fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל: מפעל הייצור האחרון של דלתא סוגר את פס הייצור

מפעל דלתא גרביים צילום אלכס הובר
מפעל דלתא גרביים צילום אלכס הובר

מפעל הייצור האחרון של דלתא סוגר את פס הייצור בכרמיאל. דלתא הייתה במשך השנים אחד מסמליה וגאוותה של העיר. עם סגירת פס הייצור לגרביים יפוטרו 90 עובדים. בשנת 1975 הקים התעשיין, דב לאוטמן, בכרמיאל את חברת דלתא להלבשה תחתונה. ברבות השנים החברה הגיעה למחזור של 700 מיליון דולרים, הפכה להיות אחת הגדולות בעולם בתחומה, העסיקה אלפי עובדים וייצרה עבור המותגים הנחשבים והנחשקים בעולם. כעת התבשרו העובדים כי הוחלט לסגור את פס הייצור לגרביים עד לסוף 2018. התחרות אל מול קווי ייצור זולים במזרח הביאה את הנהלת המפעל להחלטה לסגור את פס הייצור האחרון שלה בישראל, הממוקם באתר המפעל המיתולוגי בכרמיאל.

לפני כעשר שנים נרכשו מפעלי דלתא על ידי התעשיין, אייזיק דבח, שהפך לבעל השליטה. החברה סגרה את מרבית פעילות הייצור בישראל, מותירה במדינה רק את המטה ופעילות המחקר והפיתוח (מו"פ). לפי הדו"חות הכספיים של 2017, דלתא מעסיקה בישראל יותר מ-1,300 עובדים – עיקרם (900-800) מועסקים בחנויות ברחבי הארץ, והיתר במטה החברה בקיסריה ובפעילות המו"פ בכרמיאל. ברבעון הראשון של 2018 נסגר קו הייצור למוצרי האל-תפר (Seamless) בישראל ואחריו המפעל בירדן, בו הועסקו כ-340 עובדים.

דב לאוטמן עם יצחק רבין ושולה כהן, בפסטיבל צילום ארכיון פרט
דב לאוטמן עם יצחק רבין ושולה כהן  צילום ארכיון פרט

 

באותה שנה התבקש לאוטמן לעמוד בראש ועדת העבודה של התאחדות התעשיינים ולאחר 11 שנים בתפקיד נבחר לנשיא ההתאחדות וליו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בישראל.

לאוטמן היה מעורב גם בנושאים פוליטיים, ולאחר רצח יצחק רבין סייע להקים את תנועת "דור שלום". לפני כעשור, בשל מצבו הבריאותי, מכר יותר ממחצית ממניותיו בדלתא והקדיש את זמנו לפעילות ציבורית וחברתית, בעיקר לנושאי דו קיום וחינוך. במסגרת פעילותו הקים בשנת 2008 את תנועת הכול חינוך, שדיברה על מהפכה במערכת והקים את תנועת "אחריי". בשנת 2007 זכה לאוטמן בפרס ישראל על מפעל חיים ותרומתו המיוחדת לחברה ולמדינה. שש שנים לאחר מכן הוענק לו אות מופת על מפעל חייו בתחום התעשייה.

לאוטמן ליווה את כרמיאל מימיה הראשונים, לכן בחר לבנות בה את חברת דלתא, ולימים קיבל את אות יקיר כרמיאל בתקופתו של ראש העיר הראשון, ברוך ונגר, על תרומתו חסרת התקדים לכרמיאל ולגליל. הוא נפטר בנובמבר 2013, כשהוא מותיר אחריו מורשת של תעשייה ועשייה, נתינה לקהילה ולזולת. בכרמיאל פעלו מספר מפעלים. אחד המפעלים המשגשגים היה המפעל לייצור גרביים. גרבי דלתא נמכרו גם כמותג של החברה וגם יוצרו תחת מותגים יוקרתיים לארצות אירופה, במיוחד לאנגליה וארצות הברית. ברבות השנים פסי ייצור עברו לירדן, מצרים ובהמשך למזרח הרחוק, אך חטיבת הגרביים נותרה בכרמיאל.

 

מפעל דלתא גרביים צילום אלכס הובר
מפעל דלתא גרביים צילום אלכס הובר

יו"ר ההסתדרות במרחב כרמיאל, יואב קליין: "ידענו על הכוונה לסגור, לא הופתענו. כעת הולכים הביתה 90 עובדים. העובדים מסיימים עם הסכם טוב מאוד. הסכם ששופר בנושא ההודעה המוקדמת והפיצויים המוגדלים. על פי הוותק יגיעו הפיצויים עד לגובה של 187 אחוז. ההודעה המוקדמת לוותיקים תגיע עד לשלושה חודשים". עוד הוסיף קליין כי טרם נמצאו מקומות עבודה חלופיים למפוטרים.

מדלתא נמסר בתגובה: "דלתא גליל מעסיקה כ-1,500 עובדים בישראל בפעילות הקמעונאית ברשת חנויות דלתא, במחלקות המכירות, השיווק והמחקר והפיתוח בכרמיאל ובמטה הקבוצה. בשנים האחרונות, בתהליך טבעי, פעילות הייצור בישראל הצטמצמה עקב עלות ייצור גבוהה".

בכרמיאל נותרו 200 עובדים בעיקר בפיתוח ומינהלה וכך הסתיים פרק משמעותי בתולדות התעשייה בעיר.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות