fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מבט לארץ הקודש עם מוטי פנחסי

מבט פנורמי נתניה מוטי פנחסי צילום רותי ברמן
מבט פנורמי נתניה מוטי פנחסי צילום רותי ברמן

 

לכבוד שנת ה-70 למדינה הוציא אמן הצילום הפנורמי, מוטי פנחסי, מהדורה חדשה לספר "מבט לארץ הקודש", לצד אוגדני גלויות אותן ניתן לשלוח בדואר כמו פעם, עם נופים פנורמיים אמנותיים של ארץ ישראל היפה. הצילומים מרהיבים, הם מחוברים בעבודת יד ומלווים בפסוקים מהתנ"ך וקטעי שירה עברית קלאסית. הוא חולם על תערוכה בגלריה על הצוק ואת יצירותיו תפגשו בבתי עסק גדולים וגם בלשכת העירייה בתל אביב

במלאות 70 שנה למדינה החליט פנחסי להוציא מהדורה חדשה ומעודכנת של ספרו, "מבט לארץ הקודש" המכיל 28 צילומי נוף ועיר פנורמיים באתרים מוכרים בישראל. הספר הוא אוסף יצירות אמן שצולמו ונערכו כקולאז' בעבודת יד, המתאר את הנופים היפהפיים של ארץ ישראל מזווית הראייה של פנחסי.

הצילומים, עליהם עבד שנתיים, מחוברים במיומנות, תשוקה ואהבת הארץ ומלווים בפסוקים מהתנ"ך ובקטעי שירה עברית קלאסית. ספר שבהחלט מתאים כמתנה בארץ ולחו"ל, במיוחד בשנה חגיגית זו.

מוטי פנחסי צילום רותי ברמן
מוטי פנחסי צילום רותי ברמן

פנחסי, 46, נשוי ואב לשני נערים, ארבעה חתולים וכלב ("כולם מהרחוב" הוא מציין), תושב קרית השרון, שהגיע לנתניה בשנת 2002 בעקבות עבודה בהייטק. הוא בעל תואר שני בהצטיינות בתכנון ערים ואזורים מטעם הטכניון ומאז 2009 הוא עובד עיריית נתניה. שש שנים עבד במנהלת מרכז העיר, בזמן שעברו שינויים משמעותיים על מרכז העיר, והיום הוא מנהל מחלקת תחבורה ציבורית בעירייה.

פנחסי הוא אמן בתחום הצילום הפנורמי. היצירות שלו אינן מעובדות בפוטושופ או באמצעים דיגיטליים אחרים, אלא מחוברות מתמונות מודפסות בודדות, שנגזרות ומודבקות אחת אחת ליצירה גדולה. רבות מהיצירות מקיפות נוף של 360 מעלות עם קו אופק ישר.

תמונותיו מתנוססות על קירותיהם של משרדים שונים בנתניה, בארץ וגם בחו"ל. מחירי היצירות נעים מ-3000 שקלים ומעלה: "כל תמונה כזו היא עבודת יד מכובדת ויצירת אומנות ייחודית. אני לא מכיר אנשים שעושים עבודות בסגנון שלי שדומה במעט לסגנון של דיוויד הוקני שגם עוסק בקולאז'י צילום".

מה הייחוד בצילום הפנורמי שלך?

"זהו צילום אמנותי. אני מוצא לי נקודה מרכזית אותה אני בוחר בגלל הנוף המיוחד הנשקף ממנה. אני מצלם לעתים מעל 100 תמונות המכסות 360 מעלות. רק חלק קטן מהן, לרוב כ-20 תמונות, נבחרות להשתתף ביצירה. אני מדפיס אותן, גוזר אותן באופן ייחודי ומדביק אחת לשנייה. התמונות מרשימות במיוחד כאשר הן בגודל גדול מאד, ארבעה, חמישה מטר רוחב ואפילו יותר. בגלל גודלן והנושאים שלהן הן מתאימות לקישוט משרדים".

מבט פנורמי נתניה מוטי פנחסי צילום רותי ברמן
מבט פנורמי נתניה מוטי פנחסי צילום רותי ברמן

האם אנשים מזהים את המיקום?

"לפעמים אנשים מתקשים לזהות את מיקום התמונה כי הם לא תופסים את הרעיון של צילום ב-360 מעלות. אבל, אפשר לזהות מבנים וכיכרות ונופים, ולפעמים אנשים שראו את הצילומים התפעלו ואמרו נלך לטייל בעקבות הצילום. צילמתי את פריז, ניו יורק וסן פרנסיסקו, אבל הנופים של ישראל הם היפים ביותר ואני אוהב אותם".

קולאז' פנורמי

מוטי מצלם כבר הרבה שנים אך החל משנת 1999 הוא פיתח את תחביב הצילום ויצר משהו ייחודי. הוא מצלם איפה שהוא נמצא ותמיד מוצא את האתרים המשקפים את העיר או הנוף. בספר אפשר לראות יצירות פנורמיות של נתניה, עכו, הכנרת, ערד, אילת, תל אביב, ירושלים כמובן ועוד. בכל עמוד צילום בנוסף לצילום הפנורמי יש מספר תמונות קטנות, מלוות בפסוקים מהתנ"ך או קטעי שירה עברית קלאסית וגם המלצות של המחבר: "בטיול על חומות עכו רואים הרבה קשתות אבן יפהפיות. אל תוותרו על שייט בסירות היוצאות מהמרינה בתוך המפרץ או עד לחיפה ועל ביקור במנהרות האבירים, וקנו לכם שקית ממתקים".

בצילום של חוף סירונית בנתניה הוא מסביר שהפנורמה צולמה משני השפיצים של החוף, קרוב לשוברי הגלים, ונקודת החיבור היא המעלית לים. ניתן לראות בפנורמה גם את הצד הצפוני וגם את הצד הדרומי של המעלית. לתמונה מצורף  קטע מהשיר "לפעמים" של מיכה שטרית וארקדי דוכין: "לפעמים הים שקט ואין גלים, גם אתה לפעמים, ומחר תזרח השמש מבעד לעננים ותרגיש יותר טוב תרגיש חמים". כשצילם בתל אביב את נחל הירקון הוא עלה על סירה כמו בשיר של תרצה אתר ששר אריק איינשטיין "שבת בבוקר", ומתוך הסירה הוא צילם ב-360 מעלות את גשר הירקון והפארק מסביב. כמו כן הוא עלה מעל משרדו של חולדאי וצילם מגג בניין עיריית תל אביב, ב-360 מעלות, את השקיעה על העיר הלבנה וגגותיה מגן העיר דרך הים, המגדלים החדשים, וחזרה לגן העיר. ומבניין העירייה של היום לבניין העירייה של פעם, בכיכר ביאליק אשר יחד עם בנייני באוהאוס קסומים מקיפים כיכר קסומה אף יותר. לתמונה זו הוא הוסיף את השיר "יכול להיות שזה נגמר" של יהונתן גפן ושם טוב לוי: "תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד, שני עצי שקמים, אנשים יפים מלאים חלומות, ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות, כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת".

הוא אוהב לצלם מקורות מים, ובהרבה מתמונותיו בולטים הכחול של המים והשמים, הכנרת וים המלח, הירקון והים התיכון. בנחל הקיבוצים צילם את ההמולה בנחל וצירף את הפסוק מספר משלי: "מים עמוקים דברי פי איש, נחל נובע מקור חכמה". את הכנרת צילם מהר האושר וצירף את שירה הידוע של רחל "ואולי". את כיכר העצמאות החדשה בנתניה צילם מגג בניין משרדים הן בלילה והן ביום, והתוצאה מרהיבה.

בנוסף לספר, הוציא מוטי לאור אוגדני גלויות המכילים 10 גלויות ארוכות במיוחד אותן ניתן לשלוח בדואר, כמו פעם, עם נופים פנורמיים אמנותיים של ארץ ישראל היפה. מספר עסקים שעוסקים בתיירות כבר רכשו כמות נכבדת של האוגדנים והם ניתנים כמתנה ללקוחות.

מוטי פנחסי צילום עצמי
מוטי פנחסי צילום עצמי

איפה התמונות שלך תלויות?

"תמונה של העיר תל אביב תלויה בלשכת סגן ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי. בנתניה נקנו תמונות על ידי משרדי עורכי דין, נדל"ן, רואי חשבון, משרדי ביטוח ומשכנתאות ועוד. יש גם תמונה יפה של טיילת איילנד בבית הספר יונתן, בקומה השלישית, במסדרון שמוקדש ל"נתניה העיר האהובה שלי". כמו כן, בימים אלה אני מציג שתי תמונות ענק בתערוכת "מציצים לנמל" המוצגת עד חודש יוני בהאנגר 3, בנמל תל אביב".

מה התוכניות לעתיד?

"אני מאוד אוהב את נתניה, העיר מאד יפה וצילמתי הרבה פנורמות מנופיה. אחד החלומות שלי הוא לעשות תערוכת יחיד גדולה בגלריה על הצוק – עכשיו לאחר ששופצה ונפתחה מחדש אני מתחיל לגלגל את הרעיון ויתכן שארוץ בקמפיין הדסטארט, כמו זה המוצלח מלפני שנתיים שבעקבותיו הקמתי תערוכת יחיד גדולה במגדלי זיו בתל אביב".

הספר כתוב בשפות עברית, אנגלית וצרפתית גם יחד ושמו בשלוש השפות: מבט לארץ הקודש -Holy Glance – Regard sur la terre sainte. אפשר לקנות אותו כספר מודפס או כספר דיגיטלי באתר של מוטי: HolyGlance.com

 

"יהללך זר ולא פיך"

אורטל תמם מקרית השרון, סטודנטית לרפואה וחוקרת גנטיקה בבית החולים לילדים בסינסינטי, אוהיו: "בכל נסיעות העבודה שלי לחו"ל אני אוהבת להביא משהו מישראל לחבריי מהעולם כדי להראות את הדברים הכל כך יפים שיש אצלנו. הפעם החלטתי להביא את אוגדני הגלויות המדהימים של מוטי עם תמונות נופים מכל הארץ. זאת הייתה הצלחה ממש גדולה, קולגות מכל העולם – ארה"ב, סין, הודו, ארגנטינה, ספרד וונצואלה זכו לראות שיש בישראל כל כך הרבה נופים, שאלו אותי שאלות על המקומות וגם זכיתי להראות להם את עיר הולדתי נתניה בתמונות. ממליצה בחום על דרך מיוחדת להביא קצת מישראל למכרים בחו"ל".

רועי יהודה ומשה שאול, ממשרד מצדה שיווק ותיווך נדל"ן, נתניה:

"התמונה המדהימה של מוטי שהנושא שלה הוא השקיעה בנתניה מעטרת את משרדנו. הלקוחות שנכנסים אל המשרד מתמוגגים בזמן שהם צופים בתמונה. יישר כח על יזמות מדהימה, עלה והצלח והמשך לגרום עונג לאנשים עם יצירות המופת שאתה יוצר!".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות