fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מיזם הרכב החשמלי תופס תאוצה על חשבונכם

המכונית החשמלית בדרך לקריות. צילום: דורון גולן
המכונית החשמלית בדרך לקריות. צילום: דורון גולן

עד כמה מושפעים חברי מועצת העיר מהמשמעת הקואליציונית העירונית, ניתן לראות בפרוטוקול של מועצת העיר קרית ביאליק, בה אישרו חברי המועצה את מערך הרכב החשמלי השיתופי של חברת השכרת פרטית ללא שבדקו את השפעתו בערים אחרות וללא שהוצגה בפניהם חוות דעת מקצועית בלתי תלויה.

המיזם הוצג לעירייה על ידי איגוד ערים לאיכות סביבה, ועל סמך זה הוחלט לאשר אותו בוועדת התחבורה העירונית ולאחר מכן במועצת העיר. היחידה שהביעה הסתייגות היא חברת מועצת העיר, הדס צור, שעל אף היותה חברה בקואליציה העירונית התריעה כי המיזם אינו מתאים לקרית ביאליק.

אישור מיזם זה מוציא ישירות מקופת העירייה 350 אלף שקלים שיופנו בלעדית למיזם שמופעל על ידי חברה פרטית, קאר2גו, עבור עשרים מכוניות חשמליות. על פי המפתח שנקבע, לכל מכונית יוקצו שלושה מקומות חנייה במקומות מרכזיים בעיר שגם ככה סובלים ממצוקת חנייה. סך הכל יוקצו למכוניות הללו שישים מקומות חנייה משכונת ביאליק דרום ועד לשכונת צור שלום. למעשה, גם כשמכונית כזו נמצאת בתנועה, היא תופסת שלושה מקומות חנייה שאסורים בשימוש למכוניות אחרות.

המכונית החשמלית בדרך לקריות. צילום: דורון גולן
המכונית החשמלית בדרך לקריות. צילום: דורון גולן

מיזם השכרת הרכב החשמלי פועל זה חמישה חודשים בקרית חיים ובחיפה לאחר שחברת קאר2גו זכתה במכרז כספק יחיד. עניין זה מתברר כעת בבית המשפט וטרם התקבל פסק דין בנושא. מהנתונים הידועים עד כה, למיזם בחיפה נרשמו רק כ-1500 מנויים שמשתמשים במכוניות רק שלוש-ארבע נסיעות בחודש. העובדה שאחזקת רכב חשמלי היא כמעט אפסית, והחברה זוכה לסיבסוד של מיליוני שקלים מהמשרד להגנת הסביבה ומהרשויות העירוניות, הפכה את חברת קאר2גו לחברה רווחית בתוך שנתיים.

על פי התכנון ובכדי להבטיח את קאר2גו כספק יחיד עבור כל הרשויות המקומיות בקריות, הוחלט לאגד את הקריות תחת קורת גג אחת כדי שאיגוד ערים לאיכות הסביבה יוציא עבורן מכרז משותף. בכך תימנע כל תחרות מצד חברות אחרות, כמו חברת "שלמה" להתמודד למכרז. סך הכל מתוכננות להיות בקריות מאה מכוניות חשמליות שיקחו 300 מקומות חנייה מהציבור. בשורה התחתונה, מי שמשלם עבור המיזם הזה הוא הציבור, שכספי המיסים שלו מגיעים לחברה פרטית דרך המשרד להגנת הסביבה והרשות המקומית.

הדס צור: "זו הקרבה שתושבי העיר לא יכולים לסבול. סוג המכוניות אינו מתאים לאוכלוסייה בעיר, אימהות עם תינוקות שלא יוכלו לנסוע עם עגלה או מתקן לילד, אין מענה לנהגים עם מוגבלות, מחיר הנסיעה יקר מאוד ובנוסף יש דמי מנוי וביטוח חודשי. לטעמי המיזם נידון לכישלון נחרץ. ההשקעה של העירייה היא ניכרת וזה עוד לפני שנבדק בכלל פוטנציאל השימוש במכוניות הללו. אין במיזם הזה בכדי לצמצם את כמות המכוניות הפרטיות בעיר וכפועל יוצא גם לא יצמצם את זיהום האוויר". צור דרשה כי המיזם יופעל במתכונת מצומצמת לתקופת ניסיון כדי לבדוק בכלל את המשכו.

"מדובר במשמעת קואליציונית" הסביר גורם בכיר במועצת העיר, "אישית אני לא תומך במיזם הזה, אך ברגע שיש משמעת קואליציונית זה גובר על השיקול האישי שלי".

ראש העירייה, אלי דוקורסקי, הודיע כי העירייה תבחן את המיזם במשך שנהאם הוא יתברר ככישלון, תצא העירייה מהמיזם. מהעירייה נמסר: "הפרויקט הוצג בפני ועדת התחבורה שדנה בו ואישרה. כמו כן, מועצת העיר של קריית ביאליק אישרה את המיזם הירוק".

המיזם הובא גם לאישור בפני מועצת העיר קרית ים. מי שהעביר סקירה לחברי המועצה על המיזם הוא חוזר מנכ"ל העירייה, תום לבהר. רק חבר מועצה אחד, אורן איבגי, ניסה לקבל תשובות בנוגע לפרויקט אך לא נענה. מועצת העיר החליטה כי ההתקשרות בחוזה למערך השכרת הרכב החשמלי תעשה לאחר פרסום מכרז משותף של כל העיריות בקריות.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות