, אשר כוללת, בין השאר, היעדר הבחנה בין סוגי תעשיות ובין היקף פעילות המפעל. בהשוואה נכונה של מדדי הפליטות בבז"ן לעומת מדדי פליטות בבתי זיקוק בחו"ל, נמצא כי בז"ן ממוקמת בין בתי הזיקוק הטובים בעולם".

ראש עיריית חיפה יונה יהב מסר בתגובה: "העיר חיפה חווה ירידה דרמטית של זיהום בשנים האחרונות והאוויר פה ימשיך להיות טוב יותר, בוודאי מערים גדולות אחרות בארץ ובעולם. אך לא די בכך! נמשיך להתנגד לגידול בייצור דלקים וכימיקלים במפרץ חיפה. בשום פנים לא נאפשר פה הרחבה של מתקנים מזהמים. ממשלת ישראל צריכה להיות מחויבת לתושבי מפרץ חיפה, לחייהם, לרווחתם ולבריאותם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות